بیم و امید سهامداران «شپنا»

شرکت پالایش نفت اصفهان‌(شپنا) نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین اعضای خانواده پالایشی‌ها درحال‌حاضر به ایفای نقش پرداخته و با وجود فراز و نشیب‌های زیادی که در ماه‌های اخیر داشته، اما کماکان به عنوان یکی از اصلی‌ترین سهم‌های پالایشی شناخته می‌شود. کارشناسان به طور کلی معتقدند درآمد پالایشی‌ها در سال ۱۴۰۰ به طور میانگین با رشدی بالغ بر ۸۰درصد (در مقایسه با ۱۳۹۹) مواجه خواهد شد که در این بین شپنا با بیش از ۸۱درصد رشد درآمد در صدر جدول پردرآمدترین مجموعه‌های پالایشی کشور در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است. در جدول بررسی میزان سود خالص انتظاری هم به نظر می‌رسد شپنا با بیش از ۳۳درصد رشد نسبت به سال گذشته کماکان پربازده‌ترین سهم پالایشی در بازار سرمایه باشد، البته طبق گزارش‌های منتشر شده شپنا کمی از برنامه عقب است، اما به باور صاحب‌نظران رشد ۳۳درصدی سود خالص شرکت پالایش نفت اصفهان، با توجه به رشد میزان تولیدات در امسال محقق خواهد شد.

همان‌طور که گفته شد گزارش تولید و فروش این مجموعه پالایشی در ۵ماه نخست سال ۱۴۰۰ در روزهای ابتدایی شهریور منتشر شد که با توجه به آمار و ارقامی که در این گزارش ارائه شده میزان تولیدات شرکت پالایش نفت اصفهان به میزان قابل قبولی رشد داشته که در مقایسه با سایر هم‌خانواده‌های خود آهنگ رشدی سریع‌تر را به ثبت رسانده است. از جمله تولیدات این شرکت در حوزه محصولات پالایشی می‌توان به گاز مایع، سوخت سبک و سنگین جت، هیدروکربورهای بدون شاخه، نفت سفید، نفتا و... اشاره کرد که با توجه به ظرفیت‌های داخلی بازار مصرف پررونقی دارد.

البته این سهم در هفته‌های اخیر وارد فاز اصلاحی شده است که پس از انتشار خبر افزایش سرمایه و عدم تحقق آن استارت زده شد تا جایی که برخلاف انتظار اغلب باتجربه‌های بازار که محدوده ۱۵۰۰ تومان را برای  قیمت این سهم پیش‌بینی می‌کردند‌(در شهریور ۱۴۰۰) درحال‌حاضر این سهم در کانال قیمتی ۱۳۰۰ در حال نوسان است. بسیاری از تحلیلگران نیز معتقدند دلیل اصلی خروج پول حقیقی از سهم شرکت پالایش نفت اصفهان در طول دو هفته اخیر نیز همین روند نزولی ارزش سهام است که باعث شده بسیاری از حقیقی‌ها را از سقوط آن هراسان کند. البته ریزش شاخص کل بازار سرمایه در طول هفته گذشته نیز می‌تواند دلیل دیگری برای شلوغ بودن صف فروش شپنا باشد، چرا که در کنار فولادی‌ها اوضاع پالایشی‌ها نیز با توجه به صحبت‌هایی که از بهارستان به گوش می‌رسد چندان تعریفی نداشته است. با نگاهی به آمار ورود و خروج پول حقیقی به بازار متوجه می‌شویم فضای هیجانی حاکم بر بازار باعث شده تنها در هفته دوم ماه جاری (شهریور۱۴۰۰) حقیقی‌ها نزدیک به ۱۰۰میلیارد تومان از نقدینگی خود را از شپنا خارج کنند که در بازه زمانی یاد‌شده بیشترین میزان خروج نقدینگی را به خود اختصاص داده است. البته لازم به یادآوری است کارشناسان اعتقاد دارند سهم شپنا می‌تواند در صورت تحقق درآمد و سود خالص انتظاری وضعیت به مراتب بهتری را در نیمه دوم سال داشته باشد، از طرفی هم چشم‌انداز تورمی اقتصاد نیز می‌تواند احتمال محقق شدن رشد قابل ملاحظه ارزش شپنا را تقویت کند، از همین‌رو است که بسیاری از با‌تجربه‌ها توصیه می‌کنند نوسهامداران از واکنش‌های هیجانی پرهیز کرده و با دید بلندمدت‌تری به معاملات خود ادامه دهند.

البته آمار و ارقام خرید‌و‌فروش شپنا حاکی از ورود نوسان‌گیران و برخی از حقوقی‌ها به این سهم است تا با توجه به چشم‌انداز افزایش بازدهی ذکر شده و همچنین ظرفیت رشد این سهم در هفته‌های پیش‌رو به معاملات خود ادامه دهند، یکی از نشانه‌های تحرکات نوسان‌گیران و حقوقی‌ها نیز در سهم شپنا ارزش بالای معاملات است که با وجود خروج سنگین پول حقیقی کماکان یکی از سهم‌های ارزشمند بازار سرمایه محسوب می‌شود. ارزندگی بالای این سهم در شرایط فعلی یکی دیگر از دلایل جذابیت شپنا برای نوسان‌گیران هوشمند در این روزهای پر افت‌وخیز بازار است که به نظر می‌رسد سود نسبتا خوبی را حداکثر در میان‌مدت عاید نوسهامداران خود خواهد کرد.

 چشم‌انداز تکنیکال

همان‌طور که گفته شد شپنا در محدوده یک‌هزار و ۳۱۰ تومانی هفته سوم شهریور ماه را به پایان رساند و با توجه به شرایطی که بازار سهام دارد و ارزندگی بالای این سهم به نظر می‌رسد در صورت ورود پول حقیقی به شپنا محدوده حمایتی یک‌هزار و ۳۵۰ تومانی را در هفته جاری خواهد دید. البته هدف‌گذاری بسیاری از تحلیلگران برای این سهم پالایشی در ماه‌های پیش‌رو ورود به کانال ۱۷۵۰ تومانی است که البته با توجه به گزارش تولید انتظاری در سال ۱۴۰۰ دور از انتظار و دسترس نیز نمی‌نماید. اما اگر باز هم شاهد تشدید هیجانات پیرامون بازار باشیم می‌توان گفت که حتی سقوط این سهم از کف ۱۳۰۰ نیز محتمل خواهد بود، اما اگر وضعیت به روال عادی دو هفته گذشته بازگردد و مسائلی مانند قیمت‌گذاری دستوری شرکت‌های تولید‌کننده مصالح ساختمانی و... بازار را تحت تاثیر قرار ندهد می‌توان امیدوار بود تا هدف‌گذاری‌های ذکر شده نیز محقق شوند و کام سهامداران صبوری که در روزهای سخت و ریزشی دست از معاملات هیجانی کشیده‌اند شیرین خواهد شد.