بهتر است قبل از هر چیز این واقعیت را بدانیم که کیفیت هوای داخل ساختمان به مراتب بدتر از کیفیت هوا در فضای باز است. شاید باور آن مشکل باشد، اما با وجود تمام گاز‌های سمی ‌تولید شده توسط کارخانه‌ها، ماشین‌آلات و خودرو‌ها، عواملی از قبیل حرکت دائمی ‌هوا، رعد و برق الکتریکی، اشعه ماورای بنفش خورشید و… کمک می‌کنند که هوا در محیط‌های باز، پاکیزه‌تر از هوای داخل ساختمان‌ها باشد. هوای داخل خانه‌ها خصوصا اگر در و دیوار خوب عایق‌بندی شده باشند، نه تنها راکد و بدون حرکت است، بلکه به طور مداوم با آلاینده‌های مختلف آلوده‌تر می‌شود .

بر همین اساس آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) هوای داخل ساختمان‌ها را یکی از پنج تهدید اصلی برای بهداشت عمومی ‌آمریکا عنوان کرده است. عمده‌ترین آلاینده‌هایی که در داخل منازل می‌توان یافت عبارتند از  گرد و غبار، شوره حیوانات خانگی، پاک‌کننده‌های شیمیایی، بخارات متصاعد شده از صنایع چوبی مختلف، ویروس‌ها، قارچ‌ها، باکتری‌ها، مواد شیمیایی، لوازم آرایشی و بسیاری از مواد مضر دیگر. اما به‌رغم تمام این خبر‌های بد، خبر خوب این است که ساکنان می‌توانند با اقدامات موثر تا حد زیادی از آلودگی هوای داخل خانه خود بکاهند. یکی از این اقدامات استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی است .

هوایی که ما تنفس می‌کنیم دارای ذرات ریز حاصل از عدم احتراق خودروها، گرد و غبار محیط، ویروس، باکتری، قارچ،‌ هاگ، بوی دخانیات، ترکیبات آلی فرار‌(VOCs)، عوامل آلرژی‌زا، گازهای سمی ‌و… است و ما نیازمند به سیستم یا دستگاهی هستیم که عمل فیلترینگ هوا را برای ما انجام دهد و با تکنیک‌های پیشرفته به جذب حداکثری این عوامل کمک کند. دستگاه تصفیه هوای خانگی دارای یک فن قدرتمند است که هوای داخل ساختمان را به داخل دستگاه کشیده و با عبور دادن از فیلتر‌های تصفیه‌کننده هوا، آلودگی‌های معلق در هوای ساختمان را حذف کرده و هوای پاکیزه و سالم را در فضا منتشر می‌کند .

انواع مختلفی از دستگاه‌های تصفیه هوا وجود دارد که به صورت کوچک و مستقل، یا در ابعاد بزرگ‌تر در دستگاه‌های تهویه مطبوع صنایع پزشکی، صنعتی، تجاری و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تصفیه هوا به روش‌های گوناگونی انجام‌پذیر است. معمولا استفاده از فیلتراسیون (فیلتر هپا و کربن اکتیو) بی‌خطر‌ترین روش است. زیرا هیچ محصول جانبی به هوا اضافه نمی‌کنند، اما سایر روش‌ها مانند پلاسما، لامپ یو وی و فوتوکاتالیتیک روش‌هایی هستند که با استفاده از فعل و انفعالات شیمیایی یا با اضافه کردن ذرات و گاز به هوا، عمل تصفیه را انجام می‌دهند و به همین جهت سازمان حفاظت از محیط‌زیست آمریکا و سازمان بهداشت جهانی هیچ کدام از این روش‌های غیرمعمول را توصیه نمی‌کنند .

هپا یک نوع فیلتر تصفیه هوای مکانیکی است و کلمه هپا به معنای «فیلتر هوا با راندمان بالا» است. این فیلتر در جنگ جهانی دوم برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت تا مانع از خروج ذرات رادیو اکتیو از آزمایشگاه شود. فیلتر هپا تا ۹۷/ ۹۹درصد آلاینده‌های موجود در هوا را از بین برده و تا حد زیادی از تاثیر بد هوای بی‌کیفیت داخل ساختمان روی سلامت افراد می‌کاهد. فیلتر کربن اکتیو از ورق و گلوله‌های کربن فعال تشکیل شده است و در مکان‌هایی که مستلزم حذف آلاینده‌های سنگین گازی‌شکل نظیر دود سیگار یا ترکیبات آلی فرار (VOCs) هستند، استفاده می‌شود . دستگاه‌های تصفیه هوا با توجه به توانایی حذف آلاینده‌های هوا، ارزیابی می‌شوند. در واقع راندمان و اثر‌بخشی این دستگاه‌ها با توجه به نرخ تولید هوای پاکیزه Clean Air Deliver RateCADR  سنجیده می‌شوند. واحد سنجش CADR فوت مکعب بر دقیقه است و برای سه عامل گرد و غبار، گرده گل و بوی سیگار بررسی می‌شود. همان طور که می‌دانید هر فوت ۳۰ سانتی متر است بنابراین به عنوان مثال اگر CADR  برای یک سیستم تصفیه‌کننده هوا ۶۷۱ باشد به معنای آن است که این دستگاه قادر است در هر دقیقه، ۶۷۱ فوت مکعب هوای پاک تولید کند. این میزان ۵ متر مکعب در هر دقیقه است. این شاخص معیار خوبی برای مقایسه انواع دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی با یکدیگر است .

برای افزایش راندمان و عملکرد بهتر دستگاه‌های تصفیه هوا بهتر است در اولین زمان آلارم تعویض، فیلتر دستگاه را تعویض کنید. مقدار و نوع آلاینده‌های هوای داخل ساختمان‌ها از یک منطقه تا منطقه دیگر متفاوت است. برخی از فروشندگان دستگاه تصفیه هوا ادعاهای عجیبی درباره عمر مفید فیلتر‌های سیستم تصفیه هوای خود دارند و برخی ادعا می‌کنند فیلتر‌های سیستم تصفیه هوای آنها ۵ تا ۶ سال عمر خواهد کرد! که باید واقع‌بینانه به این امر نگاه کرد. تعویض  نکردن به موقع و منظم فیلتر‌ها باعث خواهد شد که راندمان دستگاه تصفیه هوا کاهش چشمگیری پیدا کند و در واقع دستگاه قادر نباشد حجم قابل توجهی از هوای منزل شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تصفیه کند و از طرف دیگر باعث افزایش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات دستگاه شما خواهد شد .

جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا مانند آسم، آلرژی‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، جلوگیری از خستگی و داشتن انرژی بیشتر در فعالیت‌های روزمره، جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ریوی و همچنین اختلال در رشد جسمی ‌کودکان، جلوگیری از حساسیت‌های ناشی از حیوانات خانگی و افزایش راندمان ذهنی با تنفس هوای پاک‌تر مهم‌ترین دلایلی است که استفاده از دستگاه تصفیه هوای خانگی را ضروری می‌سازد.

در آخر به خوانندگان توصیه می‌کنیم برای انتخاب دستگاه تصفیه هوا به اصالت برند، نوع و کارآمدی فیلتر‌های استفاده شده، استانداردها و تاییدیه‌های پزشکی، متراژ فضای پوشش‌دهی، میزان فروش در سراسر دنیا و خدمات پس از فروش محصول توجه ویژه‌ای داشته باشند.