کاهش عرضه کالاهای ارزشمند (که به دلیل گرانی دلار اکنون به‌ شدت کمیاب شده بود) سبب شد تا فروشگاه‌های آنلاین همچون دیجی‌ کالا در ادامه مسیر موفق خود با چالش‌هایی مواجه شوند و با عرضه محصولات بعضا بدون کیفیت مطلوب و عدم‌نظارت صحیح  به روند فروش، برخی از مشتریان خود را از دست بدهند به طوری که بسیاری از کاربران بر این باور هستند که دیجی‌کالا مسیر واسطه‌گری بدون خدمات مناسب را در پیش گرفته است و فعالیت آن‌ کیفیت سابق را ندارد.

 دیجی کالا با ۸ هزار و ۲۰۰ نفر پرسنل

دیجی‌کالا به عنوان اولین و بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی، فعالیت خود را از بهمن ۱۳۸۵ آغاز کرده است. این فروشگاه آنلاین کار خود را با پنج پرسنل و با فروش دو محصول دوربین عکاسی و موبایل شروع کرد و تعداد افراد شاغل در این بازارگاه هر سال افزایش یافت، به طوری که در خرداد ۱۴۰۰ تعداد پرسنل به ۸ هزار و ۲۰۰ نفر رسید.

دیجی‌کالا در بدو کار با استقبال مردم رو به ‌رو شد و بنابراین حوزه فعالیت خود را گسترش داد و به مرور زمان به تعداد محصولات اضافه کرد و در حال حاضر در پنج بخش موبایل، وسایل الکترونیک، مد، لوازم خانه و کالاهای «تند مصرف» در حال خدمت‌رسانی به مشتریان است. این فروشگاه محصولات خود را به دو صورت خرده‌فروشی و به عبارت بهتر فروش توسط دیجی‌کالا و بازارگاه و ایفای نقش این فروشگاه به عنوان واسطه، مورد معامله قرار می‌دهد.

 ثبت نظر کاربران، نقطه تمایز دیجی‌کالا است

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از این استارت‌آپ، تعداد بازدیدهای روزانه از سایت بیش از ۴/ ۵میلیون برآورد شده است. تفاوتی که دیجی‌کالا با سایر فروشگاه‌های اینترنتی دارد، امکان مقایسه قیمت و کیفیت محصولات برندهای مختلف با یکدیگر است  و مشتریان می‌توانند با مطالعه ویژگی‌های یک کالا و با توجه به نیازهای خود خرید را انجام دهند.

یکی دیگر از امتیازاتی که دیجی‌کالا را نسبت به سایر فروشگاه‌های آنلاین متمایز می‌کند، امکان ثبت نظرات مثبت و منفی کاربران و خریداران پیشین محصولات است و مشتریان جدید می‌توانند با مطالعه این نظرسنجی‌ها به مزایا و معایب کالای مورد نظر خود پی برده و خرید بهتری انجام دهند.

در این راستا «دنیای‌اقتصاد» جهت بررسی نحوه عملکرد فعلی و پیشین دیجی‌کالا با برخی از کاربران و خریداران این فروشگاه آنلاین و فعال در شبکه‌های اجتماعی به گفت‌وگو پرداخته است و بعضی از عملکردهای دیجی‌کالا را به چالش کشیدند.

جمعی از مشتریان دیجی‌کالا که از سال‌ها پیش از این سایت خرید می‌کردند بر این باور هستند که این فروشگاه اینترنتی تا پیش از نوسانات نرخ ارز و اوج‌گیری مشکلات اقتصادی کشور شرایط مطلوبی داشته و محصولات با کیفیتی را به مردم عرضه می‌کرد، اما از سال ۱۳۹۷ تا به امروز با افزایش قیمت دلار و اعمال تحریم‌ها از میزان عرضه محصولات با کیفیت در این فروشگاه اینترنتی کاسته شده که این موضوع نارضایتی مشتریان را در پی داشته است.

