تسهیل ورود شرکت‌های بیمه نوآور و خلاق

 به فکر طراحی محصولات جدید بیمه‌ای باشیم

دودانگه یکی از موارد مهمی که در کنار اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی بر عدم توسعه‌یافتگی ضریب نفوذ بیمه مؤثر بوده را کم‌توجهی به ارائه محصولات و خدمات متنوع بیمه‌ای عنوان کرد و دراین‌باره افزود: ازآنجاکه نیازهای جامعه و بخش‌های مختلف اقتصاد همواره در حال تغییر هستند و فناوری‌های جدید در حال جایگزینی رویه‌های سنتی در تمامی بخش‌ها است، باید صنعت بیمه نیز خود را با این شرایط هماهنگ کند و درصدد شناسایی نیاز جدید‌مشتریان باشد تا بتواند براساس آن خدمات و محصولات مناسبی را ارائه دهد.

رئیس هیات‌مدیره بیمه حافظ به‌روزرسانی روش‌های ارائه خدمات و سهولت در دسترسی به محصولات بیمه‌ای را مهم دانست و خاطرنشان کرد: تمامی فعالان صنعت بیمه  در هر جایگاهی که هستند باید بتوانند در خدمات‌دهی به مشتریان، مطلوب عمل کرده و در زمان پرداخت خسارت به تعهدات خود پایبند باشند تا این امر باعث ایجاد اطمینان و اعتماد شود. رفتار بیمه‌گران نباید این‌گونه باشد که زمان فروش و صدور بیمه، متقاضیان خرید بیمه‌نامه، محترم شمرده شوند اما در زمان پرداخت خسارت، این توجه و احترام کمرنگ شود و بیمه‌گذار به حال خود رها شود یا رسیدگی کافی صورت نگیرد.

به گفته این فعال صنعت بیمه، این‌طور به نظر می‌رسد که اعتماد و اطمینان لازم هنوز از طرف جامعه به صنعت بیمه ‌ایجاد نشده است که افراد بخواهند با آسودگی کامل، کلیه ریسک‌های خود را به صنعت بیمه بسپارند.

 صنعت بیمه نیازمند به‌روزرسانی

وی براین باور است، برای اینکه بتوانیم ضریب نفوذ بیمه را در کشور افزایش دهیم تا بیمه به یک اولویت در جامعه تبدیل شود، باید محصولات متنوع با شرایط مناسب و خدمات متمایز در دسترس مخاطبان قرار گیرد. همچنین باید متوجه این موضوع باشیم که نیازهای جامعه مدام در حال تغییراست و از این بابت دامنه و گستره محصولات و خدمات هم باید تغییر کند.

این کارشناس بیمه در تکمیل صحبت‌هایش با اشاره به تحولات عمیق صنایع دیگر که متناسب با نیازهای روز متحول شده‌اند، تاکید کرد: ‌صنعت بیمه هنوز نتوانسته است متناسب با نیازها و تحولات جدید رشد کند و تغییرات انجام شده در این صنعت ناکافی‌ است و لازم است برای پاسخگویی به شرایط ‌و نیازهای جدید مشتریان تغییرات عمیقی در این صنعت اتفاق بیفتد.

به نظر می‌رسد صنعت بیمه با ساختار سنتی موجود نمی‌تواند پاسخگوی شرایط جدید باشد.

 چرا که صنعت بیمه نتوانسته خود را با شرایط روز‌ و فناوری‌های جدید به‌روزرسانی کرده ‌و ‌متحول شود و این‌طور به نظر می‌رسد که از قافله رشد بازمانده است.

رئیس هیات‌مدیره بیمه حافظ در تایید صحبت‌هایش به شکاف عمیقی که بین ‌صنعت بیمه در ایران با سایر کشورها وجود دارد اشاره کرد و گفت: تا زمانی که این شکاف و فاصله را پر نکنیم، نمی‌توان انتظار داشت ضریب نفوذ بیمه در کشور متناسب با اهداف پیش‌بینی‌شده جلو برود و رشد کند.

 شائبه دخالت در امور شرکت‌ها

وی در ادامه به نقش رگولاتوری بیمه مرکزی در رفع مشکلات صنعت بیمه و توسعه این بخش اشاره کرد و گفت: قطعا یکی از عوامل توسعه‌نیافتگی صنعت بیمه وجود اشکالات ساختاری است که در بیمه مرکزی همواره وجود داشته و به سایر بخش‌های این صنعت سرایت کرده است. به گفته وی یکی از موارد مهم در این زمینه که باید به آن توجه شود؛ تضاد منافع بین بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه است. باید توجه کرد بیمه مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر و سیاستگذار، نباید به‌گونه‌ای فعالیت کند که بخواهد در مواردی با شرکت‌های بیمه تضاد منافع پیدا کند. به عبارتی این نهاد نباید به‌هیچ‌عنوان وارد عملیات بیمه‌گری شود.

به گفته دودانگه، بیمه مرکزی به جای آنکه در حوزه تنظیم‌گری و رگولاتوری صنعت بیمه حضور داشته باشد، به حوزه اجرایی و تصدیگری بیمه‌ها ورود کرده و بیش‌ازحد وارد جزئیات شده است که بعضا شائبه دخالت در امور شرکت‌های بیمه را ایجاد کرده است.

