فرصت‌های تجاری برای صادرات کفش چرم

این‌ درحالی است که اگر چرم به کالای نهایی تبدیل و صادر شود علاوه‌بر ارزش افزوده بیشتر، ارزآوری بسیاری برای کشور خواهد داشت. کفش چرم محصولی پرسود برای تولیدکننده و صادرکننده به‌شمار می‌رود که اندازه بازار جهانی این صنعت با ارزش ۵/ ۳۶۵ میلیارد دلار، شاهدی بر وسعت و پتانسیل این صنعت است. کشورهای چین، ایتالیا، ویتنام، آلمان و اندونزی به‌ترتیب به‌عنوان پنج کشور بزرگ صادرکننده کفش چرم در دنیا این موقعیت را به‌خوبی شناسایی کرده و از آن بهره‌ برده‌اند، اما بر اساس آخرین آمارها، ایران از نظر ارزش صادرات در رتبه نودوچهارم قرار دارد.

 سهم ایران از صادرات جهانی کفش چرم کمتر از یک درصد است

مدیر فروش چرم کاکتوس با اظهار اینکه در ایران آن‌گونه که باید به صادرات کفش چرم و ورود به این حوزه پرداخته نشده است، می‌گوید: سهم ایران از صادرات جهانی کفش چرم کمتر از یک درصد و به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود که باتوجه ‌به شرایط و پتانسیل داخلی کشور در تولید این محصول بسیار ناچیز است.

ستاره معصومیان با اشاره به متوسط قیمت ۴۹ دلاری یک جفت کفش ایتالیایی اضافه می‌کند: این درحالی است که میانگین قیمت یک جفت کفش چرم صادراتی ایران کمتر از نصف میانگین ایتالیاست.

وی تغییر الگوهای مصرف و افزایش میانگین استفاده جهانی کفش را موجب شکل‌گیری جنبش تولید کفش در دنیا بیان و تصریح می‌کند: برای نمونه سرانه مصرف کفش به‌ ازای هر اروپایی در جهان، هفت جفت کفش است که روبه‌ افزایش می‌رود. مدیر فروش چرم کاکتوس افزایش میانگین استفاده جهانی از کفش چرم را به‌ خودی‌ خود نشان‌دهنده افزایش سهم‌های موجود در بازار صادراتی می‌داند و اظهار می‌کند: باتوجه ‌به این موارد فرصت‌های تجاری بسیاری برای صادرات کفش وجود دارد مشروط بر اینکه تاجران و صاحبان صنایع، واقعیت‌های اقتصاد ایران را بپذیرند.

 ریسک شدید نوسانات ارزی در فعالیت‌های تجاری بین‌المللی 

به باور معصومیان، تولید در ایران اگر کمتر از ۳۰ درصد، ارزمحور باشد، برای صادرات جذاب است؛ تولیدات داخلی که وابستگی بسیار زیادی به واردات و ارز دارند، قیمت‌ تولیدات آنها بسیار تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه در کشورهایی مانند ایران که نوسانات ارزی بسیار زیادی را شاهد هستیم، انجام هرگونه فعالیت تجاری بین‌المللی با ریسک شدیدی همراه است، می‌گوید: با این‌حال صادرات محصولات غیرنفتی همواره به‌خاطر ارزآوری مثبت سودده بوده است.

اما به گفته مدیر فروش چرم کاکتوس، ایران در مسیر صادرات کفش چرم با کشورهای چین، ویتنام، آلمان، بلژیک، ایتالیا و ترکیه به‌عنوان رقبای اصلی روبه‌رو است؛ با این ‌حال معصومیان تاکید می‌کند:‌ تیم بازرگانی چرم کاکتوس به استناد تجارب خود به جرأت اعلام می‌کند که هم‌اکنون مرزی برای ورود به بازار جهانی وجود ندارد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر ایران در صنعت تولید کفش چرم تصریح می‌کند: کشورهای اروپایی، آسیایی و... همواره متقاضی کفش‌های چرم تولید ایران خواهند بود؛ به‌ویژه اینکه افزایش نرخ ارز جذابیت مضاعفی برای این بازار ایجاد کرده است.

در همین حال  معصومیان، بزرگ‌ترین مشکل صادرات، به‌خصوص صادرات کفش چرم را بی‌ثباتی نرخ ارز بیان می‌کند و می‌گوید: دلار باید روند مشخص و متناسبی با نرخ تورم کشور داشته باشد و به‌همان میزانی که تورم افزایش می‌یابد بر نرخ دلار نیز افزوده شود.

وی همچنین نوسانات نرخ ارز را مانعی برای تولید و صادرات محصول رقابتی می‌داند و توضیح می‌دهد: به‌دلیل نوسانات ارزی و افزایش قیمت مواد اولیه و به‌دنبال آن گران تمام شدن هزینه‌های تولید، محصول عرضه شده ایرانی قادر به رقابت با سایر کشورها از نظر قیمت نیست. به‌گفته مدیر فروش چرم کاکتوس، وقتی نرخ ارز دستوری افزایش و کاهش یابد، با کاهش نرخ ارز شاهد کاهش قیمت کالاها نخواهیم بود.

 طراحی و به‌روز بودن لازمه ماندگاری در بازار صادراتی 

معصومیان بر این باور است که طراحی و به‌روز بودن تولیدات از فاکتورهای بسیار مهم و لازمه ماندگاری در بازار صادراتی کفش چرم به‌شمار می‌رود. وی صنعت مد را در خطوط تولیدی سایر کشورها بسیار تاثیرگذار می‌داند و می‌گوید: اصل ارتقای کیفی و اعتبار بین‌المللی از آیتم‌های مهم ماندگاری در این مارکت بزرگ جهانی به‌شمار می‌روند.

وی همچنین درباره برنامه‌های چرم کاکتوس برای ورود به بازارهای صادراتی توضیح می‌دهد: چرم کاکتوس با وجود تمام سختی‌ها موفق به حضور در بازارهای جهانی شده است که شروع آن نیز همزمان با افتتاح شعبه ملبورن استرالیا بود. هرچند با شدت گرفتن تحریم‌های آمریکا در سال ۹۸ دیگر امکان انتقال پول وجود نداشت و کاکتوس ناچار به تعطیلی این شعبه شد، اما آنها سعی کردند با ارتقای سطح ارتباط بین‌المللی به دیگر بازارهای صادراتی وارد شوند. آن‌گونه که معصومیان توضیح می‌دهد: از همان سال ۹۸ محصولات چرم کاکتوس به ایتالیا صادر می‌شود؛ همچنین صادراتی کوتاه‌مدت به کشورهایی مانند آلمان، روسیه و عراق داشته است. مدیر فروش چرم کاکتوس درعین‌حال با بیان اینکه به‌خاطر شرایط حاکم بر جهان به‌علت شیوع ویروس کرونا، بسیاری از طرح‌ریزی‌های چرم کاکتوس با تاخیر درحال انجام است، تصریح می‌کند: با این‌حال درحال فراهم‌سازی همه موارد زیرساختی هستیم که چرم کاکتوس را به اهداف صادراتی خود نزدیک می‌کند. معصومیان تقسیم بازار و دامنه، تجزیه و تحلیل اطلاعات، چشم‌انداز بازار، قدرت خریدار، چالش‌های صنعت، نقشه راه بازار جهانی کفش، بینش رقابتی و... را از جمله مواردی بیان می‌کند که در مجموعه چرم کاکتوس به‌صورت مداوم بررسی می‌شوند.