سهام «سغدیر» عرضه می‌شود

Untitled-1

 سرمایه‌گذاری سغدیر در صنعت سیمان

شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر (نماد سغدیر) در سال 76 با نام شرکت رایان تولید پویا (سهامی‌خاص) تاسیس و در سال 82 به سهامی‌عام تبدیل شد. نام شرکت نیز در سال 84 به توسعه سرمایه و صنعت غدیر تغییر یافته است. مقدار 9/ 99درصد از سرمایه این شرکت به شرکت سرمایه‌گذاری غدیر تعلق دارد و بر این اساس شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر از شرکت‌های فرعی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر محسوب می‌شود. شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر یک هلدینگ تخصصی در صنعت سیمان، اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از کلیه معادن سیمان و انجام فعالیت‌های مختلف در ارتباط با اشخاص سرمایه‌پذیر و سایر فعالیت‌ها در ارتباط با صنایع وابسته به صنعت سیمان است که با تکیه بر منابع خود و استفاده بهینه از آن، بالاترین بازده سرمایه‌گذاری را کسب خواهد کرد. در جدول زیر شرکت‌های تابعه این شرکت و در‌صد مالکیت «سغدیر» بر آنها نشان داده شده است.

 درآمد‌ها افزایش می‌یابد

طبق اطلاعات منتشر شده در سایت کدال، جمع دارایی‌های شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر تا شهریورماه 1400 به حدود 12هزار و 800میلیارد ریال می‌رسد که نسبت به سال مالی منتهی به شهریور 99 به میزان 10درصد کاهش داشته است. کاهش در دریافتنی‌های تجاری و سایر دریافتنی‌ها، سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و موجودی نقد از جمله مهم‌ترین عوامل کاهش دارایی‌های کل این شرکت بوده است. با وجود کاهش در جمع دارایی‌های این شرکت، دارایی‌های غیر جاری، با افزایش 17درصدی روبه‌رو بوده است. همچنین جمع بدهی‌های این شرکت در سال مالی 1400 به حدود 887میلیارد ریال می‌رسد که در مقایسه با سال گذشته 20درصد کاهش نشان می‌دهد. باید توجه داشت که بخش عمده این بدهی‌ها را بدهی‌های جاری، ناشی از پرداختنی‌های تجاری و سایر پرداختنی‌ها و مالیات پرداختنی تشکیل می‌دهد. با توجه به دارایی‌ها و بدهی‌ها، نسبت جاری برای این شرکت به حدود 3.9 می‌رسد. این موضوع نشان می‌دهد شرکت در پرداخت بدهی‌های کوتاه‌مدت خود از محل دارایی‌های جاری توانایی کافی دارد و از این نظر ریسک چندانی متوجه فعالیت‌های شرکت نخواهد بود.

طبق اطلاعات منتشر شده در سایت کدال، این شرکت در سال مالی 1400 حدود 2هزار و 567میلیارد ریال درآمد عملیاتی داشته که نسبت به سال مالی گذشته، حدود 66درصد کاهش داشته است. همچنین سود خالص این شرکت در سال جاری 2هزار و 503 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال گذشته با کاهش بیش از 60درصدی روبه‌رو شده است. در این خصوص باید توجه داشت که درآمد‌های محقق شده هر سهم مطابق استاندارد‌های حسابداری تنها پس از برگزاری مجامع عمومی ‌عادی سالانه و تصویب سود نقدی شرکت‌های سرمایه‌پذیر و احراز حق دریافت سود، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها در صورت سود و زیان شرکت لحاظ می‌شود. با توجه به درآمد عملیاتی مناسب شرکت‌های سیمانی در سال‌جاری، پیش‌بینی می‌شود سود خالص سال مالی منتهی به شهریور 1400، پس از شناسایی سود‌های ذکر شده، نسبت به سال مالی گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

 ترکیب بدهی‌ها، وضعیت سرمایه در گردش و «دریافتنی‌های شرکت»

شرکت در مورد تغییرات صورت‌های مالی خود طی 6ماه نخست سال توضیحاتی را ارائه کرده است. طبق توضیحات ارائه شده، بدهی‌های شرکت در تاریخ ترازنامه عمدتا مربوط به سود سهام پرداختنی به سهامداران است که مربوط به سال مالی منتهی به شهریور 99 است و تا تاریخ این گزارش قسمتی از آن پرداخت و در مهلت قانونی مقرر (طی 8ماه) پرداخت خواهد شد. بر این اساس نسبت جاری و بدهی شرکت شرایط نسبتا خوبی را نشان می‌دهد. دارایی‌های جاری شرکت نیز اغلب متشکل از مطالبات سود سهام شرکت‌های زیرمجموعه است که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کلیه مطالبات مذکور در مهلت قانونی وصول می‌شود.

تغییرات حساب‌های دریافتنی شرکت، عمدتا ناشی از مراودات مالی و سود سهام پرداختنی شرکت‌های زیرمجموعه است. با توجه به هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های انجام شده تلاش می‌شود جریان نقدینگی از شرکت‌های گروه به شرکت اصلی به نحوی مدیریت شود تا در اجرای تعهدات شرکت اصلی خللی وارد نشود. افزایش سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت ناشی از افزایش سرمایه‌گذاری طی خرید سهام شرکت صنایع سیمان دشتستان و همچنین خرید سهام شرکت‌های فرعی است. تغییرات حساب‌های پرداختنی عموما مربوط به حساب‌های فی مابین  با شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (سهامدار عمده) است. در روابط فی مابین شرکت‌های گروه این گونه تعاملات بسیار معمولی است و بعضا برای استفاده از نقدینگی و انجام به موقع تعهدات صورت می‌پذیرد.

با توجه به توضیحات ارائه شده از طرف شرکت و با نگاهی به صورت‌های مالی سغدیر، به نظر می‌رسد این شرکت عملکرد قابل قبولی را در راستای اهداف مشخص شده انجام داده و تداوم فعالیت‌ها و روند سودسازی شرکت با ریسک قابل توجهی روبه‌رو نخواهد بود.