با عنایت به مطلب درج شده در روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با موضوع «افزایش درآمدها و هزینه های عملیاتی مپنا» در تاریخ ۲۵/ ۷/ ۱۴۰۰ جوابیه گروه مپنا به شرح زیر ارسال می شود. متمنی است مقرر فرمایید بر اساس قانون مطبوعات و به منظور روشن شدن اذهان عمومی متن ذیل عینا در همان صفحه منتشر شود. مطلب منتشر شده آن روزنامه با عنوان  «افزایش درآمدها و هزینه‌های عملیاتی «مپنا»به قلم آقای سعید رشیدی درج شده است.

۱- در ارتباط با مقدمه گزارش،

* سود انباشته سال گذشته (مبلغ ۳۹ هزار میلیارد ریال) پیش از کسر مبلغ ۱۳ هزار میلیارد ریال بابت افزایش سرمایه، ۴ هزار میلیارد ریال بابت سود تقسیمی سال گذشته و مبلغ یک‌هزار میلیارد ریال بابت انتقال به اندوخته قانونی است که با کسر موارد مذکور مبلغ  خالص آن ۲۱ هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با مبلغ ۴۱ هزار میلیارد ریال سود انباشته در پایان سال مالی منتهی به فروردین ۱۴۰۰ نشان از افزایش ۲۰ هزار میلیارد ریالی در سود انباشته دارد که متناسب با سود خالص سال است. ضمنا پس از کسر سود تقسیمی سال‌جاری، سود انباشته شرکت معادل ۳۵ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مبلغ ۲۱ هزار میلیارد ریالی سال گذشته، تقریبا ۱۴ هزار میلیارد ریال رشد را نشان می‌دهد.

* درآمد عملیاتی شرکت گروه مپنا شامل بخش‌های متعددی است و عمده درآمد، مربوط به قراردادهای پیمانکاری بلندمدت است که درآمد مذکور از طریق روش هزینه به هزینه (استاندارد ۹ حسابداری) شناسایی می‌شود که در سال جاری دارای حاشیه سود ناخالص بیش از ۴۰درصد است. (با اشاره به اینکه سال گذشته این میزان ۲۹درصد بوده است.)

* با توجه به نحوه شناسایی درآمد و نوع فعالیت شرکت که عمدتا پیمانکاری است اطلاعات تکمیلی و پیشرفت پروژه‌ها در شش ماهه دوم در صورت‌های مالی منعکس می‌شود، بنابراین گزارش‌های شش ماهه دوم تصویر بهتری از سودآوری شرکت نمایش خواهد داد.

۲- در ارتباط با ترکیب سهامداران شرکت گروه مپنا متاسفانه خبرنگار محترم آن روزنامه وزین به اشتباه شرکت سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب صبا را وابسته به بنیاد مستضعفان قلمداد کرده که لازم به توضیح است شرکت مذکور هیچ‌گونه وابستگی به بنیاد مستضعفان ندارد. با این توضیح نتیجه‌گیری ایشان در خصوص ترکیب هیات‌مدیره اشتباه است. ضمنا اعضای هیات مدیره با رای اکثریت سهامداران در مجمع تعیین می‌شود و عضویت در هیات‌مدیره به پشتوانه آرای دریافتی از سهامداران است.

۳- در ارتباط با تیتر «افزایش بیش از ۶ درصدی سود خالص گروه مپنا قابل توجه نیست»، اشاره می‌شود که افزایش ۶درصدی مربوط به شرکت مپنا است، این در حالی است که گروه مپنا به همراه شرکت‌های فرعی دارای افزایش بیش از ۵/ ۲ برابری سود خالص است که نشان از عملکرد گروه در سال ۱۳۹۹ است. بدیهی است برای تحلیل شرکت گروه مپنا توجه به ارقام صورت‌های مالی تلفیقی توصیه می‌شود.

* گردش سود انباشته در این قسمت نیز با تحریف نگارش شده است که پیشنهاد می‌شود پاراگراف نخست از قسمت اول این جوابیه مجددا مطالعه شود.

