پیاده‌سازی روش‌های نوین HSE در پتروشیمی‌بوعلی سینا

اهمیت HSE در  پتروشیمی ‌بوعلی سینا

در همین راستا رئیس HSE پتروشیمی ‌بوعلی سینا گفت: این شرکت از جمله شرکت‌های پتروشیمی ‌است که روش‌های نوین بهداشت، ایمنی و محیط زیست را اجرا کرده است. این مجتمع در همین زمینه دو فاز اصلی، پیشگیری و کنترل حادثه و کاهش خسارت را ایجاد کرده است که در فاز پیشگیری مهم‌ترین اقدام صورت گرفته استقرار سیستم مدیریت ایمنی فرآیند (PSM) با رویکرد پیشگیری از نشتی مواد خطرناک است.  به گفته آرش قاسمی ‌در سال ۹۵ بعد از بروز حادثه آتش سوزی در پتروشیمی ‌بوعلی سینا، بحث ریشه یابی علل بروز حادثه و انجام پروژه کاستی سنجی در مجتمع مطرح و اجرا و ایرادات مشخص و پروژه‌های بهبود تعریف شد.

وی ضمن تصریح بر اینکه در بخش ایمنی، مدیریت ریسک مهم‌ترین و اولین گام برای پیشگیری از بروز حوادث است گفت: بر این اساس ۶  تکنیک را برای شناسایی خطرات استفاده کرده‌ایم که از آن جمله می‌توان به ارزیابی ریسک‌های شغلی با دیدگاه HSE، محاسبه شاخص حریق و انفجار و شاخص در معرض مواد شیمیایی، ارزیابی ریسک مواد شیمیایی و استفاده از دو تکنیک برای شناسایی خطاهای انسانی اشاره کرد. وی افزود: در همین زمینه نرم‌افزار مدیریت ریسک طراحی و تهیه شد. همچنین برای شناسایی آسیب‌ها نیز پروژه‌ای تعریف و این آسیب‌ها شناسایی و اقدامات کنترلی لازم برنامه‌ریزی و اجرا شدند. قاسمی ‌ادامه داد: استقرار سیستم مدیریت ایمنی فرآیند (PSM) در شرکت بوعلی سینا از اواخر سال ۱۳۹۵ شروع شد و در حال حاضر حدود ۷۰درصد پیاده‌سازی شده است و باید به طور مستمر جاری و پایش شود. رئیس HSE پتروشیمی ‌بوعلی سینا با اشاره به انجام فعالیت‌های مختلف شرکت گفت: طبقه‌بندی مناطق خطرناک کل شرکت بازنگری و به‌روزرسانی شد و علاوه بر این ارزیابی ریسک حریق ساختمان‌ها نیز انجام پذیرفت.

وی اضافه کرد: نرم‌افزاری تهیه کرده‌ایم که تجزیه و تحلیل حوادث را انجام می‌دهد. بر همین اساس هم حوادث فنی که مربوط به تجهیزات بهره‌برداری و هم حوادث غیر فنی را که بحث موارد انسانی و آتش‌سوزی و... را در بر می‌گیرد، تجزیه و تحلیل می‌کند.

قاسمی ‌ادامه داد: بیش از یک سال است که مدیریت تغییر را با توجه به الزامات مدیریت ایمنی فرآیند بازنگری و اجرایی کرده‌ایم وتمام تغییرات مدیریت شده  و به صورت مستمر پایش می‌شوند که خود عاملی بازدارنده در بروز حوادث است.

از دیگر المان‌هایی که می‌توان به آنها اشاره کرد، که به صورت کامل به‌روزرسانی و اجرایی شده‌اند المان بازنگری ایمنی پیش راه‌اندازی (PSSR) و دستورالعمل‌های بهره‌برداری هستند.

 کاهش خطاها با تمرکز بر HSE

وی در ادامه  با تاکید بر اینکه آموزش کارکنان می‌تواند در کاهش خطاهای انسانی موثر باشد، گفت: پروانه کارهایی که برای هر فعالیت صادر می‌شود از دو جنبه نوشتاری و محیطی بررسی کرده و خطاهای آنها را شناسایی می‌کنیم که این مکانیزم از اوایل سال ۹۶ با حدود ۳۰درصد شروع شد و پس از برگزاری دوره‌های آموزشی و بازنگری فرم‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط به ۰۳/ ۰درصد خطا، کاهش یافته است همچنین اجرای مکانیزم Scafftag و Tools Tag نیز در این امر کمک بسزایی داشته است.

 فاز کنترل حادثه و کاهش خسارات

قاسمی ‌با تصریح بر اینکه هیچ تضمینی برای رخ ندادن حوادث وجود ندارد، افزود: علاوه بر اجرای فاز پیشگیری باید سازمان  در برابر فاز کنترل حوادث و کاهش خسارات در زمان بروز شرایط اضطراری آمادگی لازم را داشته باشد. در همین راستا پروژه‌هایی برای بهبود مدیریت شرایط اضطراری در شرکت اجرا شد که از ماحصل آن می‌توان به استقرار سیستم فرماندهی صحنه حادثه، به‌روزرسانی دستورالعمل‌های مرتبط و تهیه طرح‌های واکنش در شرایط اضطراری (ERP، PIP)  اشاره کرد. علاوه بر تمرین‌های روزانه آتش نشانان، مانورهای دورمیزی و عملیاتی به صورت روتین انجام می‌گیرد. همچنین برای اطمینان از وجود سرویس بودن تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی مخازن، به صورت مستمر تست می‌شوند.

‌قاسمی‌ در ادامه با اشاره به فعالیت‌های شرکت در بخش محیط‌زیست گفت: در تلاش برای کاهش آلایندگی هستیم و در این زمینه ورودی‌های حوضچه پساب را کم کرده و می‌خواهیم آن را مسقف کنیم. وی در بخش مدیریت پسماند محیط زیست به دو بخش بازیافت، فروش و امحا و سوزاندن اشاره کرد و افزود: هدف ما این است که تا حد امکان پسماند را بازیافت کنیم. وی ادامه داد: در حال حاضر ۹/ ۹۹درصد پسماندها بازیافت و مابقی امحا می‌شوند. به گفته قاسمی‌خرید دوربین LDAR از دیگر اقداماتی بود که در این شرکت صورت گرفته است. وی همچنین به فعالیت‌های بخش بهداشت اشاره کرد و افزود: با توجه به بروز اپیدمی ‌کرونا، در دو سال اخیر فعالیت‌های موثری در راستای سلامت کارکنان و خانواده‌های آنها صورت پذیرفته است در ضمن انجام اقدامات بهبود عوامل زیان‌آور محیط کار در شرکت، باعث کاهش ۱۷درصدی عدم انطباق‌ها شد.

قاسمی ‌در ادامه به پروژه‌های  در دست اجرای شرکت در این زمینه به بازنگری مطالعات HAZOP، بازطراحی رینگ آتش‌نشانی واحد مخازن، مولتی مدیا آموزشی آشنایی با تاکتیک‌های اطفای حریق مخازن، ساخت نرم‌افزار مدیریت بحران و ... اشاره کرد.