افزایش ۱۰۰درصدی تولیدات گلخانه‌ای

همچنین کارشناسان با اشاره به هم مرز بودن منطقه آزاد ارس با جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان، فاصله ۱۲۰ کیلومتری آن با ترکیه به عنوان دروازه ورود ایران به اروپا و نیز دسترسی آسان به بازار اوراسیا می‌گویند که صنعت گلخانه‌ای ارس در صورت توجه ویژه دولت به آن می‌تواند زمینه ساز اشتغال بیش از ۲۰ هزار نفر و صادرات بیش از یک میلیارد دلار در سال باشد.

نکته جالب توجه در خصوص تبدیل شدن منطقه آزاد ارس به قطب گلخانه‌ای کشور آن است که سرمایه‌گذاری در این منطقه توسط بخش‌خصوصی انجام شده و بخش دولتی نیز با اعطای تسهیلات بانکی و تسهیل زمینه‌های سرمایه‌گذاری و صدور مجوزهای لازم نقش‌آفرینی کرده است. از سوی دیگر با در نظر گرفتن این واقعیت که فلسفه وجودی مناطق آزاد، صادرات محوری است، از سال ۹۷ تراز تجاری منطقه آزاد ارس نیز مثبت شده و به بیش از ۲۵۰میلیون دلار تا پایان پارسال رسیده است؛ به این نکته باید صادرات سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دلاری از منطقه آزاد ارس را اضافه کرد که از ظرفیت‌های صادراتی منحصربه‌فرد آن حکایت می‌کند.

در تبیین ظرفیت‌های صادراتی منطقه آزاد ارس، اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که امروزه اغلب برندهای معروف جهان از کشورهایی چون ایتالیا، کره جنوبی، چین و ترکیه در این منطقه، واحدهای تولیدی راه‌اندازی کرده‌اند و محصولات آنها به بازارهای بین‌المللی عرضه می‌شود.

در همین راستا مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از اقدامات انجام شده برای توسعه این منطقه و ویژگی‌های خاص این منطقه طی سال‌های اخیر گفت: مهم‌ترین اتفاقی که در دولت قبل در منطقه آزاد ارس افتاد، این بود که تراز تجاری منطقه مثبت و صادرات آن از وارداتش بیشتر شد. این موضوع در مجموع مناطق آزاد کشور نیز اتفاق افتاده و اینکه برخی می‌گویند مناطق آزاد پایگاه واردات است، واقعیت ندارد. مناطق آزاد اتفاقا توانسته‌اند صادراتی بیش از واردات خود داشته باشند.

محسن نریمان درباره ظرفیت‌های منطقه آزاد ارس اظهار کرد: این منطقه در کنار رودخانه ارس واقع شده و موقعیت جغرافیایی آن به‌گونه‌ای است که می‌تواند در بخش کشاورزی فعالیت‌های مناسبی داشته باشد. در گذشته حتی یک مترمربع نیز گلخانه در این منطقه وجود نداشته، اما در حال حاضر بزرگ‌ترین گلخانه خاورمیانه و یکی از ۱۰ گلخانه بزرگ جهان در منطقه آزاد ارس واقع شده است. این گلخانه نزدیک به ۵۰هزار تن محصول تولید می‌کند که عمده آن به کشورهای همسایه از جمله روسیه و کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق صادر می‌شود. این موضوع باعث شده ارس قطب گلخانه‌ای مناطق آزاد کشور شود.

 فعالیت ۳۰۰ واحد صنعتی در منطقه ارس

به گفته وی با توجه به ارتباطاتی که با کشورهای همسایه برقرار کردیم، می‌توانیم در آینده تعامل اقتصادی مناسبی  داشته باشیم و تراز تجاری خود را که اکنون بیش از ۴۰۰ میلیون دلار است تا یک میلیارد دلار افزایش دهیم. نریمان همچین گفت: یکی از ویژگی‌های منطقه آزاد ارس، علاوه بر جاذبه‌های زیست‌محیطی، گردشگری و تاریخی، صنعتی بودن این منطقه است. ارس به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه آزاد صنعتی و تجاری کشور شناخته می‌شود. اکنون بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی فعال در این منطقه فعالیت دارند که با وجود تحریم و کرونا، توانستیم تعداد واحدهای صنعتی را افزایش دهیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس افزود: در سال‌جاری نیز بیش از ۵۰ طرح به بهره‌برداری می‌رسد و به‌صورت متوسط تا پایان سال هر هفته یک طرح افتتاح می‌شود. این نشان از ظرفیت‌های بالای منطقه دارد.