* در قسمتی از گزارش عبارت «نسبت بدهی این شرکت نیز بالا است که نشان می‌دهد بدهی‌های این شرکت بیشتر از دارایی‌های آن است» درج شده است که بسیار عجیب به نظر می‌رسد، در صورتی که بدهی شرکت بر دارایی‌های آن فزونی یابد، مطابق با معادله اساسی حسابداری (دارایی‌ها = بدهی‌ها + حقوق صاحبان سهام) باید حقوق صاحبان سهام منفی باشد، حال آنکه در مپنا این‌گونه نیست و محاسبات نگارنده اشتباه است.

* مطابق محاسبات نگارنده با استفاده از ارقام صورت‌های مالی شرکت در جدول شماره ۱ حاشیه سود ناخالص افزایشی بوده است که به اشتباه کاهشی عنوان شده است.

در انتها ضروری می‌دانیم توجه خوانندگان را به این موضوع جلب کنیم که شرکت گروه مپنا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی حال حاضر در کشور است که توانسته در شرایط سخت اقتصادی موجود عملکرد درخشانی از خود نشان دهد همان‌گونه که در گزارش‌های شرکت‌های زیرمجموعه مشخص است در سال ۱۳۹۹ شرکت‌های زیرمجموعه گروه مپنا با رشد بسیار خوبی در سودآوری مواجه بوده‌اند.

لازم به ذکر است گروه مپنا با وجود مطالبات ۶۴۰ هزار میلیارد ریالی از صنعت برق، تاکنون توانسته نسبت به تامین برق و تجهیزات صنعت در کشور گام‌های بلندی بردارد.

احسان آقائی ملایری

مدیر ارتباطات و بازار گروه مپنا


دنیای اقتصاد: انتشار گزارش «افزایش درآمدها و هزینه‌های عملیاتی «مپنا» » در تاریخ 25 مهر سال‌جاری نگاه جامعی به عملکرد این شرکت در سال‌های گذشته داشته است که مورد تایید مسوولان شرکت «مپنا» قرار نگرفته و با ارائه جوابیه‌ای خواستار درج آن شده‌اند. بر این اساس ضمن درج جوابیه شرکت مپنا متن زیر در پاسخ به شائبه‌های مطرح‌شده تنظیم‌ شده است. در مورد حاشیه سود ناخالص این شرکت باید گفت در جوابیه مپنا حاشیه سود بالاتر از 40 درصد ذکرشده است و این رقم در گزارش «دنیای اقتصاد» حدود 41 درصد (ماخذه از سایت کدال) درج ‌شده است که مغایرتی در این خصوص وجود ندارد. در خصوص نحوه شناسایی درآمدهای این شرکت نیز توضیحات آن شرکت به گزارش منتشرشده مربوط نمی‌شود و اینکه آن شرکت در کدام مقطع از سال درآمد بیشتری دارد منافی بررسی عملکرد ماه‌های گذشته نیست. در مورد سود 6 درصدی گروه مپنا نیز باید گفت این مورد از گزارش هیات‌مدیره برای سال مالی منتهی به فروردین 1400 منتشرشده در سایت کدال استخراج ‌شده و ایرادی به روزنامه از جهت رونوشت اطلاعات داده ‌شده وارد نیست. در مورد نسبت بدهی نیز منظور نویسنده، استفاده از اهرم بدهی برای توسعه سرمایه‌گذاری‌ها بود که همان‌طور که ذکرشده است استفاده از بدهی در مواقعی می‌تواند حتی به‌عنوان یک استراتژی خوب و مؤثر شناخته شود. به نظر می‌رسد این شرکت در این مورد دچار سوءتفاهم شده است. مطابق اعداد جدول، حاشیه سود ناخالص این شرکت در سال منتهی به 1400 نسبت به سال قبل از آن افزایشی بوده که در سال جاری نیز پیش‌بینی می‌شود افزایش یابد که به این صورت اصلاح می‌شود. در مورد ایرادات آن شرکت در مورد سود انباشته توجه مخاطب را به جدول ارائه‌شده در سایت کدال در ذیل تصمیمات مجمع آن شرکت جلب می‌کنم. طبق این جدول سود انباشته ابتدای دوره این شرکت حدود 39 هزار میلیارد ریال بود که طی تصمیمات اتخاذشده سود انباشته پایان دوره با لحاظ تصمیمات مجمع به حدود 35 هزار میلیارد ریال می‌رسد و اشاره نگارنده گزارش به همین جدول بوده است.

25 copy