 خریداران رضایت  کافی از کالاهای الکترونیکی دیجی کالا  ندارند

موبایل و وسایل الکترونیک دو حوزه پر بازدید و با تقاضای بالا به حساب می‌آید و اغلب شکایت‌های مشتریان به عملکرد دیجی‌کالا به این دو بخش مربوط می‌شود. بر اساس گزارش‌های میدانی خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» موضوع تعویض  قطعات جانبی موبایل و وسایل الکترونیک اصل با تقلبی مطرح شد. برخی از کاربران بر این باور هستند که دیجی‌کالا نظارتی بر روند کاری فروشگاه‌هایی که با آنها قرارداد تنظیم می‌کنند ندارد و برخی از فروشگاه‌های مذکور وسایل جانبی همچون شارژر و هندزفری اصل و تولید کارخانه مربوطه را برداشته و جنس مشابه تقلبی را جایگزین کرده و به مشتری تحویل می‌دهند.

برخی از مشتریان به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» یادآور شدند، در این نوع خرید، فروشنده با مشتری در ارتباط مستقیم نیست و دیجی‌کالا برای بررسی جزئیات خرید و نوع محصولات عرضه شده به مشتریان کارشناسی ندارد و این موضوع موجب نارضایتی مشتریان شده است. از طرفی بعضی دیگر از خریداران از عرضه موبایل و وسایل هندی و چینی به جای ویتنامی اطلاع دادند و اظهار کردند با وجود اینکه محصول ساخت کشور ویتنام را سفارش داده‌اند، اما کالای چینی  یا هندی را دریافت کرده‌اند و زمانی که اقدام به مرجوعی کالا می‌کنند تیم پشتیبانی دیجی‌کالا در این خصوص پاسخگو نبودند.

 نحوه محاسبه هزینه پست شفاف‌سازی شود

برخی از کاربران این فروشگاه آنلاین در گزارش میدانی، هزینه پست و ارسال را مشکل اساسی دانستند و بر این باور هستند که نحوه محاسبه میزان هزینه پست باید شفاف‌سازی شود، چراکه هزینه ارسال کالاهایی با وزن‌های کم و دو یا سه گرمی با محصولات سنگین وزن یکسان بوده و برای مسیرهای مختلف چیزی حدود ۲۵ هزار تومان برآورد می‌شود که مشتریان این موضوع را منصفانه نمی‌دانند.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با برخی مصرف‌کنندگان، موضوع بازه زمانی ارسال محصولات مطرح شد و برخی مشتریان اذعان کردند که دیجی‌کالا نظم و قانونمندی سابق را ندارد و گاهی اوقات کالا را در بازه زمانی مشخص شده توسط کاربر ارسال نمی‌کند و این موضوع مشکلاتی را برای مشتریان به همراه داشته است. به گفته برخی از مشتریان این بازارگاه، تیم پشتیبانی دیجی‌کالا در این باره نیز پاسخ دقیقی به آنها ارائه نمی‌دهد.

 دیجی‌کالا پاسخگو نبود

در این گزارش میدانی برخی مشتریان نیز عنوان کردند که قیمت برخی از اجناس و قطعات الکترونیک نسبت به بازار بیشتر بوده و این موضوع موجب شده که روند خرید آنلاین خود را از فروشگاه قطع کنند. در این خصوص باید گفت دیجی‌کالا از بدو تاسیس هیچ ادعایی مبنی بر قیمت ارزان محصول عرضه شده در فروشگاه آنلاین نسبت به بازار نداشته است و مشتری می‌تواند با برآورد قیمت‌ها انتخاب بهتری برای خرید داشته باشد.

خبرنگار روزنامه «دنیای‌اقتصاد» پس از شنیدن اظهارات مشتریان و کاربران برای پی بردن به صحت و سقم مشکلات ذکر شده سعی بر برقراری ارتباط با روابط عمومی دیجی‌کالا داشت، اما تا روز انتشار این گزارش پاسخی از این فروشگاه آنلاین دریافت نشد.

