هشدار تعطیلی مراکز رادیولوژی

دبیر انجمن رادیولوژی ایران با تاکید بر اهمیت نیروی انسانی در پیشرفت نظام سلامت گفت: ما اگر نیروی انسانی متخصص در کشور نداشته باشیم و پیشرفته‌ترین تجهیزات را داشته باشیم، فایده‌ای ندارد. رئیس نظام پزشکی کرج ادامه داد: در گیر و دار چنین مشکلاتی در حوزه سلامت کشور هستیم و در عین حال تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی را برای افزایش تعداد دانشجوی پزشکی ارائه داده‌اند در حالی که همین الان، پزشکان کشور به خصوص پزشکان عمومی، نه درآمد مناسبی دارند و نه از احترام کافی برخوردارند. صداقت ادامه داد: نمایندگان پیشنهاد‌دهنده طرح افزایش دانشجوی پزشکی، فکر می‌کنند با افزایش تعداد دانشجو مشکل حل می‌شود.

در حالی که هر یک دانشجو که وارد دانشگاه می‌شود، به امکانات آموزشی هم نیاز دارد. وی افزود: با این روش، سواد پزشک آینده را کاهش می‌دهیم خصوصا اینکه پذیرش دانشجو به صورت سهمیه‌ای باشد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی تاکید کرد: فردی که از نظر ذهنی آمادگی ورود به رشته پزشکی را نداشته باشد، هرگز پزشک خوبی نمی‌شود. صداقت به ظرفیت پذیرش دستیاران تخصصی در سال جاری اشاره کرد و افزود: ظرفیت پذیرش دستیاران تخصصی در خیلی از رشته‌ها تکمیل نشده است، در حالی که زمانی التماس می‌کردند که متخصص شوند. اما الان علاقه‌ای وجود ندارد، برای اینکه آینده‌ای برای خودش متصور نیست. وی گفت: وقتی خط فقر در کشور ماهانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است، چه ضرورتی دارد که یک نفر بیاید ۱۲ سال درس بخواند و حقوقی را بگیرد که یک راننده تاکسی کسب می‌کند.

صداقت افزود: از سوی دیگر، مسائل دیگری هم رخ می‌دهد که مسوولان توجه نمی‌کنند و آن، دخالت یکسری افراد بدون تخصص در مسائل و موضوعات دارویی بیمار است که ما شاهد هستیم در فضای مجازی رخ می‌دهد که امیدوارم وزیر بهداشت، رئیس کل سازمان نظام پزشکی و…، به این مسائل توجه کنند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی به اجرای طرح نسخه الکترونیک در کشور اشاره کرد و گفت: آن طور که عنوان شده است، این طرح از اول آذر برای برخی مراکز و از اول دی ۱۴۰۰ برای کل مراکز اجرا شود.  در حالی که زیرساخت‌ها برای اجرای این طرح کامل و آماده نیست و می‌تواند مشکلاتی به وجود بیاورد. صداقت افزود: این قبیل مسائل و مشکلات نشان می‌دهد بین قانون‌گذار و مجریان قانون، فاصله وجود دارد و نتیجه این خواهد بود که بیمار ما به دلیل مشکلات زیرساختی در مسیر اجرای نسخه الکترونیک، مجبور شود آزاد حق ویزیت بدهد و دارو تهیه کند.