از«تهدید تحریم» فرصت ساختیم

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، تولید برخی اقلام صنعتی و ‌های‌تک نیازمند تجربه کافی در آن حوزه فعالیت است، اما برخی مواقع بخش خصوصی تا با محدودیت مواجه نشود، به سمت تولید نمی‌رود. شاید هم عدم خودباوری منجر به عدم تلاش می‌شود. به هر حال تحریم محدودیتی ایجاد کرد تا برخی از شرکت‌های داخلی که از تولید برخی اقلام ترس داشتند به سمت آن بروند و از فاصله قیمتی به وجود آمده کالای وارداتی با تولید داخل نهایت استفاده را ببرند. در ایران تجهیز کاربری‌سازی جرثقیل خودرو توسط چند شرکت خارجی محدود انجام می‌شد. این شرکت‌ها خودروهایی را که نیاز به دستگاه‌های خاص از جمله بالابرهای هیدرولیکی، جرثقیل‌های پشت کامیونی و کاربری‌های آتش‌نشانی داشتند در ابعاد شهری، فرودگاهی و پالایشگاهی تامین می‌کردند. تحریم و بالا رفتن نرخ ارز فرصتی شد تا تامین این اقلام از نیروی بالقوه داخلی صورت بگیرد. برخی شرکت‌های داخلی با استفاده از دانش و تجربه‌ای که از همکاری با شرکت‌های خارجی و مونتاژ تولیدات آنها در ایران به دست آوردند، با توجه به شرایط جدید دست به تولید زدند.

شرکت دیاکو صنعت نوتریکا از جمله شرکت‌هایی است که با تجربه‌ای که از همکاری با یک برند معتبر اروپایی به دست آورده است در کنار مونتاژ دستگاه‌های این برند در ایران، دست به تولید برخی موارد زده است. اما نکته‌ای که در این میان مطرح است تکنولوژی پیچیده این تجهیزات است که با همت این بخش خصوصی توانسته استانداردهای لازم را نیز بگیرد. تولید این اقلام می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند و در کنار اشتغال‌زایی، از خروج ارز نیز جلوگیری کند. در حال حاضر سالانه به طور میانگین حدود ۲۰۰ دستگاه تجهیزات بالابرهای خودرویی مورد مصرف کشور است که طبق گفته مدیرعامل این گروه صنعتی هدف تامین بیش از ۴۰دستگاه  در سال از این مقدار نیاز کشور را دارند. اما چیزی که در این میان اهمیت دارد حمایت سازمان‌ها و دستگاه‌های کشور از این ظرفیت بخش‌خصوصی و امثال آن است. در موارد بسیاری این تجهیزات به سازمان‌ها پیشنهاد می‌شود که به دلیل ساخت داخل بودن از خرید آن صرف نظر می‌شود یا صاحبان صنایع شروط عجیبی می‌گذارند. این مورد آخر از توان بخش خصوصی که مشکلات زیادی در نقدینگی دارد خارج است. گفته می‌شود همین سازمان‌ها برای خرید تجهیزات از برندهای خارجی چنین شروطی قائل نمی‌شوند و مبلغ را نقدا به آن شرکت می‌پردازند.

مدیرعامل دیاکو صنعت نوتریکا درباره تجهیز کاربری خودرو گفت: شرکت ما نماینده یکی از کشورهای اروپایی   است و در حال حاضر همین اقلام را تولید می‌کنیم. این اقدام در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید داخلی است و برای آن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. دستگاه‌هایی تولید می‌کنیم که مورد استفاده سازمان‌های مختلف دولتی و غیردولتی است و برای تامین آن به مشکل خورده‌اند. برخی تجهیزات خودرویی در پتروشیمی‌ها استفاده می‌شد که مثلا تا ۸ میلیارد هزینه برای این شرکت‌ها داشت که همان تجهیزات را برای آنها با مبلغ ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت اصلی تولید کردیم که حتی کیفیت آن بهتر از نمونه خارجی است.

حمید مرادی ادامه داد: قیمت تجهیزات تولیدی ما تا ۶۰درصد پایین‌تر درمی‌آید. همین الان برخی جرثقیل‌ها برای ایران به قیمت بالایی در می‌آید که حتی وارداتش به سادگی امکان‌پذیر نیست. به دلیل اینکه تحریم هستیم و برای واردات آن اول باید از کشور تولید‌کننده وارد کشور ثالثی شود و بعد از آن داخل ایران شود و وارد کردن این تجهیزات به صورت مستقیم امکان‌پذیر نیست. در حال حاضر خودروی جرثقیل  و بالابر و حتی خودروی  آتش‌نشانی  تولید می‌کنیم که برخی از این اقلام را به دلیل اینکه قیمتی رقابتی دارد توانسته‌ایم به برخی کشورها از جمله عراق صادر کنیم.

وی اشاره کرد:  با شروع تحریم تصمیم گرفتیم از تهدید به وجود آمده فرصت بسازیم و برخی اقلامی‌ را که نیاز کشور است و منجر به خروج ارز می‌شود در داخل تولید کنیم که این منجر به اشتغال‌زایی نیز می‌شود. خارجی‌ها هم بعد از تحریم دستگاه‌های خود را از قصد با ایراد می‌فرستند. مدیرعامل دیاکو صنعت نوتریکا در ادامه گفت: در حال حاضر برخی سازمان‌ها برخی از تولیدات ما را خریده‌اند و مدتی طولانی است که تسویه نکرده‌اند، اما اگر مشکلات نقدینگی نداشته باشیم می‌توانیم بخشی از نیاز برخی تجهیزات مانند جرثقیل را تولید کنیم. وی در ادامه گفت: تمام تجهیزات تولید شده توسط شرکت ما بر اساس استانداردهای روز دنیا است و استانداردهای داخلی را نیز پاس می‌کند.

شرکت بازرسی کیفیت نیز در حین ساخت بازرسی می‌کند و در زمان تحویل نیز حضور دارند. به غیر از آن زیر نظر صنعت و معدن بازدید می‌شود، به این دلیل که این تجهیزات خاص و جزو اقلام حساس است.

مرادی گفت: بعضا برخی از سازمان‌ها و ارگان‌های داخلی از ما جرثقیل خواستند و شروط عجیبی برای خرید قائل می‌شوند. در صورتی که برندهای خارجی را چشم بسته قبول می‌کنند. مثل این است که بگویند من از این لیوان شیشه‌ای ساخت داخل یک عدد می‌برم و اگر بعد از یک ماه از دست من افتاد و شکست پول آن را نمی‌دهم، ولی اگر همین لیوان خارجی باشد را چشم بسته می‌خریم. باید تولیدکننده داخلی را قبول داشته باشند تا منجر به اتفاقات خوب شود و من مطمئن هستم اگر  به تولیدات داخلی حتی لوازم خانگی نیز اعتماد کنیم و بخریم، آن شرکت پیشرفت می‌کند و بزرگ می‌شود و حتی ممکن است بعد از مدتی بازارهای خارجی را نیز فتح کند.