به‌دنبال اکتشاف در عمق خواهیم رفت

یادآور می‌شود از ۱۲منطقه شناخته‌شده معدنی کشور، سه منطقه مهم آن در استان اردبیل قرار دارد. استاندار اردبیل با اشاره به اهمیت کار اکتشافی و توسعه آن در کشور به «دنیای‌اقتصاد» گفت: سه منطقه معدن‌خیز در استان اردبیل در منطقه خلخال، منطقه سبلان و منطقه باغروداغ واقع شده‌اند و در این سه منطقه نقاط امیدبخش وجود دارد که بر اساس جمع‌بندی به عمل آمده از سوی کارشناسان، این نقاط در اکتشاف معدنی می‌توانند اثر مناسبی بر اقتصاد کشور بگذارند.

سید حامد عاملی کلخوران، تصریح کرد: سهم بخش معدن مانند سایر بخش‌های مولد ثروت در اقتصاد، بسیار کمرنگ است و سیاستگذار با توجه به فرآیند‌های پیش‌روی مسیر توسعه بخش معدن باید توجه بسزایی به آن داشته باشد.

وی گفت: تلاش بر این بوده که بر پتانسیل‌های معدنی استان کار شود. در حال حاضر در منطقه مشکین که در منطقه اصلی معدن‌خیز واقع شده، اکتشافات به طور گسترده صورت می‌گیرد و علاوه بر این به کمک بخش‌ خصوصی یک واحد فرآوری نیز احداث شده است. می‌توان گفت، در این منطقه به نتایج خوبی دست یافتیم.

استاندار اردبیل در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه اخیر استانداری با شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات برای انجام عملیات اکتشاف در جنوب استان اردبیل خاطر نشان کرد: مطابق تفاهم‌نامه منعقدشده، بحث عملیات اکتشافی در این منطقه به شرکت «ومعادن» سپرده شده است؛ چرا که از وجود ذخایرآهن، مس و طلا در این مناطق اطمینان داریم.

عاملی یادآور شد: امید است با مطالعاتی که انجام دادیم، نقش بخش معدن در اقتصاد کشور تقویت شود. از سوی دیگر علاوه بر ایجاد اشتغال برای مردم منطقه، ثروت کشور رو به فزونی بگذارد.

 تولید ثروت زحمت دارد

استاندار اردبیل در پاسخ به این پرسش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» مبنی بر جدی گرفته‌نشدن بخش معدن در کشور تصریح کرد: در اقتصاد کشور به دلیل نفت‌محور بودن آن، هیچ‌چیز جدی گرفته نمی‌شود و از آنجا که عمده تکیه دولتمردان بر نفت بوده و هست، اقتصاد بر محور فروش نفت و مبنای درآمدی آن بر پایه نفت قرار دارد.

وی با اشاره به این مطلب که دیدگاه نفت‌محور حاکم بر اقتصاد کشور سبب عقب‌ماندن در بسیاری از صنایع شده است، گفت: ساختار اداری و مدیریتی کشور به گونه‌ای است که باید نفت فروخته شود تا بتوانند کار انجام دهند، ساختار نظام قانون‌گذاری نیز بر هزینه‌کرد پول نفت متکی است. علاوه بر این قانون‌هایی که نوشته می‌شوند، جملگی بر این اساس هستند که چگونه پول نفت هزینه شود.

استاندار اردبیل اضافه کرد: این ساختار باید تغییر کند؛ چرا که هزینه کردن کار سختی نیست، اما تولید ثروت زحمت دارد و نیازمند کار و تلاش جدی است. وی افزود: دلیل سخت بودن تولید ثروت این است که باید جدی کار کرد. تا مدت‌ها پیش این فرهنگ قالب بود که با وجود منبعی به نام نفت، نیازمند تولید ثروت نیستیم؛ ثروت داشتیم و با فروش آن هزینه می‌کردیم.

وی گفت: اما امروز کشور به سمت تولید ثروت در حرکت است. یکی از بخش‌های مولد ثروت نیز بخش معدن است که توسعه آن نیازمند کار، تلاش و سرمایه‌گذاری است.

