قیمت‌ها را افزایش نداده‌ایم

«شرکت صنایع الکترونیک مادیران» با تولید انواع تلویزیون با دو برند «ایکس‌ویژن» و «تی‌سی‌ال» پاسخگوی نیاز طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان ایرانی است. در این کارخانه تولید قطعات از تولید بوردهای الکتریکی تا بدنه و حتی طراحی این محصولات انجام می‌گیرد. «شرکت صنایع لوازم خانگی مادیران» که در سال ۱۳۹۷ برای توسعه سبد محصولات و تولید و عرضه محصولات لوازم خانگی تاسیس شد، با ساخت و تجهیز کارخانه‌ای بزرگ در منطقه آزاد اقتصادی پیام شروع به تولید انواع محصولات لوازم خانگی از جمله یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و کولر گازی  با برندهای «ایکس ویژن»  و «تی‌سی‌ال» کرده است. همچنین «کارخانه پلاستیک مادیران» که با هدف تولید قطعات پلاستیکی محصولات شرکت صنایع مادیران  در سال ۱۳۸۱ تاسیس شد و در زمینه طراحی و ساخت قطعات  دقیق تزریقی از جنس انواع پلاستیک‌های مهندسی  به خودکفایی رسیده است، در حال حاضر با پشتوانه کارخانه و ماشین‌آلات به روز، علاوه بر تامین قطعات شرکت صنایع مادیران، قطعات موردنیاز شرکت‌های دیگر را نیز تامین می‌کند. صنایع مادیران در سال ۱۴۰۰ با هدف گسترش فعالیت خود شروع به صادرات محصولات صوتی و تصویری به کشورهای همسایه کرده است و امیدوار است در آینده نزدیک با افزایش حجم صادرات خود و افزودن لوازم خانگی به سبد محصولات صادراتی سهم بسزایی در زمینه ارز آوری به کشور داشته است.

 لوازم‌خانگی را با خودرو قیاس نکنید

در راستای معرفی توانمندی‌های گروه کارخانجات مادیران، این شرکت اقدام به برگزاری نشست خبری و همچنین بازدید خبرنگاران از خطوط تولید مجموعه کرد. بازدیدی که پتانسیل‌های بالای این شرکت در ادامه مسیر تولید و ارتقای کیفیت مداوم با استفاده از دستگاه‌های به روز را بیش از هر چیز دیگری منعکس می‌کرد.

بابک ثقفی، مدیر عامل کارخانجات مادیران با حضور در نشست خبری و در پاسخ به« دنیای اقتصاد» که با توجه به تجربه تلخ اقتصاد ما از انحصار چه پیش‌بینی از آینده صنعت لوازم‌خانگی با توجه به اتفاقات اخیر این صنعت دارید، گفت: به نظر من شرایط بازار لوازم خانگی را به هیچ وجه نمی‌توان با خودرو قیاس کرد. چرا که هم اکنون ۴۵درصد لوازم خانگی بازار از طریق قاچاق وارد می‌شود. متاسفانه هیچ یک از هزینه‌های قانونی از جمله مالیات‌ها در بخش کالاهای قاچاق پرداخت نمی‌شود این در حالی است که تولید کننده مدام با افزایش هزینه‌های تولید روبه روست و در رقابتی نابرابر تلاش می‌کند به گونه‌ای که بخش زیادی از هزینه‌های ما برخلاف برندهای قاچاق به عنوان مالیات یا سایر هزینه‌های جانبی به دولت پرداخت می‌شود.

 ورود تکنولوژی به جای کالا

وی افزود: زمانی ۷۰درصد بازار در اختیار برندهای خارجی بود، متاسفانه به این مساله توجهی نمی‌شد که چرا دو سه برند باید صنعت ایران را در اختیار بگیرند و یک شبه از کشور خارج شوند. این شرکت‌ها باید تکنولوژی اساسی وارد کشور کنند. بنابراین خواسته ما از این شرکت‌ها باید تغییر کند. به طور نمونه ما باید تکنولوژی جدید تولید کمپرسور را وارد کنیم و چند شرکت مصرف کننده داخلی هم در این زمینه حاضرند سرمایه‌گذاری کنند تا در آینده حتی از ایران صادرات کمپرسور اتفاق بیفتد، اما سوال این است که چرا شرکت‌های خارجی هیچ تعهدی به صادرات کالا از ایران ندارند. با وجود این ما معتقدیم جلوی آب روان را هیچ طوری نمی‌توان گرفت. در عین حال منکر کیفیت تولیدات آنها نیستیم و سعی می‌کنیم خودمان را به آنها برسانیم اما به این وضعیت انتقاد داریم.

