شرکت آلومینیوم پارس، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کویل، ورق و فویل آلومینیومی در کشور، با ظرفیت بیش از ۲۴هزار تن مشغول تولید است که دست‌اندرکاران آن از این موضوع که واردات دارای صرفه اقتصادی شده است، گلایه‌مند هستند.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آلومینیوم پارس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: در نیمه نخست سال‌جاری با توجه به کاهش یا ثبات نرخ ارز، تولید صنایع پایین‌دستی در زمینه آلومینیوم با کاهش همراه شده است. موضوع دیگر این است که چین طی چند وقت اخیر کارخانه‌های خود را راه‌اندازی کرده و تقاضا نیز در جهان روند صعودی به خود گرفته است. از همین رو در نیمه نخست سال‌جاری صنایع پایین‌دست آلومینیوم رو به واردات آورده‌اند و پس از گذشت چند سال اخیر، واردات رواج پیدا کرده است.

افشین مقتدر در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع دیگر این است که پس از شهریورماه با افزایش قیمت انرژی روبه‌رو شدیم که در این میان برای صنایع فلزی و ذوب، برق با ۷/ ۴درصد و گاز با ۷برابر افزایش قیمت همراه بوده است.

وی با تاکید بر این موضوع که دولت به‌شدت بازار را کنترل می‌کند، تصریح کرد: دولت در صدد کنترل بازار است و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا قیمت ارز نیمایی را ثابت نگه دارد.

این موضوع سبب شده تا واردات به‌صرفه شود، از همین‌رو شاهد افزایش صادرات در ابتدای امسال هستیم.  به صورت کلی از یکسو شاهد افزایش قیمت انرژی و خدمات در بازار هستیم و از سوی دیگر تمام تلاش دولت بر این است که قیمت ارز را ثابت نگه دارد.  

این فعال حوزه آلومینیوم با اشاره به این موضوع که در شهریورماه واردات به تعویق افتاده است، عنوان کرد: در ماه‌های گذشته از سوی  چین، تاریخ تحویل کالاها طولانی شده و به تعویق افتاده است. از این‌رو وضعیت صنایع پایین‌دستی در کشور ما نسبت به پنج‌ماه نخست سال‌جاری بهتر شده است و تولیدکنندگان دوباره به سمت کالای داخلی روی آورده‌اند؛ اما اگر کالاهای چینی روانه بازار شوند، تولیدکنندگان دوباره به واردات گرایش پیدا خواهند کرد.

 رکود بر بازار حاکم است

مقتدر در ادامه با تاکید بر این موضوع که این روزها به‌صورت کلی رکود بر بازار حاکم شده است، گفت: موضوع این است که با دستوری کردن قیمت‌ها از سوی دولت، بازار با رکود مواجه می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که برای رونق بازار چه پیشنهادی دارید، عنوان کرد: سرکوب قیمت ارز نیمایی، نتیجه‌ای جز واردات نخواهد داشت و به دنبال آن شاهد تعطیلی و بسته شدن واحدهای بسیاری در صنایع پایین‌دست خواهیم بود. در صنایع پایین‌دستی آلومینیوم با ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز نیمایی، صادرات دیگر مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود و با توجه به گران شدن قیمت حامل‌های انرژی، حمل‌ونقل و خدمات، واردات صرفه خواهد داشت.

 یک جهش تورمی دیگر در راه است

این فعال حوزه آلومینیوم با بیان این موضوع که با گران شدن قیمت برق و گاز، در ماه‌های آینده یک تورم پنهان را در پیش‌‌رو خواهیم داشت، عنوان کرد: با افزایش قیمت انرژی در آبان، باید منتظر  جهش تورمی دیگری باشیم. بنابراین با چنین شرایطی و ثابت نگه‌داشتن قیمت ارز نیمایی، بازار دچار رکود بیشتری خواهد شد.

مقتدر با تاکید بر این موضوع که با دستوری کردن قیمت‌ها، بازار از رکود خارج نمی‌شود، گفت: دستوری کردن قیمت‌ها، بیشترین فشار را بر تولیدکننده تحمیل می‌کند. از این‌رو تولیدکنندگان تمایل پیدا کرده‌اند که مواد اولیه خود را به‌صورت نیمه‌ساخته وارد کرده و در داخل آن را مونتاژ کنند.

 دستوری شدن قیمت‌ها به تورم انفجاری منجر می‌شود

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آلومینیوم پارس در پاسخ به این پرسش که برای کنترل بازار چه پیشنهادی دارید، تاکید کرد: کنترل بازار، آن هم به شکل دستوری شدن قیمت‌ها پس از مدتی به انفجار تورمی منجر خواهد شد. دولت باید اجازه دهد که نرخ ارز نیمایی افزایش یابد تا به نرخ ارز آزاد نزدیک شود. در حقیقت عرضه و تقاضا باید قیمت‌ها را مشخص کند؛ در این صورت صادرات رونق می‌گیرد. سال گذشته نرخ ارز نیمایی به نرخ ارز آزاد نزدیک شده بود، از این‌رو تولید و صادرات به‌صرفه بود، اما امسال هزینه‌ها افزایش یافته و قیمت ارز ثابت نگه داشته شده است. از این ‌رو شاهد افزایش واردات و کاهش صادرات هستیم.

این فعال حوزه صنایع پایین‌دست آلومینیوم در ادامه خاطرنشان کرد: چرا نمی‌توانند جلوی واردات لوازم‌خانگی به کشور  را بگیرند؛ چون نرخ ارز ثابت باقی مانده است و تولید برای تولیدکننده داخلی دیگر مقرون‌به‌صرفه نیست و بیشتر تولیدکنندگان نیز تمایل پیدا کرده‌اند تا قطعات نیمه‌ساخته وارد کنند.

مقتدر در پاسخ به این پرسش که عملکرد آلومینیوم پارس در نیمه نخست سال‌جاری چگونه بوده است، عنوان کرد: واحد ما روند تولید خود را همواره دارد، ‌اما نسبت به سال گذشته سود عملیاتی آن کاهش یافته و در حقیقت مهم‌ترین ضربه را از کاهش نرخ ارز خورده است.

 مشکلی در تامین مواد اولیه نداریم

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آلومینیوم پارس در پاسخ  به  این پرسش که در زمینه تامین مواد اولیه با مشکل خاصی روبه‌رو نیستید، تصریح کرد: مدت کوتاهی برای تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو بودیم، اما این مشکل از طریق سندیکا برطرف شد و هم‌اکنون عرضه‌ها به‌صورت مستمر انجام می‌شود و مشکلی در تامین مواد اولیه نداریم.