تحقق 120درصدی برنامه فروش فولاد هرمزگان

 افزایش ۲۲ درصدی تولید تختال

شرکت فولاد هرمزگان توانست در فصل بهار ۲۲درصد تولید خود را نسبت به بهار سال قبل افزایش دهد و تولید ۳۸۹ هزار و ۴۶۸ تن تختال را ثبت کند که بیشترین مقدار تولید در فصل بهار از ابتدای تاسیس کارخانه است. همچنین در واحد احیای مستقیم موفق شد پس از رکورد تولید در اردیبهشت‌ماه، مجموعا  ۴۶۷ هزار و ۵۸۵ تن آهن‌اسفنجی در فصل بهار تولید کند تا رشد ۱۶درصدی را در این بخش شاهد باشیم .

این شرکت همچنین با ایفای نقش پایدار در فروش اسلب در بازارهای صادراتی هدف و حضور پایدار در بازارهای داخلی و صادراتی توانست  از یک‌سو بازارهای داخلی را مدیریت کند و از سوی دیگر بازارهای هدف خارجی و صادرات به بازارهای جهانی را توسعه ببخشد.

در شرایطی که  این شرکت واقع در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، یکی از برترین تولیدکنندگان صنایع فولادی، بیش از ۷درصد از سهم تولید فولادخام کشور و رتبه ۴ تولید این محصول را در کشور در اختیار دارد  و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات فولادی بر آن است با تولید این محصولات نقش موثری را در توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی منطقه ایفا کند، اما  با شروع فصل گرما و قطعی‌های مکرر برق تولید  این شرکت مانند سایر شرکت‌های فولادی به شدت کاهش یافت. از آنجا که حفظ سهم ۷درصدی از تولید فولاد کشور و تولید پایدار محصولات فولادی تخت از اصلی‌ترین اهداف شرکت فولاد هرمزگان است از این رو با تصمیم مدیریتی بخشی از تهدید قطع تولید با جابه‌جایی زمان تعمیرات سالانه به فرصت تبدیل شد.

بر این اساس با توجه به شرایط پیش آمده، با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده فرصت‌طلبانه  و تصمیمات مدیریتی، تعمیرات سالانه واحد‌های تولیدی فولادسازی و آهک‌سازی از بهمن ماه به مرداد ماه منتقل شد و با صرف  ۶۸  هزار و ۷۷۶ نفر ساعت، تعداد ۳۸  هزار و ۷۶۳ فعالیت مربوط به PM‌ها و درخواست کارها با موفقیت انجام شد تا فولاد هرمزگان بتواند در فصل زمستان با حداکثر توان به تولید ادامه دهد و بخشی از کاهش تولید را تا پایان سال جبران کند.

این تعمیرات با برگزاری یک‌هزار و ۱۱۰ نفر ساعت آموزش ایمنی بدو ورود پیمانکاران و نظارت شبانه‌روزی و پوشش فعالیت‌های تعمیرات انجام شد. فولاد هرمزگان با توجه به کاهش مصرف آهن‌اسفنجی در فولادسازی توانست تا حد امکان این ریسک را به فرصت تبدیل و اقدام به تولید و ذخیره‌سازی آهن‌اسفنجی کند تا بعد از  رفع محدودیت برق نیاز کمتری به خرید آهن‌اسفنجی پیدا کند که خود به میزان  ۱۲۹میلیارد تومان ارزش‌افزایی برای شرکت داشته است.

 توسعه و ارتقای کیفی و کمی ‌ظرفیت تولید

نگاه مدیریت ارشد فولاد هرمزگان بر این است که حیات شرکت‌ها به توسعه آنها بستگی دارد،  از این رو توسعه و ارتقای کیفی، کمی ‌و نوآورانه ظرفیت‌ها، تکنولوژی‌ها، فرآیندها و محصولات جزو اهداف و ماموریت‌های مهم شرکت قرار گرفته است.

