به گزارش روابط عمومی شرکت ماد، بررسی مسیر تکامل مراکز خرید و روندهای پیش رو در رفتار خرید مصرف‌کنندگان (نفوذ خرید اینترنتی و…) و نیز رقابت موجود و رو به توسعه آینده در حوزه املاک فروشگاهی و مراکز خرید، نشان دهنده لزوم تغییرات بنیادی در مفهوم مراکز خرید است.

 دوره کالایی و فرمت‌های فروشگاهی (Retail Era):

در اوایل شکل‌گیری مراکز خرید، عرضه کالا و برندهای کالایی به عنوان ستون فقرات اصلی مجتمع تجاری محسوب می‌شدند. تنوع کالایی بیشتر و برندهای قوی تر مبنای موفقیت بودند. البته به مرور زمان فرمت‌های فروشگاهی جدیدتر و خلاقانه‌تر نیز به‌عنوان مزیت رقابتی مراکز خرید محسوب می‌شدند.

 دوره خدمات، تفریح و سرگرمی‌و غذا و نوشیدنی  (Entertainment and F&B):

در اوایل قرن ۲۱ تمام مراکز خرید از منظر سبد کالا، برندها و فرمت‌های فروشگاهی تقریبا شبیه هم بودند. در تمام مراکز خرید برندهای معتبر بین‌المللی حضور داشتند و مزیتی برای رقابت در مجتمع‌های تجاری موجود ایجاد نمی‌کردند، علاوه بر آن انبوهی از فضاهای فروشگاهی جدید در قالب توسعه مجتمع‌های تجاری جدید در مرحله ورود و عرضه به بازار بودند (Supply Side). ظهور نسل جدید مصرف‌کنندگان و افزایش سهم زندگی بیرون از منزل و نیز بهبود اوضاع اقتصادی اعضای خانواده و گسترش توریسم باعث شده تا کاربری‌های جدیدی در حوزه سرگرمی‌ و غذا به مجتمع‌های تجاری افزوده شود (Demand Side). خدمات تفریحی و غذا (Entertainment & Food) در کنار بخش کالایی و برندها (Retail & Brands)، در مجتمع‌های تجاری به‌عنوان یک مزیت محسوب می‌شود. هر چه تنوع کانسپت‌های تفریحی و غذایی به‌روزتر و بیشتر باشد اساسا آن مرکز خرید موفق‌تر خواهد شد. افزوده شدن این کاربری‌ها، علاوه بر افزایش پاخور (Footfall)، در بهبود سایر شاخص‌های عملکرد از جمله افزایش دوره ماندن مشتری در مرکز خرید (Dwell Time)، بهبود سیرکولاسیون عمودی و افقی مشتریان در طبقات، افزایش نرخ تبدیل، افزایش سبد خرید و .. نیز بسیار موثر هستند.

 دوره خدمات لایف استایل در کنار کالا، تفریح و غذا:

مجتمع‌های تجاری به مرور به مرکزی برای پاسخ به تنوع بیشتری از نیازهای مصرف‌کنندگان تبدیل شدند. علاوه بر کالا، تفریح، غذا، با هم بودن و… کاربری‌های جدید خدماتی از جمله محیط‌های کار اشتراکی، زیبایی، بهداشت، تناسب اندام، ورزش و خدمات سفر نیز به مجتمع‌های تجاری افزوده شد. این نوع کاربری‌ها علاوه بر ایجاد مزیت‌های رقابتی، طیف بیشتری از مصرف‌کنندگان را در بازه‌های متنوع‌تری از زمان به مرکز خرید می‌کشاند.

در واقع رقابت و نیز تغییرات اقتصادی /  اجتماعی /  فرهنگی که منجر به تغییر در نوع نیازها و رفتار مصرف‌کنندگان نهایی شده است، مفهوم مراکز خرید را از محلی برای عرضه صرفا کالا به محلی برای عرضه طیف گسترده‌‌تری از کالاها و خدمات تبدیل کرده است.

 دوره عرضه تجربه منحصر به فرد (Experience Mall):

تشدید رقابت در حوزه املاک فروشگاهی و مجتمع‌های تجاری (Supply Side) و نیز تغییرات در حوزه رفتار خرید و اولویت‌های مصرف‌کنندگان (Demand Side) باعث شده تا رقابت از لایه‌های عرضه کالا /  برند /  فرمت‌های فروشگاهی و نیز از لایه تفریح و غذا گذر کرده و وارد لایه جدیدی از خلق ارزش برای مشتریان نهایی شود.

کالا، تفریح، غذا، با هم بودن، خدمات و امکانات و... باید حتما با تجربه‌ای خوشایند به مشتریان عرضه شود. احساس و تجربه، در ذهن باقی می‌ماند و انسان‌ها تمایل دارند تجربیات خوب را تکرار کنند. طراحی تجربه مشتریان (Customer Experience Design) در تمام المان‌های معماری و ساختمانی و نیز تک‌تک فرآیندهای عملیاتی باید در نظر گرفته شود. در واقع در کنار تیم‌های تخصصی معماری، فروشگاهی، غذا، تفریح و ……. متخصصان روان شناختی نیز باید به تیم توسعه اضافه شوند تا بتوان «رویکرد خلق تجربه خوشایند» را به عنوان محور اساسی طراحی، ساخت و مدیریت بهره‌برداری مرکز خرید در نظر گرفت.

در واقع مراکز خرید از محل عرضه کالا و خدمات به محلی برای زندگی بیرون منزل تبدیل شده و خواهد شد و ما باید با عرضه متنوع و به روز و نیز خلق تجربه خوشایند، مردم را به سپری کردن بخش بیشتری از ساعات روزشان در ساختمان‌های تجاری خود دعوت کنیم.

با توجه به موارد مطرح شده، شرکت ماد در پروژه توحید مال در شهر کرج، با توجه به رویکردهای جدید مبتنی بر خلق تجربه، اقدام به برنامه ریزی و طراحی کانسپت برای بخش‌های متنوع مجتمع کرد. به گونه ای که با در نظر گرفتن سیاست کلی مجتمع مبنی بر ایجاد فضایی بر اساس آخرین روندهای بازار جهانی، با آنالیز پتانسیل‌های مفید و ارزنده در جهت تحقق چشم‌انداز مدیریتی این پروژه و دستیابی به حداکثر رضایت مشتریان و کسبه آتی این مرکز خرید، ساختار نهایی پروژه را پیاده‌سازی کرد. همواره ارزیابی‌های این شرکت از بازار صنعت مراکز خرید و ریتیل در کشور در سازماندهی تمامی ‌پروژه‌های در دست اجرای این شرکت، به گونه‌ای که در بالاترین سطح به‌روزرسانی قرار داشته باشد، در نظر گرفته شده است.