این کارشناس با تاکید بر اینکه بیمه مرکزی باید با داشتن نگاه عمیق و کلان حاکمیتی به صنعت کمک کند افزود: بیمه مرکزی برای عملکرد بهتر باید بخشی از وظایف تصدی‌گرایانه خود را که جنبه تنظیم‌گری دارد، به سندیکای بیمه‌گران و بخشی دیگر از وظایف خود را که جنبه بیمه‌گری دارد به شرکت‌های بیمه واگذار کند تا بتواند به‌عنوان رکن حاکمیتی صنعت بیمه، با فراغ بال بیشتراهداف کلان صنعت بیمه که در نهایت ارتقای جایگاه صنعت بیمه و بالا بردن ضریب نفوذ بیمه در کشور است را محقق سازد.

وی اضافه کرد: اگر بیمه مرکزی فرآیندها و ساختار خود را بازتعریف کند و صرفا بر فرآیندهای حاکمیتی و کلیدی در صنعت بیمه تمرکز کند و زمان و انرژی خود را مصروف امور غیر مهم نکند، قطعا فرصت و زمان کافی در اختیار خواهد داشت تا تحولات صنعت را پایش و به نحو مطلوب مدیریت کند، در صورتی که با ادامه شرایط موجود تجربه و دانش مدیران و کارشناسان بیمه مرکزی که بسیار ذی‌قیمت است نه تنها در راستای ایجاد تحول در این صنعت استفاده نمی‌شود، بلکه بعضا نتیجه عکس هم دارد .

 توجه به ایجاد تنوع در خدمات بیمه‌ای

به گفته وی در کنار این موضوعات، در رابطه با ماموریتی که بر عهده شرکت‌ها قرار داده شده نیز دچار ضعف‌هایی هستیم. به‌عنوان نمونه، همان‌طور که اشاره شد در بخش صدور و فروش بیمه‌نامه‌ها، به‌رغم اینکه آمارها نشان از عملکرد مثبت شرکت‌های بیمه دارد اما ‌ضریب نفوذ رشد مطلوبی نداشته ‌و در بخش خدمات پس از فروش و پرداخت خسارت‌ها رضایتمندی مشتریان نامناسب است. درصورتی‌که یکی از عوامل مهمی که می‌تواند به افزایش ضریب نفوذ بیمه و توسعه این صنعت کمک کند، رضایتمندی‌مشتریان از صنعت بیمه در‌ خصوص جبران خسارت‌ها به صورت مطلوب است .به گفته دودانگه اگر ‌در زمان بروز حادثه و پرداخت خسارت، بیمه‌گذاران ‌به حال خود رها نشوند و مدیریت مناسبی در این شرایط اعمال شود اعتماد به صنعت بیمه افزایش یافته و فرهنگ بیمه در جامعه رشد خواهد کرد و در نهایت باعث رشد صنعت بیمه خواهد شد.

دودانگه در ادامه تصریح کرد: لزوما با افزایش تعداد شرکت‌های بیمه و گسترش کمی آنها در کشور نمی‌توان در جهت افزایش ضریب نفوذ بیمه گام برداشت؛ بلکه باید کیفیت و تنوع محصولات و خدمات بیمه‌ای افزایش یافته و روزآمدی آنها ارتقا یابد.

به گفته وی، ورود شرکت‌های جدید به بازار بیمه‌ای کشور، باید مشروط به ایجاد تنوع و تحول در محصولات و خدمات بیمه‌ای و ارتقای ضریب نفوذ بیمه در اقتصاد باشد ‌نه اینکه بازار محدود موجود بین تعداد بیشتری از شرکت‌های بیمه تقسیم شده و رقابت‌های مخرب موجود تشدید شود، چرا که تشدید رقابت‌های ناسالم در این صنعت، اعتماد عمومی را که رکن اساسی این صنعت محسوب می‌شود تضعیف کرده و مردم را نسبت به کلیت صنعت بیمه دچار بی‌اعتمادی می‌کند.

 ورود شرکت‌های نوآور تسهیل شود

وی تاکید کرد: به شدت معتقدم ورود به این صنعت برای سرمایه‌گذارانی که می‌توانند به رشد صنعت کمک کنند باید کاملا سهل باشد و نباید انحصار موجود در این صنعت تشدید شود و لازم است حلقه بسته این صنعت باز شود، چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از دلایل عقب‌ماندگی این صنعت بسته بودن بیش از حد آن است .

رئیس هیات‌مدیره بیمه حافظ معتقد است: اگر نگاه بسته در بیمه مرکزی و صنعت بیمه وجود داشته باشد، خلاقیت و نوآوری در این سیستم به سختی امکانپذیر خواهد بود؛ بنابراین ورود شرکت‌های جدید که دارای ایده، خلاقیت و نوآوری هستند و می‌توانند محصولی متناسب با نیازهای فعلی جامعه ارائه دهند مفید خواهد بود .

به گفته دودانگه این موضوع قطعا هم رضایت بیمه‌گذاران را به همراه خواهد داشت و‌ هم ضریب نفوذ بیمه را‌بالا خواهد برد و قطعا باید از چنین شرکت‌هایی استقبال شود و مورد حمایت قرار گیرند تا صنعت بیمه بتواند پوست‌اندازی کند.

وی در پایان بر توسعه زیرساخت‌های بیمه‌گری متناسب با تحولات نوین به ویژه در چارچوب نوآوری‌های دیجیتال تاکید و‌اضافه کرد: پیاده‌سازی رویکردهای فناورانه در بیمه‌گری نیازمند ایجاد بسترهای موردنیاز با هدایت و حمایت بیمه مرکزی است.