افزایش درآمدها و هزینه‌های عملیاتی «مپنا»

Untitled-1

 توسعه مپنا در دستور کار هیات مدیره

شرکت گروه مپنا درسال 1372 تاسیس و در سال 83 به سهامی ‌عام تبدیل شد. مدیریت و اجرای طرح‌های نیروگاهی، انجام پروژه‌های حمل‌ونقل و ریلی، پروژه‌های تولید و انتقال برق، اجرای طرح‌های بالادستی و پایین دستی نفت و گاز و پتروشیمی ‌از جمله حوزه‌های فعالیت این گروه است. که از طریق شرکت‌های زیرمجموعه  صورت می‌پذیرد.

سرمایه این گروه در بدو تاسیس مبلغ 20میلیون ریال بود که طی چند مرحله افزایش سرمایه از محل سود انباشته، آورده نقدی و مطالبات حال شده به 40هزارمیلیارد ریال رسیده است. شرکت سرمایه‌گذاری صنایع آب و برق (صبا) با مالکیت بیش از 47درصد از سهام گروه مپنا به عنوان سهامدار اصلی این شرکت شناخته می‌شود. صبا از جمله شرکت‌های وابسته به بنیاد مستضعفان به حساب می‌آید و یک نماینده در اعضای 5نفره هیات‌مدیره مپنا دارد. نکته جالب توجه در ترکیب هیات مدیره این شرکت این است که آستان قدس رضوی از طریق شرکت بین المللی تدبیر توسعه سرمایه رضوی،سازمان اقتصادی رضوی و شرکت مدیریت سرمایه کرامت دو نماینده در هیات مدیره دارد درصورتی که این نهاد و شرکت‌های ذکر شده جزو سهامداران عمده گروه مپنا نیستند. از دیگر اعضای هیات مدیره مپنا،  نمایندگان سرمایه‌گذاری‌ها هستند.

در حال حاضر بیش از 200محصول و خدمات اصلی فناوری محور درحوزه برق، نفت و گاز، سلامت و صنایع انرژی بر توسط گروه مپنا ارائه می‌شود و برنامه‌ریزی شده سبد محصولات به سرعت توسعه یابد. کسب و کار‌های محوری گروه مپنا شامل صنایع برق، حمل و نقل ریلی و نفت و گاز است. همچنین گروه مپنا حمایت از ساخت داخل را در سال 99 به عنوان هدف اصلی خود قرار داده است.

رشد و توسعه گروه مپنا در دهه 70و 80 به کمک اهرم کردن فرصت‌های موجود در بازار شکل گرفت ودر دهه 90 با افزایش توانمندی‌ها، گروه به یکی ازبنگاه‌های اصلی حل مساله در کشور مبدل شد. توسعه ساخت داخل به همراه افزایش فروش داخلی و خارجی و سودآوری در حوزه‌های مختلف کسب و کار به عنوان یکی از اهداف اصلی است. در این راستا توسعه سبد محصولات و خدمات گروه با تاکید بر بومی‌سازی زنجیره ارزش کسب و کار‌ها در بازنگری استراتژی‌ها دنبال شده است.

در پیام هیات مدیره مپنا آمده است که «در دوران تحریم‌ها نه تنها فعالیت‌های این گروه تعطیل نشد بلکه  با شتاب بیشتری به سمت توسعه کمی‌ و کیفی حرکت کرد.» گروه در سال 99 همانند سال قبل از آن درآمد‌های ارزی قابل توجهی از پروژه‌های بین‌المللی بالاخص پروژه بزرگ رمیله کسب کرد. تکمیل این پروژه‌ها در سال‌های آینده نیز درآمدهای ارزی فراوانی نصیب این گروه خواهد کرد.