استاندار اردبیل معتقد است فروختن منبع خدادادی اصلا کار سختی نیست؛ از این رو رویکرد کشور اگر به سمت تولید ثروت حرکت کند، بسیاری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود می‌توانند با رونق اقتصادی کشور در عرصه افزایش سطح درآمد مردم اثرگذار باشند.

وی یادآور شد: وقتی پول، به‌راحتی به دست آید، سرمایه‌های انسانی از دست می‌رود، پس اصلی‌ترین راهبرد برای اقتصاد کشور این است که به سمت تولید ثروت حرکت کند. این امر می‌تواند راهکاری نجات‌بخش برای افزایش سطح رفاه مردم باشد.

 لزوم کار جدی در بخش اکتشافات معدنی

عاملی در خصوص اولویت‌بخشی در امر سرمایه‌گذاری و تولید ثروت تصریح کرد: عمده این بحث به سرمایه‌گذاری در بخش اکتشافات معدنی بازمی‌گردد. اکنون نیازمند کار جدی در بخش اکتشافات معدنی هستیم؛ زیرا تاکنون کارهای انجام‌شده متکی بر فعالیت اکتشافی در سطح زمین بوده است. در حالی که در دنیا با انجام عملیات اکتشاف در عمق از طریق به‌کارگیری تکنولوژی‌های به‌روز، سود بیشتری کسب می‌کنند.

وی یادآور شد: آنها به واسطه دستیابی به ذخایر موجود در عمق زمین، ارزش‌افزوده ایجاد می‌کنند؛ این در حالی است که حفاری در عمق از دیدگاه ما در کشور به دلیل نداشتن تکنولوژی مناسب، چندان اقتصادی نیست.

استاندار اردبیل معتقد است باید با جذب سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی به اکتشافات عمیق ورود کنیم و عمق اکتشافات را ارتقا دهیم تا ظرفیت‌های معدنی کشور را بهتر بشناسیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه ورود به اکتشافات عمیق که نیازمند تکنولوژی‌های مدرن است، در دولت سیزدهم دیده شده است، اظهار کرد: در این دولت بحث اصلی به تقویت منابع غیر از نفت بازمی‌گردد که یکی از آنها معدن است. به‌منظور رسیدن به این مهم به طور حتم پرداختن به اکتشافات معدنی در عمق زمین حائز اهمیت است.

عاملی در پاسخ به این پرسش که تکلیف پهنه‌هایی که در اختیار بخش‌های دولتی قرار گرفته و حاضر به آزادسازی آنها نیستند چیست، یادآور شد: به عقیده بنده این طور نیست که برای آزادسازی تمایل نداشته باشند، این قبیل پهنه‌ها قابلیت مذاکره دارند و در بسیاری از موارد نیز گفت‌وگوهایی با سازمان انرژی اتمی‌ صورت گرفته است. ما نیز اخیرا وارد توافقاتی با این سازمان شده‌ایم. در نهایت این بحث‌ها قابل حل هستند. استاندار اردبیل در خصوص نقش بخش‌خصوصی در این مسیر گفت: نقش بخش خصوصی بسیار موثر است؛ زیرا انگیزه و عزمی ‌که بخش‌خصوصی دارد، در بخش دولتی نیست، اما ضرورت دارد برای بخش خصوصی مشوق‌هایی قائل شوند. وی افزود: طبیعی است اگر بخش خصوصی وارد مقوله اکتشاف شود، نتایج مطلوب‌تری خواهیم گرفت. به جای اینکه هزینه‌‌کرد بخش دولتی از منابع دولتی در بخش معدن، چنانچه این ارقام را به شکل مشوق در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم، منافع ملی بیشتری به همراه خواهد داشت.

وی معتقد است فعالیت بخش خصوصی در بخش معدن سبب می‌شود دستیابی به ذخایر زیرزمینی با سرعت بیشتری تحقق یابد. عاملی در خصوص حضور شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات برای سرمایه‌گذاری در مناطق معدن‌خیز استان یادآور شد: این تفاهم‌نامه برای انجام اکتشافات معدنی است، اما بعد از انجام این عملیات، برای انجام فرآوری مواد معدنی بلوک‌هایی را در اختیار این شرکت قرار می‌دهیم تا در مرحله بعدی نیز به همراه آنها کار ادامه یابد.