 اهمیت طرح‌های توسعه‌ای

بر این اساس پروژه افزایش ظرفیت زیر سقف فولادسازی از ۵/ ۱ به ۲ میلیون تن  و پروژه زیرساخت‌های موردنیاز افزایش ظرفیت تا سقف ۲ میلیون تن از طرح‌های توسعه مهم فولاد هرمزگان است که  با اجرایی شدن این طرح‌ها  این شرکت  به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولادی در جنوب کشور تبدیل خواهد شد.

همچنین مطالعات مهندسی چهار پروژه مهم دیگر پایان پذیرفت و در مرحله انتخاب پیمانکار قرار گرفتند که نصب و راه‌اندازی ترانسفورماتورهای طرح توسعه پست برق، احداث مدول سوم احیای مستقیم، احداث کارخانه جدید تولید گازهای صنعتی و افزایش تعداد سیلوهای ذخیره آهن اسفنجی را شامل می‌شود.

 طرح تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در هرمزگان

فولاد هرمزگان در راستای ایفای نقش حداکثری در توسعه استان هرمزگان به عنوان یکی از شرکای بزرگ طرح تولید ۱۰میلیون تن فولاد در شرکت ستاره سیمین هرمز مشارکت و سرمایه‌گذاری کرده است.

 توسعه بومی‌سازی و حمایت از تولیدات کیفی داخلی

در راستای توصیه‌های مقام معظم رهبری بر استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها در صنایع، گسترش همکاری با این بخش در دستور کار شرکت فولاد هرمزگان قرار گرفته است، از این رو عقد قرارداد پژوهشی با دانشگاه‌های کشور از جمله هرمزگان، اصفهان، اراک و نجف‌آباد به عنوان نماینده دانشگاه‌های آزاد استان اصفهان، انجام هماهنگی‌های لازم جهت عقد قرارداد پژوهشی با دانشگاه‌های شهید باهنر کرمان و فردوسی مشهد،  راه‌اندازی طرح به‌کارگیری دانشجویان برتر دانشگاه‌های طرف قرارداد و همکاری پژوهشی با بنیاد نخبگان صورت گرفته است .

 حمایت از تولید داخل

شرکت فولاد هرمزگان در راستای حمایت از تولید داخل، تمامی‌ اقلام مصرفی خود را از استان هرمزگان تهیه می‌کند و در زمینه اقلام سرمایه‌ای نیز سعی بر آن است که مشابه داخلی و ایرانی خریداری شود. همچنین با تغییر مدیریت در این شرکت نگرشی نو در سازماندهی، تامین، نگهداشت و توسعه پایدار منابع انسانی در راستای افزایش بهره‌وری سرمایه‌های انسانی شرکت فولاد هرمزگان اتفاق افتاد.

 رفع چالش‌های پیش رو در منابع انسانی

توجه به نیازهای سرمایه‌های انسانی از جمله حقوق و مزایا و خدمات رفاهی و معیشت کارکنان از مهم‌ترین اقدامات شرکت فولاد هرمزگان در کنار تولید بوده و خواهد بود .

مدیریت شرکت در ابتدا با دیدارهای سرزده شبانه‌روزی در جریان مشکلات کارکنان قرار گرفت و پس از آن اقداماتی از جمله  تعمیر اتاق‌ها و کانکس‌های محل کار و استراحت پیمانکاران و کارکنان شرکت انجام شد. همچنین برای ایجاد انگیزه در سطح شرکت، برنامه غذایی متفاوت مدیریتی و پیمانکاری حذف شد و تمامی‌ کارکنان اعم از مدیرعامل تا پیمانکار دارای برنامه غذایی یکسان شدند،  حجم غذا افزایش یافته و توزیع شیر نیز در برنامه غذایی گنجانده شد. توزیع ۴ هزار بسته حمایتی ارزاق به  ارزش حدود یک میلیون و صد هزار تومان به ازای هر نفر، به صورت یکسان بین تمامی ‌کارکنان امانی و پیمانی، پرداخت پاداش سودآوری و پاداش مجمع عمومی ‌در مجموع به مبلغ ۸میلیون تومان به همه کارکنان پیمانکاری، توزیع  ۴هزار بسته حمایتی به مناسبت عید قربان به ارزش حدودی یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان از جمله اقدامات صورت گرفته در این شرکت است.