 افزایش بیش از  6درصدی سود خالص گروه مپنا  قابل توجه نیست

سود خالص مپنا در سال 99 حدود 20هزارمیلیارد ریال بود که در مقایسه با سال 98 حدود 3/ 6درصد رشد کرده است و میزان درآمدهای عملیاتی این گروه  بیش از  135هزارمیلیارد ریال بود که نسبت به سال گذشته رشد 110درصدی را نشان می‌دهد در صورت‌های مالی این شرکت مبلغ 3هزار و 300میلیارد ریال کاهش درآمدهای شناسایی شده قبلی وجود دارد که مربوط به افزایش قابل ملاحظه سطح قیمت‌ها در برخی از پیمان‌های منعقد شده بوده است. بر این اساس درآمد‌های سال مالی 98 تغییر نیافته و به این صورت مبالغ از درآمد کل این گروه کسر شده است.

بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی این شرکت نیز در سال مالی منتهی به فروردین 1400حدود 77هزارمیلیارد ریال بود که نسبت به سال گذشته 86درصد افزایش داشته. این مبلغ در کنار هزینه‌های فروش، اداری و عمومی ‌و سایر درآمد‌ها و هزینه‌ها، سود عملیاتی این شرکت را به حدود 33هزار میلیارد ریال می‌رساند که نسبت به سال مالی گذشته در حدود 47درصد افزایش را نشان می‌دهد.

با این اوصاف و باتوجه به نرخ تورم ایران، افزایش بیش از 6درصدی در سود خالص گروه مپنا چندان قابل توجه نیست. سود انباشته این شرکت تا ابتدای سال 99 حدود 39هزارمیلیارد ریال بود که با احتساب 20هزار میلیارد ریال سودخالص در سال مذکور به 59هزارمیلیارد ریال رسید. از این میزان 13هزارمیلیارد برای افزایش سرمایه از طریق سود انباشته و یک هزارمیلیارد برای انتقال به اندوخته قانونی و 6هزارمیلیارد ریال به عنوان سود مصوب کسر می‌شود که با این حساب سود انباشته پایان دوره به حدود 35هزارمیلیارد ریال می‌رسد. همچنین این شرکت تا پایان شهریورماه سال‌جاری در حدود 13هزار و 500میلیارد ریال درآمد شناسایی کرد که درمقایسه با سال گذشته کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

در جدول زیر برخی ازنسبت‌های مالی این شرکت آورده شده است . طبق اطلاعات جدول ، حاشیه سود عملیاتی و سودناخالص این شرکت درسال مالی منتهی به فروردین 1400نسبت به سال گذشته آن کاهش یافته که با توجه به عملکرد سال جاری پیش‌بینی می‌شود بهبود یابد. نسبت آنی این شرکت هم حدود 8/ 0 است که نشان می‌دهد توانایی پرداخت بدهی‌های جاری این شرکت در وضعیت نسبتا مناسبی قراردارد. نسبت بدهی این شرکت نیز بالا است که نشان می‌دهد بدهی‌های این شرکت بیشتر از دارایی‌های آن است. نسبت بدهی بالا نشان از ریسک بالای فعالیت‌های شرکت دارد، اما در مورد مپنا با توجه به ماهیت فعالیت‌های آن چندان حائز اهمیت نیست.

 حقوقی‌ها در نقش  خریدار

در یک سال گذشته سهامداران حقوقی در مجموع 93میلیون برگ سهم را از سهامداران حقیقی خریداری کرده‌اند که نشان می‌دهد در طول این دوره حقوقی‌ها تقاضا کننده سهام این شرکت بوده‌اند. درهمین دوره ارزش سهام این شرکت از حدود20هزار ریال به حدود 17هزار ریال رسیده است. در نمودار زیر نوسان قیمت‌ها در کنار خرید‌های حقوقی از این سهم آورده شده است. ارزش بازاری سهام این شرکت تا 21 مهر سال‌جاری به 661هزار میلیارد ریال  و نسبت قیمت به سود (p/ e) این شرکت به 32 می‌رسد همچنین نسبت قیمت به فروش  نیز حدود 9/ 4 است.