اینکه منطقه آزاد ارس در نقطه استراتژیکی واقع شده و با کشورهای مختلف هم‌مرز است. می‌تواند باعث شود یک تعامل برد-برد با کشورهای منطقه داشته باشیم.

با توجه به ارتباطاتی که با کشورهای همسایه برقرار کردیم، می‌توانیم در آینده تعامل اقتصادی مناسبی را داشته باشیم و تراز تجاری خود را که اکنون بیش از ۴۰۰ میلیون دلار است تا یک میلیارد دلار افزایش دهیم.

وی افزود: تعامل مناسبی با دانشگاه‌های کشورهای مجاور مانند آذربایجان و ترکیه و همچنین دانشگاه‌های داخلی مانند تهران و تبریز داریم و می‌توانیم در حوزه آموزش عالی نیز فعالیت‌های مناسبی داشته باشیم.

این امکان را داریم منطقه را آماده پذیرش دانشجویان خارجی کنیم و در این رابطه اقداماتی هم داشته‌ایم. اکنون تعداد زیادی دانشجوی خارجی‌ را در منطقه ارس آموزش می‌دهیم و می‌توانیم این منطقه را به یک قطب آموزشی برای دانشجویان خارجی تبدیل کنیم.

نریمان  درباره جذابیت‌های منطقه آزاد ارس برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز گفت: به‌علت داشتن کارگر ارزان می‌توانیم بستر مناسبی برای تولید آماده کنیم و بسیاری از فعالان اقتصادی کشورهای همسایه، می‌توانند تولیدات خود را در این منطقه انجام دهند و ما نیز از این مساله به نفع اقتصاد کشور استفاده می‌کنیم. هم می‌توانیم ارزش افزوده آن تولیدات را در منطقه ارس داشته باشیم و هم اینکه اشتغال‌زایی و کارآفرینی مناسبی از طریق صنایع شکل می‌گیرد.

 برنامه‌ریزی برای افزایش ۱۰۰درصدی تولیدات گلخانه‌ای

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه ویژگی‌های هر منطقه مسائل را به ما دیکته می‌کند، گفت: وجود رودخانه ارس، آب و هوای مناسب منطقه و امکاناتی که داریم ما را به سمت تولیدات کشاورزی هدایت می‌کند. با اقدامات درستی که در دولت تدبیر و امید انجام شد و بیش از ۵ میلیارد دلار برای شبکه‌های آبی هزینه شد، بستری برای تولید محصولات کشاورزی و استفاده مناسب از زمین‌های موجود در منطقه آماده شده است.

۲۴ هزار هکتار از زمین‌های منطقه خداآفرین می‌تواند بستری برای تولید محصولات کشاورزی باشد. سیاست سازمان منطقه آزاد ارس و اقبال فعالان اقتصادی ما را به این سمت هدایت می‌کند که به سمت تولید محصولات کشاورزی پیش برویم. وی تاکید کرد: بیشتر تلاش داریم به تولید محصولات گلخانه‌ای بپردازیم. ارس می‌تواند قطب تولید محصولات کشاورزی باشد و به این منظور سایت‌های گلخانه‌ای کوچک و بزرگی طراحی شده است. اکنون تولیدات محصولات کشاورزی ۵۰هزار تن است، اما این امکان را داریم که تولیدات محصولات گلخانه‌ای را در یکی دو سال آینده و با رویکرد صادراتی تا مرز ۱۰۰هزار تن افزایش دهیم.