مرتضی علی اکبری ؛مدیرعامل شرکت پروژه محور تجلی معادن و فلزات درگفت و گوبا دنیای اقتصاد گفت :۱۵ درصد سهام تجلی به ارزش یک هزار میلیارد تومان سه شنبه دوم آذرماه در فرابورس عرضه می شود.در حال حاضر۵۱درصد از سهام تجلی متعلق به «ومعادن» و ۱۷ درصد متعلق به چادرملو و ۱۷ درصد متعلق به گل گهر است.

وی با اشاره به پروژه های فعلی شرکت در زنجیره فولاد  از سنگ آهن تا نورد. با درصد پیشرفت های مختلف افزود:هر یک از این پروژه ها بین ۷ ماه تا ۳سال آینده به بهره برداری می رسند.

علی اکبری درباره افزایش سرمایه شرکت گفت: با پروژه هایی که داریم افزایش سرمایه ۶هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی شرکت در دست است.

وی همچنین با اشاره به پروژه ملی شرکت که ساخت اسکله برای بارگیری کشتی های۱۵۰ هزار تنی در بندر عباس هست گفت: زمین این اسکله گرفته شده و کارهای اولیه آن با تغییرات مدیریتی و پشتیبانی سهامداران کلید خورده است. وی اضافه کرد:افزایش سرمایه بعدی تجلی توسعه معادن و فلزات بابت فاز اول و دوم این اسکله در حدود ۱۵هزار میلیارد ریال خواهد بود.به گفته وی تنها فاز اول این اسکله به سرمایه گذاری ۸ تا ۹ میلیارد تومانی نیاز دارد.

وی با اشاره به اسکله حدود ۵۰ هزار تنی ایمیدرو گفت : به دنبال خرید این اسکله هستیم اما هنوز ایمیدرو در این زمینه تصمیم گیری نهایی نکرده است. وی درحالی که حجم بالای مواد معدنی و فلزی را یکی از چالش های کشور دانست ادامه داد:شرکت«ریل ،جاده ،دریا» در حال فعال شدن برای کشتی های ۱۵۰ هزار تنی است .

مدیرعامل تجلی در ادامه از پروژه های زیادی که در دست مطالعه هست خبر داد و گفت مطالعات این پروژه ها که در زنجیره فولاد در بندر عباس و غرب کشور هستند را با توصیه مدیرعامل سرمایه گذاری معادن و فلزات آغاز کرده ایم.

وی همچنین گفت: مدیرعامل هلدینگ «ومعادن» آقای دکتر نادری در نظر دارد با گسترش فعالیت های شرکت و ایجاد تجلی ۲ و۳ بتوانیم ۷۰ درصد سهم این نوع شرکت ها  را در بورس عرضه کنیم تا در نهایت سهم «ومعادن» تنها ۳۰ درصد و برای پشتیبانی باشد. علی اکبری درحالی که تامین مالی از طریق شرکت‌های پروژه محوررا  یکی از بهترین روش‌ها برای ایران ذکر کرد که از محل دریافت وجوه دریافتی از مردم مستقیم وارد بخش تولید می‌شود افزود:ازآنجا ‌که تمرکز شرکت روی موضوع پروژه‌هاست، این پروژه‌ها با سرعت اجرای بالا، هزینه‌های کمتر و تدارکات مناسب‌تر، باکیفیت‌تر انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر ۲۰ شرکت مانند تجلی ایجاد شود، نقدینگی به‌جای حرکت به سمت طلا،‌ سکه، خودرو، ارز و واسطه‌گری وارد حوزه تولید می‌شود، تورم کاهش پیدا می‌کند و نقدینگی در کشور کنترل می‌شود. بازار سرمایه نقدشوندگی بالایی دارد و هر زمان که سهامدار نقدینگی بخواهد به‌راحتی می‌تواند سهام خود را نقد کنند.

وی با اشاره به اینکه شرکت های زیادی با مراجعه به تجلی به دنبال تجربیات این شرکت برای راه اندازی این مدل در صنعت خود هستند گفت:با حمایت های سازمان بورس و سهامداران آیین نامه های جدیدی برای پذیرش شرکت های پروژه محور مانند تجلی تنظیم شد و امیدواریم شرکت های بیشتری از این نوع وارد بورس و فرابورس شوند تا با جذب  نقدینگی عموم بتوانند پروژه ها را پیش ببرند.