به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از جاست اتو، سطح اشتغال در بخش خودرو به طور مداوم در معرض تهدید قرار دارد زیرا تولیدکنندگان قطعات اصلی و تامین‌کنندگان این صنعت به دنبال کسب سود بیشتر از فعالیت‌های خود هستند، در حالی که مشکلات اقتصادی و عملیاتی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ این مسائل را تشدید کرده است. در عصر موتورهای احتراق داخلی (ICE)، فشارهای سازمانی زیادی روی شرکت‌ها به دلیل افزایش دیجیتالی شدن، اتوماسیون و روباتیک وجود داشت. اما در عصر برقی‌سازی، با وجود خودروهایی که به دلیل قطعات کمتر و بدون نیاز گسترده به چنین زنجیره ارزش داخلی و خارجی،  فرآیند تولید ساده‌تری دارند، این بار فشار جدیدی بر اشتغال در این صنعت وارد خواهد شد.  تاکنون، تعدیل نیرو در بین شرکت‌های OEM که موضوع اصلی دوران انتقال به سمت برقی‌سازی است، به حدود ۷۰هزار نفر رسیده است. با نگاه به شبکه تامین‌کنندگان بزرگ این صنعت، موقعیت مشابهی گزارش شده است. تنها در اروپا، شرکت‌های رابرت بوش و GKN به دلیل دور شدن از پیشرانه‌های ICE، کاهش مشاغل و تعطیلی قریب‌الوقوع کارخانه‌های خود را اعلام کرده‌اند. اتحادیه‌های کارگری در اروپا پیش‌بینی می‌کنند که میلیون‌ها شغل ممکن است از بین برود. تجزیه و تحلیل شرکت فولکس‌واگن نشان می‌دهد که به‌تنهایی ۱۲درصد از نیروی کار فعال این شرکت در آلمان در خطر از دست دادن شغل خود ناشی از برقی‌سازی قرار دارند، به راحتی می‌توان متوجه شد که چگونه نگرانی‌های اتحادیه‌های کارگری در خصوص صنعتی که بالغ بر ۶/ ۱۴میلیون نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در آن مشغول هستند، افزایش می‌یابد.

  برنامه‌های خودروسازان در رابطه با تعدیل نیرو

 هوندا

جدول زمانی این شرکت برای آغاز انتقال به خودروهای برقی ماه اوت ۲۰۲۱ اعلام شده، که متعاقب آن بیش از ۲۰۰۰ پرسنل این شرکت که ۵درصد از کارگران بومی ‌هوندا را دربر می‌گیرند، برای بازنشستگی پیش از موعد درخواست داده اند. از برنامه‌های هوندا در این خصوص می‌توان به توقف تولید خودروهای ICE و فروش صرف خودروهای EV/ FCV تا سال ۲۰۴۰ اشاره کرد، همچنین تمام وسایل نقلیه این شرکت در اروپا تا سال ۲۰۲۲ باید برقی سازی شوند.

 بی ام و

این شرکت برای کاهش ۶ هزار شغل در نیروی کار اصلی خود برنامه ریزی کرده و از آنجایی که BMW، فرآیند انتقال به خودروهای برقی خود را تسریع کرده، به احتمال زیاد مشاغل خالی مجددا پر نخواهند شد. برنامه‌های BMW در راستای گذار به خودروهای برقی دربرگیرنده عرضه ۲۵ مدل خودروی برقی به بازار تا سال ۲۰۲۳، ممنوعیت خودروهای سوخت فسیلی تا سال ۲۰۳۰ و خنثی‌سازی انتشار کربن در محصولات این شرکت تا سال ۲۰۳۹ است.

 دایملر

دایملر اعلام کرد که حداقل ۱۰ هزار نیروی کار خود را در سراسر جهان تعدیل می‌کند تا هزینه‌هایش را کاهش دهد و به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ برای انتقال به خودروهای برقی کمک کند. این شرکت در نوامبر سال ۲۰۱۹ برنامه‌های خود را در این راستا آغاز کرده که شامل  کاهش فروش ۷۰درصدی خودروهای احتراقی تا سال ۲۰۳۰ و توقف تولید خودروهای ICE و خنثی‌سازی انتشار کربن تا سال ۲۰۳۹ است.

 آئودی

این شرکت اعلام کرده که قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ بالغ بر۹۵۰۰ شغل را کاهش دهد تا ۶ میلیارد یورو در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند تا سبک تر و پایدارتر باشد. از برنامه‌های دایملر فروش ۲۰ مدل خودروی برقی در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۵ و تولید خودروهای با انتشار کربن صفر حداکثر تا سال ۲۰۵۰ است.

 فورد

این خودروساز آمریکایی اعلام کرد که نزدیک به ۱۲ هزار نیروی خود در اروپا را کاهش می‌دهد که از این تعداد ۵۰۰۰ شغل در آلمان خواهد بود، زیرا قصد دارد بیشتر در خودروهای برقی سرمایه گذاری کند. برنامه‌های فورد در راستای گذار به برقی‌سازی از ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ آغاز شده است که شامل توقف ساخت خودروهای احتراقی در اروپا تا سال ۲۰۳۰ و فروش ۴۰درصدی خودروهای الکتریکی در سراسر جهان تا سال ۲۰۳۰ و رسیدن به کربن خنثی تا سال ۲۰۵۰ است.

 نیسان

این شرکت از کارخانه هوشمند خود در واحد توچیگی رونمایی کرد که وابستگی به نیروی کار انسانی را کاهش می‌دهد و کل فرآیند مونتاژ خودروهای برقی را به سمت اتوماسیون سوق می‌دهد. برنامه زمانی نیسان برای گذار به برقی سازی از اکتبر سال ۲۰۲۱ برای رسیدن به هدف انتشار خنثی سازی کربن تا سال ۲۰۵۰ و رسیدن به فروش ۴۰ درصدی از کل خودروهای برقی فروخته شده در ایالات متحده تا سال ۲۰۳۰ ، آغاز می‌شود.

 رنو

این خودروساز اعلام کرده که بالغ بر ۲۰۰۰ شغل مهندسی و پشتیبانی خود را در فرانسه با حرکت به سمت خودروهای برقی کاهش می‌دهد و در موقعیت‌ها و پست‌های دیگر از آنها استفاده خواهد کرد. برنامه‌های برقی‌سازی رنو از سپتامبر ۲۰۲۱ آغاز شده و شامل کاهش تولید خودروهای ICE به طوری که تا سال ۲۰۲۵ تنها یک موتور هیبریدی بنزینی و یک موتور دیزلی تولید خواهد کرد و عرضه ۱۰ مدل جدید EV و همچنین رسیدن به فروش ۶۵ درصدی خودروهای برقی در اروپا تا سال ۲۰۲۵ و خنثی سازی کربن تا سال ۲۰۴۰ است.

 جنرال موتورز

این شرکت اعلام کرد که ۱۴ هزار نیروی خود را در آمریکای شمالی تعدیل خواهد کرد زیرا این شرکت به سمت تولید خودروهای خودمختار و الکتریکی از خودروهای ICE حرکت می‌کند. از نوامبر سال ۲۰۱۸ این غول خودروسازی آمریکایی متعهد شده ۳۰ خودروی الکتریکی جدید را تا سال ۲۰۲۵ در سطح جهانی به فروش برساند و تا سال ۲۰۴۰ برنامه خنثی‌سازی کربن خود را نهایی کند.