سقف عرشه فولادی چیست ؟

همان‌گونه که عنوان کردیم از انواع سقف‌ها در ساختمان‌های مختلف می‌توان استفاده کرد. ساخت عرشه فولادی یکی از انواع سقف‌های موجود شناخته می‌شود که از دسته سقف‌های مرکب یا کامپوزیت خواهد بود. علاوه بر این، این نوع سقف از بخش‌های مختلفی مانند آرماتور و قاب‌های فولادی و بتنی تشکیل می‌شود. تاریخچه حضور این نوع سقف در صنایع مختلف به دهه ۱۹۳۰ برمی‌‌گردد. با این حال چند سال بیشتر از حضور این روش برای اجرای سقف در ایران نمی‌گذرد. در حالت کلی سقف عرشه فولادی با توجه به ساختار و ویژگی‌‌هایی که دارد برای ساختمان‌های با اسکلت فلزی اجرا می‌شود. با این حال می‌توانید با اتخاذ تدابیری در ساختمان‌های با اسکلت بتنی نیز از سقف عرشه فولادی استفاده کنید.

 مشخصات فنی سقف عرشه فولادی در اسکلت فلزی

برای اجرای سقف عرشه فولادی در اسکلت فلزی نیاز به ورق گالوانیزه خواهید داشت. علاوه بر این جهت اجرای این نوع سقف بدون میلگرد و قالب‌بندی می‌توانید اقدام کنید. در مقایسه با سقف‌های تیرچه بلوک و سقف‌های دال بتنی، اجرای این نوع سقف وزنی بین ۳۰ تا ۶۰ درصد کمتر خواهد داشت. علاوه بر این سرعت اجرای سقف عرشه فولادی در اسکلت فلزی ۱۲ برابر بیشتر از سقف‌های نامبرده خواهد بود. مزایای بی‌شماری که این نوع سقف دارد ناشی از مشخصات فنی به کار رفته در ساخت و اجرای سقف عرشه فولادی خواهد بود.

 کاربردهای سقف عرشه فولادی

همان‌گونه که عنوان کردیم استفاده از سقف عرشه فولادی در کشور ما سابقه طولانی ندارد. با این حال کاربردهای مناسب و مختلفی که اجرای سقف عرشه فولادی دارد موجب شده که امروزه یکی از پرتقاضا‌ترین و بهترین سقف برای ساختمان‌های بزرگ و انبارهای صنعتی محسوب شود.

از جمله مهم‌ترین کاربردهای سقف عرشه فولادی می‌توان به استفاده در سازه‌های صنعتی سبک و همچنین پیش‌ساخته اشاره کرد. علاوه بر این ساختار سقف عرشه فولادی به گونه‌ای است که می‌‌توان آن را در انواع سازه‌های اسکلتی فلزی سنگین و سبک اجرا کرد. برای حذف تیرچه بلوک و قالب‌بندی و کم کردن حجم بتن می‌توان در سازه‌های با اسکلت و فلزی بتنی از این نوع سقف استفاده کرد.

 مزایای استفاده از سقف عرشه فولادی

از جمله مزایای استفاده از سقف عرشه فولادی در اسکلت فلزی می‌توان به بالا بودن سرعت اجرای آن اشاره کرد. مقایسه سرعت اجرای سقف عرشه فولادی با سایر روش‌ها نشان می‌دهد که می‌توانید در کمترین زمان این نوع سقف را اجرا کنید. علاوه بر این استفاده از این سقف به خوبی می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های پرداختی توسط شما شود. عملکرد و کیفیت سقف عرشه فولادی به گونه‌‌ای است که می‌‌توان آن را در شرایط مختلف آب و هوایی اجرا کرد. با توجه به محتویات و متریال به‌کار رفته در صفحه فولادی شما بدون وقفه‌های زیاد و با شرایط آب و هوایی گوناگون می‌توانید از این روش استفاده کنید.

 قیمت سقف عرشه فولادی

برای بررسی و تعیین قیمت سقف عرشه فولادی می‌توان گفت که باید اجزای تشکیل‌دهنده سقف بررسی شوند. علاوه بر این حجم کاری شما و همچنین عدم ثبات در قیمت ورق گالوانیزه نیز می‌توانند در قیمت سقف عرشه فولادی اثرگذار باشند. با توجه به اینکه زمان اجرای سقف عرشه فولادی نسبت به سایر روش‌های سنتی بسیار کوتاه‌تر خواهد بود، شما از پرداخت هزینه‌‌های جانبی نیز معاف خواهید شد.