به‌کارگیری نرم‌افزارهای به‌روز دنیا  در فروشگاه‌های بزرگ

به گفته بهنام شاملو با وجود اینکه امروزه اولویت ما در کشور این است که در انبارها تجهیزات و قفسه‌بندی وجود داشته باشد و کالاها چیده شوند، اما دنیا رو به پیشرفت است و امروز در اروپا و آمریکا به این نقطه رسیده‌اند که روی مباحثی مثل هوشمندسازی انبارها کار کنند تا انبارها هوشمند شوند و کمترین تعداد نیروی انسانی در بخش انبارها به کار گرفته شوند و کمترین اشتباه و خطا را در انبارها شاهد باشیم.

وی در خصوص مشتری‌مداری، بهترین آیتمی ‌که یک شرکت و مجموعه می‌تواند به مشتریان خود ارائه دهد، خاطرنشان کرد: ارائه محصولات بدون ایراد که نصب آنها به راحتی ممکن باشد، از جمله این آیتم‌ها است. در این صنف در اغلب موارد محصولات بی‌کیفیت به دست مشتریان می‌رسد که به همین دلیل در حین نصب یا پس از آن به مشکل برمی‌خورند.

این در حالی است که در شرکت راک این مسائل را برطرف کرده‌ایم و محصولات درجه یک و کاملا استاندارد را به بازار عرضه می‌کنیم. این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه راک تنها شرکتی است که در بخش تولید قفسه‌بندی فروشگاهی و انبار، توانسته نشان استاندارد بگیرد و محصولات استاندارد را به مشتریان خود ارائه دهد، خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی با قدمت بسیار بیشتری نسبت به مجموعه راک وجود دارند، اما متاسفانه بی‌توجهی برخی از آنها به اصول اولیه تولید محصول باکیفیت و کالای استاندارد، باعث می‌شود که ضررهایی به مشتریان این بازار وارد شود.   

شاملو با توجه به سهم بازار این شرکت که شامل دو بخش یعنی تجهیزات فروشگاهی و قفسه‌بندی انبار است، تصریح کرد: ما تقریبا به تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجود در کشور از جمله رفاه، ‌‌هایپراستار، شهروند، افق کوروش و گروه دیلی به عنوان زیرمجموعه گروه میهن که به تازگی به این بازار پا نهاده و در حال تجهیز سوپرمارکت هستند، تجهیزات فروشگاهی عرضه کرده‌ایم. در بخش قفسه‌بندی انبار هم به جهت اینکه یک بازار وسیعی است، تاکنون توانسته‌ایم بیشتر صنایع را پوشش دهیم.

وی با اشاره به مشکلات و موانعی که در روند تولید و فروش این صنف وجود دارد، اظهار کرد: مشکلات بسیاری در این صنعت وجود دارد. عمده مشکلی که با آن سروکار داریم، تامین مواد اولیه است. با وجود اینکه ایران یک کشور غنی در زمینه برخورداری از فلزات است؛ اما ما همیشه در تامین مواد اولیه فلزی مورد نیاز خود که عمده محصول ما را شامل می‌شود، با مشکل روبه‌رو هستیم. از طرفی به دلیل اینکه بازار دچار نوسانات شدید است، در بسیاری از موارد قراردادهایی را می‌بندیم که بعدها با توجه به نوسانات بازار امکان کسب سود و منفعت از این کالا برای ما فراهم نمی‌شود.

 فروشگاه‌های زنجیره‌ای خوش حساب باشند

شاملو، ادامه داد: از دیگر مشکلات ما عدم پرداخت به موقع هزینه کالاها از سوی مشتریان است. عمده مشتریان ما فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا انبارهای شرکت‌ها هستند که فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل عدم دسترسی به منابع مالی یا سایر مشکلاتی که دارند، خوش حساب نیستند و با وجود اینکه قرارداد می‌بندیم، اما فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت‌ها به تعهدات خود در برابر پرداخت هزینه متعهد نیستند.

این فعال اقتصادی به طرح‌های توسعه‌ای شرکت متبوعش اشاره کرد و افزود: اولویت مهم مجموعه راک یادگیری و پیشرفت مستمر است. در این راستا ما از اغلب نمایشگاه‌ها و رویدادهای بین‌المللی که در این صنعت برگزار می‌شود، بازدید  یا در آنها شرکت می‌کنیم. همچنین سالانه به شرکت‌هایی که در دنیا از استانداردهای بین‌المللی برخوردارند و سهم بزرگی در بازار دنیا در این صنعت دارند، مراجعه و سعی می‌کنیم از این مجموعه‌ها و محصولات آنها بازدید کنیم تا بتوانیم خود را به روز نگه‌ داریم.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه امروزه اولویت ما در کشور این است که در انبارها تجهیزات و قفسه‌بندی وجود داشته باشد و کالاها چیده شوند، اما دنیا رو به پیشرفت است و امروز در اروپا و آمریکا به این نقطه رسیده‌اند که روی مباحثی مثل هوشمندسازی انبارها کار کنند تا انبارها هوشمند شوند و کمترین تعداد نیروی انسانی در بخش انبارها به کار گرفته شوند و شاهد کمترین اشتباه و خطا در انبارها باشیم، تا اینکه انبارها قفسه‌بندی شوند.

 تامین مواد اولیه؛ مشکل همه تولیدکنندگان

قائم مقام مدیرعامل شرکت راک با بیان انتظارات و خواسته‌های این صنف از دولت جدید، گفت: دولت باید از تولیدکنندگان در زمینه تامین مواد اولیه حمایت کند و دست و پای آنها را از این جهت نبندد. همچنین دولت بیشتر برای تولیدکنندگان وقت بگذارد و طی جلساتی به حرف‌های آنها گوش دهند. به طوری که تولیدکنندگان کشور بتوانند موضوعات و مسائل مختلفی را که در حوزه تولید با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، مطرح کنند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی تولیدکنندگان در حال جنگ هستند و نیاز دارند در چنین فضایی، سیاستگذاران و تصمیم گیران از آنها حمایت کنند، تصریح کرد: رویکرد سازمان حمایت فقط معطوف به مصرف‌کننده نباشد. همان‌طور که اسم این سازمان، سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده است، باید از حقوق تولیدکنندگان هم در برابر مصرف‌کننده حمایت کند و کمی ‌هم برای حقوق آنها ارزش قائل شود.