مدیرعامل مادیران با اعلام اینکه علاوه بر افزایش هزینه‌های تولید کاهش قدرت خرید مردم نیز به وجود آمده است، افزود: متاسفانه در این شرایط دولت به جای حمایت از تولیدکننده مدام مانع تغییرات قیمتی کالا می‌شود این درحالی است که مواد اولیه تولیدی از چین ۲۵ تا ۳۰درصد نسبت به سال گذشته گران شده و این امر هزینه‌های زیادی را به تولیدکننده تحمیل می‌کند. علاوه بر این مواد پتروشیمی‌ها ۱۰۷درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته است. همچنین هزینه حمل و نقل هر کانتینر از چین از ۴۰۰۰ دلار سال ۹۹ به ۹هزار دلار در سال جاری رسیده است. بنابراین دولت نباید مانع افزایش قیمت‌ها شود. نتیجه اینکه در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۶۰میلیارد تومان سود شناسایی کرده ایم در حالی که بالغ بر ۴هزار میلیارد تومان ارزش سرمایه‌گذاری ما برای تولید لوازم خانگی است و سهامداران از ما انتظار دارند.

ثقفی افزود: جالب اینجاست در نوسانات نرخ ارز ما باید خرید‌های خود را با ارز نیمایی انجام می‌دادیم درحالی که در مقطعی ارز بازار آزاد ارزان‌تر از ارز نیمایی بود. اما تولیدکننده باید خرید نیمایی انجام می‌داد چرا که در غیر این صورت قاچاقچی محسوب می‌شد.

 ۵ ماه انتظار برای دریافت مواد اولیه

وی در ادامه این نشست خبری که در روند بازدید خبرنگاران از واحد تولیدی مادیران صورت گرفت، اظهار کرد: کالاهای قاچاق در زمان خیلی کم تا دم مرز می‌آیند و به راحتی در بازار توزیع می‌شوند. این درحالی است که تولیدکننده برای خرید مواد اولیه ۴ تا ۵ ماه منتظر بوده تا آنها را تهیه کند. نکته مهم اینجاست که پول را هم می‌دهیم اما حدود ۵ ماه  طول می‌کشد تا مواد اولیه در اختیار ما قرار گیرد و به یک تا دو ماه زمان برای تولید محصول نیاز داریم و در واقع ۷ ماه زمان صرف می‌شود تا کالا وارد بازارشود. مدیرعامل مادیران در رابطه با اینکه چرا بعد از نامه مقام معظم رهبری مبنی ممنوعیت واردات کالاهای کره‌ای، شرکت‌های تولیدی به جای کسب رضایت بیشتر مصرف‌کننده ایرانی به افزایش قیمت‌ها اقدام کردند، گفت: واحد تولیدی ما به هیچ عنوان گران نکرده است و حتی در جلسه با مسوولان سازمان حمایت مستندات عدم افزایش قیمت‌ها را ارائه خواهند داد. البته ما برخلاف اینکه به دستورالعمل قیمت‌گذاری پایبند هستیم، اما نسبت به عدم تغییرات قیمتی اعتراض داریم.

ثقفی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه شما مدام از افزایش هزینه‌های تولید و ممانعت دولت در عدم افزایش قیمت‌ها صحبت می‌کنید این روال تا چه زمانی ادامه خواهد یافت آیا صنعت لوازم خانگی در آینده با دستور العمل جدیدی در قیمت‌گذاری محصولات روبه‌رو خواهد شد، تصریح کرد: فعلا در جلسه با معاون اول رئیس‌جمهور قرار شده قیمت مصرف‌کننده  روی محصولات اعمال شود. البته هنوز زمان آن مشخص نیست، اما قیمت کارخانه، توزیع و مصرف‌کننده مشخص خواهد شد. علاوه بر این قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴ هم درج می‌شود تا بر اساس آن مردم از قیمت‌ها اطلاع داشته باشند.

 بهره‌‌های ۲۲ درصدی بانک‌ها

این تولیدکننده با اعلام اینکه به اعتقاد من برای کمک به واحدهای تولیدی نخست باید ارز ترجیحی با قیمت مناسب در اختیار آنها قرار گیرد، عنوان کرد: در حال حاضر تولیدکننده مجبور است بهره‌های ۲۲درصدی را به سیستم بانکی پرداخت کند در حالی که در کشورهای دیگر برای تولیدکننده بهره صفر درصدی در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل مادیران در مورد صادرات نیز اظهار کرد: باید برای صادرات لوازم خانگی الزامات زیادی فراهم شود که بخشی از آنها متوجه تولیدکننده و بخش زیادی از این موضوع باید توسط دولت پیاده‌سازی شود، در صورت حمایت و رفع موانع از پیش پای تولیدکننده امکان صادرات  نیز فراهم خواهد شد.

ثقفی در خصوص  واردات یک میلیون دلار درب یخچال با مبدا چین از گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام، افزود: باید این نکته را متذکر شوم که تولیدکننده برای ارزیابی محصولات جدید در بازار تا حدودی بخشی از قطعات را از محل واردات تامین و سپس داخلی‌سازی می‌کند. البته این آخرین محموله وارداتی درب یخچال بود و با پیاده‌سازی ماشین‌آلات، این قطعات در داخل کشور تولید خواهد شد.