 افزایش حقوق کارکنان پیمانی افزون بر افزایش قانون کار

در راستای رفع چالش‌های نیروی انسانی در شرکت فولاد هرمزگان همچنین پرداخت پایه سنوات کارکنان پیمانی و محاسبه و یکسان‌سازی بیمه عمر کارکنان پیمانی مطابق با بیمه عمر کارکنان فولاد هرمزگان در دستور کار قرار گرفت.

 اقدامات  در دست پیگیری در حوزه منابع انسانی

پرداخت هزینه ایام کرونا از ابتدای سال ۱۴۰۰ به کارکنان پیمانی، افزایش ۲۰درصد فوق‌العاده شرایط محیط کار مربوط به کارکنان موجود در ساختار‌های سازمانی قراردادهای پیمانکاری مستمر برای بهبود ساختار پرداخت کارکنان،  پرداختی‌های مناسبتی کارکنان موقت و استیجاری موجود در قراردادهای پیمانکاری مستمر و اقساطی سهام شرکت توکا صنعت فولاد هرمزگان با اعتبار فولاد هرمزگان به کارکنان موجود در ساختار سازمانی شرکت‌های پیمانکاری مستمر و افزایش ۱۰۰درصدی پاداش تولید کارکنان موجود در ساختارهای سازمانی قراردادهای پیمانکاری مستمر در سال ۱۴۰۰ از اقداماتی است که در دستور کار شرکت فولاد هرمزگان قرار دارد.

 حمایت از ورزش استان هرمزگان

توجه به انتظار جامعه پیرامونی از فولاد هرمزگان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان صنایع فولادی در کشور، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، از این رو  فولاد هرمزگان تعاملات ارزش‌افزا با جامعه از طریق انجام اثربخش مسوولیت‌های اجتماعی را افزایش داد تا علاوه بر حضور موثر در جامعه استان هرمزگان بتواند تصویر بیرونی شرکت  را ارتقا و بهبود دهد.

بر این اساس ، فولاد هرمزگان با ۴۰ تیم در رشته‌های ورزشی مختلف و رده‌های سنی متفاوت از ورزش کارگری در استان حمایت می‌کند .  این شرکت ۶۰میلیارد تومان بودجه به توسعه ورزش استان در سال ۱۴۰۰ اختصاص داده است که می‌تواند آثار ماندگاری را در ورزش هرمزگان بر جای گذارد.

 مشارکت در مسوولیت‌های اجتماعی

توجه به مسوولیت‌های اجتماعی و احساس وظیفه شهروندی در قبال جامعه پیرامونی به عنوان یکی از اهداف استراتژیک در شرکت فولاد هرمزگان در نظر گرفته شده است،  از این رو این شرکت اکسیژن مورد نیاز تمامی ‌بیمارستان‌های استان و در برخی موارد بیمارستان‌های استان‌های همجوار را به میزان ۲ میلیون و ۴۰۹ هزار و ۴۲۴کیلو‌گرم تامین کرد. همچنین توزیع ۵۰۰ هزار عدد ماسک به هیات‌های عزاداری در دهه محرم و بیمارستان‌ها با عنوان نذر ماسک فولاد هرمزگان، تامین آهک موردنیاز کلیه شهرداری‌های استان هرمزگان، مشارکت در آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد، احداث مدرسه ۱۲ کلاسه، اهدای ویلچر برقی با سازمان هلال احمر، مشارکت در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در استان،  حمایت از پویش ملی مبارزه با کرونا، کمک به بنیاد بین‌المللی غدیر و  شورای امر به معروف و نهی از منکر، مساعدت  در ساخت مسجد،  مشارکت در طرح پویش ایران مهربان و حمایت از ۲ هزار یتیم و فرزند محسنین در استان را می‌توان از اقدامات انجام شده شرکت  در پنج ماه نخست امسال برشمرد. همچنین این شرکت در جهت ایفای نقش مسوولیت‌های اجتماعی خود در استان به عنوان یکی از شرکای اصلی در شرکت توسعه و زیرساخت خلیج فارس برای تصفیه و انتقال فاضلاب شهری بندرعباس به منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس برای رفع دغدغه چندین ساله مردم شهر بندرعباس مشارکت کرده است.