نیاز انبوه‌سازان به مقاطع فولادی قابل تامین است

 مزایای استفاده از مقاطع فولادی در ساخت‌وساز نسبت به روش‌های سنتی چیست؟

مقاطع فولادی حدود ۵۰ سال  است در تمام دنیا در بخش ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. متاسفانه در کشور این محصولات در بخش ساختمانی کمتر مورد توجه قرار گرفته و کمتر شناخته‌شده هستند. به عنوان مثال سه ماه گذشته در شهر مشهد (به عنوان یکی از کلان‌شهرهای کشور که استقبال زیادی از استفاده از سازه‌های فولادی در ساخت‌وسازها می‌شود) یک سمینار برای معرفی مقاطع فولادی ساختمانی برگزار  و از  اهالی ساختمانی اعم از مشاور، طراح و اعضای نظام مهندسی دعوت کردیم. نکته جالب این بود که بسیاری از آنها تا‌کنون با این مقاطع فولادی کار نکرده بودند.

ساختمان‌های بتن آرمه در زلزله‌های شدید معمولا یا به طور کامل نابود شده یا صدمه‌های بسیاری می‌بینند و تلفات جانی زیادی را موجب می‌شوند. این مقاطع نسبت به بتن فوق‌العاده در برابر زلزله مقاوم‌تر است. البته مقداری از سازه‌های بتنی گران‌تر در می‌آید، اما در برابر زلزله و حوادث مقاوم‌تر بوده و ضد حریق است. علاوه بر این استفاده از سازه‌های بتنی آب بیشتری می‌برد که با توجه به مشکل کم‌آبی در کشور، استفاده از مقاطع فولادی از این نظر مزیت دارد.

مزیتی که مقاطع فولادی نسبت به اسکلت‌های فلزی سنتی دارد این است که گوشه‌های مقاطع فولادی که حالت مربعی دارد با ظرافت خاصی فرم داده شده در نتیجه تنش پسماند ندارد و مقاومت بسیار بالاتری دارد. اما سازندگان اسکلت‌های فلزی سنتی و غیراستاندارد، چهار قطعه ورق فولادی را کنار هم جوش می‌دهند که در اصطلاح مهندسی، تنش پسماند دارد و نیروی ناخواسته داخل آن شکل می‌گیرد.

مزیت دیگر آن این است که سرعت خط تولید مقاطع فولادی ۳۰ متر در دقیقه است یعنی درهر دقیقه نزدیک به دو کیلومتر مقاطع تولید می‌شود. در صورتی که سرعت تولید اسکلت‌های فلزی سنتی به مراتب پایین‌تر بوده و هر جوشکار در بهترین حالت  می‌تواند در روز ۱۰ متر تولید کند. همچنین مقاطع فولادی به صورت آماده تولید می‌شود و به سرعت در سر پروژه ساختمانی قابلیت نصب دارد و بر اساس ابعاد پروژه نیز امکان برش متناسب در مقاطع وجود دارد.

 ظرفیت تولید مجموعه چه میزان بود و امسال با گذشت شش ماه از سال‌جاری چه میزان بوده است؟

ظرفیت اسمی‌ تولید کارخانه در یک شیفت کاری، ‌۱۵۰ هزار تن است و در صورت فعالیت به صورت سه شیفت این میزان به ۴۵۰ هزار تن می‌رسد که رقم بسیار بالایی بوده و معادل روزی ۱۵۰۰ تن است. سال گذشته حدود بیش از ۳هزار تن تولید کرده‌ایم. ‌امسال هدف‌گذاری تولید را تقریبا بین ۱۲هزار تن گذاشتیم و این روند صعودی در سال‌های آتی نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

با توجه به اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد میزان تولید مجموعه‌های صنعتی در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد، تقریبا در شش ماه اول سال حدود ۱۵۰۰ تا ۲هزار تن انواع مقاطع را تولید کرده‌ایم.

 در حال حاضر میزان تولید مقاطع فولادی ساختمانی چقدر است؟

محصولات تولیدی شرکت را اگر به دو طبقه مقاطع چهار گوش و لوله طبقه‌‌بندی کنیم در حال حاضر بودجه پروژه‌های عمرانی کشور پایین است. یعنی از دو تا سه سال گذشته روند کاهشی پیدا کرده است. در دوره دولت نهم و دهم افزایش قیمت نفت تا هر بشکه ۱۴۰ دلار و ورود نقدینگی به کشور باعث رونق مسکن مهر و پروژه‌های انبوه‌سازی شد. در هشت سال اخیر هر دو روند نزولی بودند یعنی هم قیمت نفت پایین بود و هم  به تبع آن بودجه‌های عمرانی کاهش یافت و پروژه انبوه‌سازی خاصی در کشور تعریف نشد. چند شرکتی  هم که در کشور مقاطع ساختمانی تولید می‌کنند با چالش‌های عمده‌ای مواجه شدند بنابراین حدود ۳۰درصد ظرفیت اسمی، مقاطع موردنیاز برای ساخت‌وساز را تولید کردیم و بقیه را لوله تولید کردیم. اگر انبوه‌سازی در کشور رونق بگیرد بیشتر به سمت تولید مقاطع ساختمانی خواهیم رفت.

