مدیر عامل صنایع مادایران با بیان این مطلب افزود: متاسفانه در این شرایط دولت به جای حمایت از تولیدکننده مدام مانع تغییرات قیمتی کالا می‌شود این درحالی است که مواد اولیه تولید از چین آمده و هزینه‌های زیادی را به تولیدکننده تحمیل می‌کند.

بابک ثقفی با تاکید بر اینکه چین از شرایط تحریمی‌کشور استفاده کرده و افزایش هزینه‌ها را برای مواد اولیه اعمال کرده است، گفت: تولیدکننده امروز باید هزینه‌های سنگینی را برای خرید مواد اولیه بدهد از آن طرف دولت می‌گوید نباید افزایش قیمت‌ها را اعمال کنید این تولیدکننده است که امروز تحت فشار قرار دارد. مشکلات تولید به اعتقاد من عاملی شده تا تولیدکننده توان رقابتی خود را از دست بدهد.

وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، افزود: با افزایش هزینه‌های تولید و نوسانات نرخ ارز معضل قاچاق نیز بر حجم مشکلات تولیدکننده اضافه کرده است. در نوسانات نرخ ارز ما باید خرید‌های خود را با ارز نیمایی انجام می‌دادیم درحالی که در مقطعی ارز بازار آزاد ارزان‌تر از ارز نیمایی بود، اما تولیدکننده باید خرید نیمایی انجام می‌داد چرا که در غیر این صورت قاچاقچی محسوب می‌شد.

ثقفی در ادامه گفت: کالاهای قاچاق در زمان خیلی کم تا دم مرز می‌آیند و به راحتی در بازار توزیع می‌شوند. این درحالی است که تولیدکننده برای خرید مواد اولیه ۴ تا ۵ ماه منتظر بوده تا آنها را تهیه کند. نکته مهم اینجاست پول را هم می‌دهیم اما حدود ۵ ماه طول می‌کشد تا مواد اولیه در اختیار ما قرار گیرد و یک تا دو ماه نیز زمان برای تولید محصول نیاز داریم و در واقع ۷ ماه زمان صرف می‌شود تا کالا وارد بازارشود.

این تولیدکننده به تثبیت قیمت‌ها که سیاست دولت در بازار لوازم خانگی است اشاره کرد و افزود: اقتصاد دستوری به هیچ عنوان نتایج مثبتی نخواهد داشت امروز تولیدکننده با مشقت بسیار مشغول فعالیت است، اما دولت به جای حمایت از آن سنگ‌اندازی می‌کند. به اعتقاد من لااقل دولت باید در تامین مواد اولیه داخلی حمایت لازم را از تولیدکننده داشته باشد.

به گفته ثقفی در برخی از موارد مواد اولیه داخلی مورد نیاز ما کیفیت لازم را نداشته و ما مجبور به واردات هستیم. به عنوان نمونه در یخچال‌های ورق رنگی ما مجبور به واردات هستیم، چرا که ورق‌های داخلی آن کیفیت لازم را جهت تولید محصول برای ما ندارند و همچنین این ورق‌ها خود رنگ نبوده و هزینه و تجهیزات زیادی برای رنگ آنها نیاز است که تولیدکننده ترجیح می‌دهد ورق رنگ شده را از خارج وارد کند. البته این را هم باید تاکید کنم که تامین مواد اولیه از محل واردات علاوه بر هزینه‌های بالا در بخش حمل‌ونقل نیز تولیدکننده را با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌سازد، اما برای جلوگیری از توقف تولید مجبور به این کار هستیم.

ثقفی با اعلام این پیشنهاد که حتی تولیدکنندگان حاضر هستند با مشارکت دولت سرمایه‌گذاری‌های لازم را در ورق‌های خود رنگ انجام دهند، گفت: پیاده‌سازی این موضوع متوجه وزارت صنعت است به نحوی که وزارت صنعت باید به عنوان سیاستگذار اصلی تولیدکنندگان را با خود همراه و بسترهای لازم را برای سرمایه‌گذاری برای تولید مواد اولیه فراهم سازد. به اعتقاد من در صورت تحقق این موضوع ضمن ممانعت از خروج ارز از هزینه بالای تولیدکننده برای حمل‌ونقل مواد وارداتی نیز جلوگیری می‌شود.

وی در رابطه با دستور اخیر رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهای لوازم خانگی کره‌ای نیز اظهار کرد: این تصمیم بسیار به موقع بود و می‌تواند یاری‌گر تولیدکننده باشد، اما باید این نکته را تاکید کنیم که دولت باید با همراهی تولیدکننده از این فرصت استفاده کند و یک مکانیزم کنترلی طراحی و اجرا کند. هنوز کالاهای کره‌ای در بازار‌آن هم به صورت قاچاق توزیع می‌شود که باید در این رابطه سیاستگذاری مناسبی اعمال شود.

این تولیدکننده تصریح کرد: پیش از ممنوعیت ۷۵درصد بازار تلویزیون در اختیار شرکت‌های کره‌ای بود که خوشبختانه در طول این ۴ سال این میزان به ۳۵ تا ۴۰درصد رسیده است. پیش از ممنوعیت کالاهای کره‌ای آنها با معرفی یک محصول با قیمت بسیار کم توجه مصرف‌کننده را جلب کرده و سایر مدل‌ها را با قیمت بالاتر به فروش می‌رساندند و نفس را از تولیدکننده داخلی گرفته بودند و با هزینه‌های سنگینی که صرف تبلیغات می‌کردند حتی اجازه رقابت به ما نمی‌دادند، اما خوشبختانه درحال حاضر تولیدکننده می‌تواند با ارائه محصولات باکیفیت و قیمت مناسب سهمی‌از بازار داشته باشد.

ثقفی با بیان اینکه باید شرکت‌های خارجی را الزام به سرمایه‌گذاری در ایران کرد، گفت: به نظر می‌رسد باید تمرکز بر واردات کالاهایی باشد که میزان تولید آنها در داخل کشور کم است. در این شرایط خلأ بازار مدیریت شده تا مشکلاتی برای آسیب رساندن به تولیدکننده داخلی به‌وجود نیاید. علاوه بر این می‌توان با جذب سرمایه‌گذاری، شرکت‌ها را به تولید کالاهای زیرساخت از جمله کمپرسور یا پنل تلویزیون ترغیب کرد تا ضمن تامین نیاز داخل این کالاها از ایران کشورهای دیگر صادر شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در سال ۱۳۸۵، ایکس‌ویژن به پشتوانه و با تکیه بر کارخانه مادیران که یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌ها در ایران است شروع به تولید محصولات الکترونیکی کرد. ایکس‌ویژن با بهره‌مندی از خطوط تولید به‌روز و کارخانه مجهز به مساحت ۷۶ هزار مترمربع که شامل ۱۶ ساختمان بوده و همچنین نیروی انسانی متخصص و مجرب محصولاتی با کیفیت و مطابق با استانداردها و پیشرفت‌های جهانی تولید می‌کند. کارخانه لوازم خانگی مادیران در زمینی به مساحت ۹۰ هزار متر مربع و ساختمانی به مساحت ۴۸ هزار مترمربع، در منطقه ویژه اقتصادی پیام با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان راه‌اندازی شده است و بزرگ‌ترین کارخانه فعال در این صنعت در استان البرز به شمار می‌آید. این کارخانه ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و کولرگازی را دارد. شرکت لوازم خانگی مادیران، انواع محصولات لوازم خانگی از جمله یخچال فریزر، ماشین‌های لباسشویی و انواع کولر گازی را با به‌روزترین تکنولوژی تولید و عرضه می‌کند.