«تجلی» در اولویت دریافت پروانه معدنی

مدیرعامل «تجلی توسعه معادن و فلزات» در گفت‌وگویی با خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» گفت: در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم برخی از این پروانه‌ها را در اختیار بگیریم و اجرا کنیم.

مرتضی علی‌اکبری تاکید کرد: در راستای فعالیت‌های متفاوتی که قرار است انجام دهیم در نظر داریم از امتیازی که در این زمینه برای شرکت‌های پروژه‌محور ایجاد شده استفاده کنیم. وی اضافه کرد: به همین دلیل مذاکرات متعددی با معدن‌داران و شرکت‌های مرتبط از طریق ادارات استانی معادن و... داشته‌ایم  که بتوانیم پهنه یا محدوده‌ای را در اختیار گرفته و پروژه‌های جدید را اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت سهامی عام پروژه محور تجلی، برای اولین‌بار در کشور شکل گرفته  و عملیاتی شده، افزود: ایده ایجاد این شرکت در سال گذشته مورد استقبال سازمان  بورس وزارت صمت و ایمیدرو قرار گرفت و به‌نام «تجلی توسعه معادن و فلزات» ثبت شد.

وی پروژه‌های منتقل شده به تجلی را شامل 5 پروژه زنجیره معدن و فولاد دانست و افزود: این پروژه‌ها به قیمت کارشناس رسمی دادگستری  از سهامداران منتقل شد. وی ادامه داد: از آنجا که طبق قانون باید تعداد سهامداران افزایش می‌یافت، شرکت چادرملو و گل‌گهر نیز سهامدار خواهند شد.

علی اکبری همچنین گفت: سرمایه شرکت هم  باید به بیش از  10میلیارد تومان می‌رسید که این افزایش سرمایه هم در جریان است.

وی تصریح کرد: با افزایش سرمایه‌ای که اکنون در دست اجرا داریم سرمایه شرکت از یک‌میلیارد تومان به 6200 میلیارد تومان می‌رسد.  وی با اشاره به اینکه  به دنبال این شرایط در فرابورس به صورت مشروط پذیرش شده‌ایم ادامه داد: تمام اطلاعات تکمیلی غیر از سه مورد را تاکنون ارائه داده‌ایم.

وی  یکی از موارد را تصویب افزایش سرمایه نزد سازمان بورس دانست که در جریان است.

وی گفت: قرار بود 17درصد سهم تجلی را به چادرملو، 17درصد به گل‌گهر و 15درصد را به عموم اختصاص بدهیم و 51درصد سهام نزد معادن فلزات باقی بماند.

این تخصیص سهام موقع افزایش سرمایه از طریق سلب حق‌تقدم به آنان منتقل خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حال‌حاضر قراردادهای تعهد انتقال سهام  تنظیم شده و منتظر اخذ مجوز برای افزایش سرمایه هستیم.

از سویی باید نزد سازمان بورس به عنوان هلدینگ ثبت شویم و به همین منظور مدارک را ارائه داده‌ایم و امیدواریم به‌زودی این موضوع هم انجام شود. 

علی اکبری ادامه داد: از طرفی هم باید روند کارهای ورود به بورس مثل تایید اعضای هیات‌مدیره، تکمیل سایت و... انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به پروژه‌هایی که تاکنون به تجلی منتقل شده گفت: در حال‌حاضر 48 درصد سهام فولاد سرمد ابرکوه متعلق به تجلی است که خود دارای سه پروژه است؛ یک پروژه فولادسازی 650 هزار تنی دارد و یک خط کلاف به خط میلگرد آن نیز اضافه می‌شود و دیگری یک‌میلیون تن خط آهن‌اسفنجی احیا است.

وی افزود: از طرفی 35 درصد سهام شرکت فولاد شرق خراسان را داریم که پروژه 5/ 2 میلیون تنی کنسانتره را در حال اجرا دارد. این پروژه به دلایل مختلف در سال‌های گذشته کند شده بود، اما الان فعال شده است. 

مدیرعامل تجلی اضافه کرد: پروژه بعدی در خصوص یک میلون تن گندله است که شرکت تجلی به طور مشترک با صبانور به‌نام صبا امیدغرب ایجاد کرده است. 30درصد سهام این پروژه مربوط به تجلی و 70درصد آن متعلق به صبانور است.

اکنون جانمایی و پی‌ریزی‌های این شرکت و مناقصه اجرای آن انجام  و برنده مناقصه هم مشخص شده و برنده در حال ارائه ضمانت‌نامه و کارگاه است که در محل پروژه باید اجرا شود.

علی اکبری در ادامه با اشاره به اینکه تجلی 32 درصد سهام شرکت جاده، ریل، دریا را در اختیار دارد گفت: این شرکت یک پروژه مطالعاتی داشت که بر اساس آن  در بندرعباس اسکله‌ای برای کشتی‌های 150 هزار تنی ایجاد کند و  بیشتر فعالیت آن  در زمینه واردات و صادرات  معادن باشد. 

این پروژه اکنون در گزارش توجیه  افزایش سرمایه ما نیست و وجهی برایش در نظر نگرفتیم، اما اگر به مرحله‌ای برسد که قابل اجرا باشد به پروژه‌های عملیاتی وارد می‌شود.

به گفته وی این پروژه شامل 3 فاز است که فاز اول 8 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم دارد و قسمتی از فاز 2 و 3 در همین فاز اجرا می‌شود.

علی اکبری با تاکید بر اینکه در حال‌حاضر تنها  یک اسکله با سایز کوچک‌تر با چنین ویژگی  در کشور وجود دارد، گفت: اسکله فعلی متعلق به شرکت بارکو و ایمیدرو است و  با کمترین ظرفیت ممکن کار می‌کند. در ضمن اجازه 25 ساله بارکو و اجرای طرح توسعه آن تاکنون به نتیجه نرسیده است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در صورت اجرایی شدن  قرارداد 25 ساله با چین بیش از پیش ‌نیاز به اسکله‌هایی داریم که کشتی‌های اقیانوس‌پیما بتوانند در آن پهلو بگیرند.

وی اعلام کرد: در صورتی‌که این پروژه شروع شود 3 سال دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

علی اکبری ادامه داد: برای اجرای این کار 60 هکتار زمین در اختیار شرکت است و قراردادهایش منعقد شده  است. با توجه به پیگیری‌های شرکت دریانوردی امیدواریم در روزهای آتی بتوانیم با قدرت بیشتر این پروژه را تعیین تکلیف کنیم.

علی اکبری با تاکید بر پروژه‌محور بودن شرکت تجلی تصریح کرد: همواره به دنبال پروژه جدید هستیم و امیدواریم هرچه زودتر از طریق بازار سرمایه تامین مالی انجام دهیم. وی با اشاره به اعتبار  شرکت‌های چادرملو، گل‌گهر و معادن و فلزات و اعتمادی که با توجه به سوابق آنها وجود دارد، گفت: خریداران سهام تجلی از ریسک کمتری برخوردار هستند و می‌توانند به سودآوری خوب این شرکت برای سهامدارانش امیدوار باشند.

p29-02 copy