  با رونق انبوه‌سازی چه ظرفیتی برای تولید مقاطع ساختمانی در کشور وجود دارد؟

تولیدکنندگان مقاطع فولادی ساختمانی از نظر ظرفیت اسمی، توان تامین مقاطع مورد نیاز را دارند به شرط اینکه ورق کویل مورد نیاز برای تولید به آنها ارائه شود. در این صورت می‌توانیم با سه شیفت تولید کنیم و کارخانه ما می‌تواند حداقل ۶۰ هزار تن در سال تولید کند که معادل ۵ برابر هدف‌گذاری تولید امسال ما است.  با توجه به شرایط فعلی اقتصادی اگر حتی ۲۰درصد از ظرفیت پیش‌بینی شده برای احداث یک میلیون واحد مسکونی در کشور نیز محقق شود،‌ بسیار عالی خواهد بود.

 مشکلات تولیدکنندگان مقاطع فولادی ساختمانی چیست؟

ورق کویل یکی از مهم‌ترین مواد اولیه ما است که توسط یک شرکت فولادسازی خاص در بورس کالا عرضه می‌شود. کل عرضه ورق کویل توسط این شرکت برای ما از ابتدای امسال تاکنون حداکثر ۲۴۰۰ تن بوده است. یعنی هر ماه ۶۰۰ تن به ما عرضه شده در صورتی که در ماه ۴هزار تن ورق کویل نیاز داریم. از ابتدای امسال تا‌کنون، حتی به مدت دو ماه نیز به ما در بورس کالا عرضه نشده است. این موضوع میزان فعالیت ما را کم کرده است. برای جبران این کمبود اجازه واردات ورق کویل هم داده نمی‌شود. این در حالی است که قیمت ورق کویل سال گذشته ۶هزار  تومان بوده که امسال با افزایش ۴ برابری مواجه شده است. خریدار مقاطع نیز قدرت خرید ثابتی دارد و ما نمی‌توانیم به همین میزان افزایش قیمت مقاطع تولیدی داشته باشیم. مشکل عمده دیگر وضعیت اقتصادی کشور و کاهش بودجه‌های عمرانی است که آن را در احداث پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها، انواع سازه‌ها و استادیوم‌‎های ورزشی جدید می‌توان مشاهده کرد. به طور کلی می‌توان گفت صنعت ساخت‌وساز کشور با رکود مواجه شده که یک معضل اساسی است. در صورت رونق انبوه‌سازی در کشور با هجوم بخش ساخت‌وساز برای خرید مقاطع ساختمانی مواجه خواهیم شد. در همین جا موضوع عدم امکان صادرات هم مطرح است. با تحریم‌های موجود اصلا نمی‌توانیم محصولات خودمان را صادر کنیم. ماه گذشته از مراکش برای خرید مقاطع سفارش داشتیم بعد از توافق بر سر قیمت نتوانستیم صادر کنیم، زیرا امکان گشایش LC  وجود ندارد. سه سال پیش به قطر مدتی صادرات مقاطع داشتیم، اما با خروج آمریکا از برجام این مورد هم منتفی شد. بنابراین عملا در حوزه صادرات هم صفر هستیم و در داخل کشور هم وضعیت اقتصادی و عمرانی مشخص است.

مشکل بعدی مبتلا به بسیاری از تولیدکنندگان است. از صندوق توسعه ملی برای واردات دستگاه‌های مورد نیاز تولید، مقداری ارز دریافت کردیم. دستگاه‌ها را از راه‌های مختلف و با دور زدن تحریم‌ها توانستیم از طریق هندوستان و با شرایط خاص وارد کشور کنیم و روپیه پرداخت کردیم.  حدود ۷ تا ۸ سال پیش که این دستگاه‌ها را وارد کردیم ارزش هر روپیه ۴۰ تومان بود  و روپیه ۴۰ تومانی از صندوق توسعه ملی دریافت کردیم. در حال حاضر قیمت روپیه ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است و صندوق توسعه ملی بدون توجه به شرایط و تنگناهای موجود، میزان ارز تخصیص داده شده را با قیمت روز طلب می‌کند در صورتی که با توجه  به شرایط رکود فعلی، توانایی باز‌پرداخت آن را به قیمت روز نداریم. با حمایت از کارخانه‌های تولیدی می‌توان اشتغال ایجاد کرد و از کشور محرومیت‌زدایی کرد.

 تاریخچه تاسیس شرکت به چه زمانی بازمی‌گردد؟

استارت اولیه برای تاسیس این شرکت در سال ۱۳۸۷زده شده و تقریبا از سال ۱۳۹۰ کارهای احداث کارخانه آغاز می‌شود. کمتر از سه سال است که کارخانه به بهره‌برداری رسیده که دو سال اول تولید حالت آزمایشی داشته است و حدود یک سال است که تولید انبوه در کارخانه آغاز شده است. شرکت فولاد گستر آتنا، تولید‌کننده HSS (مقاطع تو خالی)‌ به روش سرد با جوش مقاومت الکتریکی (ERW)  در سایز‌ها و ضخامت‌های مختلف است که در اشکال مستطیل،‌ مربع و گرد و به‌صورت مکانیزه و به سرعت تولید می‌شوند.

p29- (2)