 دیجی‌کالا با آمازون چه فرقی دارد

آمازون یک شرکت الکترونیک آمریکایی است که از سال ۱۹۹۵ فعالیت خود را  به صورت آفلاین و با فروش کتاب آغاز کرد و سپس  اقدام به فروش محصولات نو یا دست‌ دوم کرد. در حال حاضر این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی در دنیا سبد محصولات خود را گسترش داده و کتاب، سی‌دی و دی‌وی‌دی، بسته‌های نرم‌افزاری تا تجهیزات الکترونیکی، وسایل خانگی، کیف، کفش و انواع لباس را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. یکی از ویژگی‌هایی که این فروشگاه را نسبت به سایر سایت‌های عرضه محصولات متمایز کرده به گفته خریداران و مشتریان آمازون، تخفیف‌های رویایی آن است که این فروشگاه در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

مشتریان آمازون مدعی هستند که تخفیف‌های آمازون واقعی بوده و این در صورتی است که سایر سایت‌های داخلی مانند دیجی‌کالا ابتدا محصول را با قیمت بالاتری نسبت به قیمت واقعی عرضه می‌کنند و در نهایت و در صورت به فروش نرسیدن آن کالا با کاهش بهای محصول آن را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

آمازون گاهی ارائه کننده تنها یک محصول خاص است، به عنوان مثال یک کتاب یا یک آهنگ به انتخاب نویسنده و خواننده فقط و به صورت انحصاری از طریق آمازون عرضه می‌شود و این موضوع موجب شهرت و محبوبیت این فروشگاه اینترنتی شده است. آمازون علاوه بر فروش محصولات نو، کالاهای دست دوم و باکیفیت بالا را نیز در لیست خدمات خود قرار داده که این نوع اجناس نیز به دلیل قیمت مناسب و کیفیت مطلوب از طرفداران بی‌شماری برخوردار است. این فروشگاه آنلاین علاوه بر عرضه و فروش محصول و نمایندگی برخی از شرکت‌ها، خود تولیدکننده برخی از کالاها مانند وسایل الکترونیک نیز به حساب می‌آید و بنابراین وجود سیستم حمل و نقل منظم و انبارهای غول‌آسا در شرکت آمازون، موضوع عجیبی نیست. این در حالی است که یک فروشگاه اینترنتی داخلی مانند دیجی‌کالا صرفا یک واسطه میان خریدار و فروشنده به حساب می‌آید و در برابر بروز مشکلاتی مانند شکستگی و خرابی محصول هیچ‌گونه ضمانت و حمایتی را از خریدار نمی‌کند. آمازون با دارا بودن سیستم حمل و نقل قوی،‌ خسارت ناشی از جا به ‌جایی را به حداقل می‌رساند، در ضمن ارسال کالا به صورت رایگان انجام می‌شود و با استفاده از انتقال محصول توسط پهپاد، کشتی، هواپیما و خودروهای حمل که متعلق به شرکت است علاوه بر کاهش میزان آسیب محصولات، افزایش سرعت ارسال کالا، صرفه‌جویی در زمان و رضایت مشتریان را در پی دارد و آمازون در برابر هرگونه شکایت و مرجوعی پاسخگو است.

با تمام این اوصاف و با وجود شهرت دیجی‌کالا به آمازون خاورمیانه، اما با سیاست‌های این فروشگاه آنلاین فاصله بسیاری دارد. دیجی‌کالا در این برهه زمانی و با وجود مشکلات اقتصادی حاکم در کشور باید راهکاری را در پی گیرد تا در وضعیت فعلی، کاربران خود را حفظ کند و محصولات خود را همچون سال‌های گذشته به طور منظم و با کمترین مشکل به مردم عرضه کند.