دانش‌بنیان‌های بخش‌خصوصی در گیر و دار نوسانات ارز

مدیرعامل شرکت نوین دانش آینده (گروه صنعتی ندا) در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» با بیان این مطلب گفت: امیدوار هستیم با اتخاذ تصمیمات صحیح و سیاستگذاری‌های مناسب از سوی مسوولان دولت سیزدهم، شرکت‌های بخش‌خصوصی بتوانند به مسیر رشد و تعالی کشور کمک کنند.

امیرعباس واصبی در ادامه در خصوص فعالیت‌های شرکت نوین دانش آینده در سال ۹۹ و سال‌جاری گفت: شرکت نوین دانش آینده (گروه صنعتی ندا) در سال ۱۳۶۳ تاسیس شده و سابقه فعالیت تخصصی مستمر در زمینه طراحی، تامین و ساخت سیستم‌های اتوماسیون صنعتی در صنایع مختلفی از جمله نفت، گاز و پتروشیمی، نیروگاه و صنایع معدنی را دارد و متاسفانه به علت مشکلات عدیده و همچنین محدودیت‌های ایجاد شده به واسطه ویروس کرونا، سال ۹۹ یکی از سخت‌ترین سال‌های تجربه شده شرکت بود.

این فعال بخش‌خصوصی تصریح کرد: امیدوار هستیم شرایط تا پایان سال‌جاری به گونه‌ای رقم بخورد و بهبود یابد تا فعالان بخش خصوصی، همچون شرکت نوین دانش آینده، بتوانند با دغدغه کمتری به ایفای نقش هر چند کوچک خود در کمک به صنعت این مرز و بوم بپردازند.

 حمایت کمرنگ سیستم بانکی در اعطای تسهیلات به شرکت‌های خصوصی

مدیرعامل شرکت نوین دانش آینده در پاسخ به این پرسش که این شرکت در عرصه تولید با چه مشکلاتی روبه‌رو است، گفت: عناصری همچون سرمایه در گردش، محدودیت بازار هدف و... در عرصه تولید دخیل هستند؛ کاملا واضح است که عدم وصول به موقع مطالبات از سوی کارفرمایان محترم و همچنین عدم حمایت کافی سیستم بانکی کشور در اعطای تسهیلات ریالی با هزینه‌های مناسب، مشکلات عدیده‌ای را در مدیریت نقدینگی، برای تامین به موقع تجهیزات مورد نیاز پروژه‌ها به‌وجود می‌آورد؛ بنابراین مدیریت و برنامه‌ریزی منابع مالی، برای پیشبرد بهینه و به موقع پروژه‌ها بسیار سخت و پیچیده است.

واصبی اظهار کرد: از طرفی، با توجه به سختی‌های پیش روی صادرات خدمات فنی و مهندسی یا اجرای پروژه‌های مشابه در خارج از مرزهای کشور و با توجه به افزایش روز‌افزون تعداد شرکت‌های همکار، رقابت در عرصه اجرای پروژه‌های اتوماسیون صنعتی روز به روز سخت‌تر شده است.

وی افزود: به‌رغم همه مسائل و مشکلات با توکل به خداوند متعال و با تکیه بر تجربه گرانبار شرکت، توانسته‌ایم از تعدیل نیرو جلوگیری و پرسنل خود را حفظ کنیم و خدمات ارزنده‌ای را به صنعت کشور ارائه دهیم.

 عدم وصول مطالبات کارفرمایان مهم‌ترین مشکل شرکت‌های خصوصی

مدیرعامل شرکت نوین دانش آینده در پاسخ به این پرسش که شرکت‌های بخش‌خصوصی با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند، گفت: شاید با توجه به تورم و نوسانات قیمت، بتوان گفت مهم‌ترین مشکلی که گریبان‌گیر بخش‌خصوصی است عدم وصول به موقع مطالبات از سوی کارفرمایان است.

واصبی اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز، تفاوت نرخ ارز سنا و نرخ ارز در بازار آزاد، عدم حمایت کافی بانک‌ها جهت تخصیص تسهیلات و ... دیگر مشکلاتی هستند که گریبان‌گیر شرکت‌های بخش خصوصی شده است.

 عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها و تعدد بخشنامه‌ها دغدغه شرکت‌های خصوصی

وی افزود: به نظر می‌آید مساله دیگری که طی این سال‌ها بخش خصوصی مخصوصا شرکت‌های اتوماسیون صنعتی را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است بحث تغییرات مکرر در قوانین مربوط به ثبت سفارش‌ها، عدم تخصیص به موقع ارز که عملا به هیچ عنوان با زمان‌بندی پروژه‌ها سنخیت ندارد و گاه حتی عدم تخصیص ارز برای اقلام مهم و اساسی پروژه‌ها، تغییرات مداوم شرایط رفع تعهدات ارزی و عدم هماهنگی بین وزارت صنایع، بانک‌ها و گمرکات در این خصوص، از جمله مشکلات اساسی هستند که عملا صنعت کشور را با چالش جدی مواجه کرده است.

واصبی تصریح کرد: به نظر می‌رسد بخشنامه‌های ابلاغی از جامع‌نگری و پختگی لازم در زمان ابلاغ برخوردار نیستند و از همه مهم‌تر، نبود اصل یکپارچگی بین سازمانی در بخشنامه‌ها باعث سردرگمی ‌شده و مشکلات عدیده‌ای را در صنعت کشور به‌وجود آورده است.

مدیرعامل شرکت نوین دانش آینده در نهایت در پاسخ به این پرسش که این شرکت، چه چشم‌اندازی را مدنظر دارد که به آن برسد، گفت: شرکت نوین دانش آینده با تولید اولین سری PLC‌‌های ایرانی در دهه ۶۰ و پس از آن تمرکز بر انتقال دانش فنی در عرصه مهندسی، ساخت، نصب و راه‌اندازی سیستم‌های اتوماسیون صنعتی، همواره به دنبال بهره‌گیری از متخصصان و محصولات ایرانی در پیشبرد ارتقای صنعت کشور بوده است.