مسعود منصور به برخی چالش‌های اساسی نظیر تغییرات اقلیمی، فرسایش خاک، سیل، خشکسالی، بهره‌برداری‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، خشک شدن قنات‌ها، بحرانی شدن بسیاری از دشت‌ها و بهره‌برداری بیش از حد از مراتع کشور اشاره کرد و افزود: اینها امروز غصه پر‌درد منابع‌طبیعی هستند.

رئیس سازمان جنگل‌ها همچنین گفت: ما امروز برای برون‌رفت از این مشکلات و چالش‌های پیش رو راهی جز حفظ منابع ‌طبیعی نداریم ضمن اینکه می‌دانیم که کشور ما از جمله کشورهای در حال توسعه است و انجام فعالیت‌های توسعه‌ای در ایران امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی ادامه داد: برای اقدامات توسعه‌ای تمامی ‌طرح‌ها و پروژه‌هایی که در منابع ‌طبیعی اجرا می‌شوند باید پیوست زیست‌محیطی داشته باشند تا پایین‌ترین خسارت را به طبیعت وارد کنند.

رئیس سازمان جنگل‌ها توسعه پایدار در منابع طبیعی و تحقق حفظ این منابع را منوط به انجام چند کار دانست و افزود: بالاترین سند بالادستی برای اهمیت منابع‌طبیعی به‌ویژه درخت، گیاه و آب و خاک قرآن مجید است و ما نمی‌توانیم هیچ مکتبی به اندازه دین اسلام پیدا کنیم که این میزان احادیث و روایات درباره اهمیت درخت و درختکاری داشته باشد.

منصور اضافه کرد: عالمان دینی باید نظرها و قول‌های امامان و پیشوایان دین  را درباره اهمیت حفظ منابع ‌طبیعی و درختکاری و محیط زیست به آحاد جامعه اطلاع‌رسانی کنند.

وی عرصه‌های منابع ‌طبیعی را وسیع و گسترده دانست و افزود: همه باید نسبت به منابع‌ طبیعی احساس مسوولیت کنند و بدون مشارکت مردم منابع‌طبیعی به توفیقی دست پیدا نمی‌کند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به همراهی و مشارکت مردم در اجرای طرح‌های منابع ‌طبیعی به‌ویژه در طرح‌های آبخیزداری در شهرستان ایذه خوزستان و بشاگرد هرمزگان اشاره کرد و گفت: اگر همراهی مردم محلی و مشارکت آنان در اجرای طرح‌های آبخیزداری نبود منابع طبیعی توفیقی حاصل نمی‌کرد و مردم محلی چاره‌ای جز مهاجرت نداشتند.

منصور در بخش دیگری از سخنان خود در نشست هماهنگی پویش ملی ایران سبز یادآور شد: قانون برای برخی دستگاه‌های مرتبط وظایف مشترکی را با منابع‌طبیعی معین کرده است که باید سازمان با مشارکت این دستگاه‌ها اقدامات جهشی و جهادی انجام دهد تا عقب‌افتادگی‌ها در بخش منابع‌ طبیعی

جبران شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها خاطرنشان کرد: ۴۲۰ اداره منابع طبیعی در شهرستان‌ها و ۳۳ اداره کل منابع طبیعی در استان‌ها کار حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری از منابع‌طبیعی را بر عهده دارند و سالانه کلیه اقدامات خود را همگام با سیاست‌های کشور و در راستای نام‌گذاری شعار سال انجام می‌دهند.

منصور در ادامه سخنان خود، به انجام ۲میلیون هکتار کار آبخیزداری، ۵میلیون و ۴۰۰هزار هکتار تهیه طرح مرتعداری، احاله مدیریت ۷۱ پارک جنگلی و توسعه بیش از ۱۱هزار هکتار گیاهان دارویی و شناسایی ۴۱۰ هزار هکتار ذخیره‌گاه‌های جنگلی در سال ۹۹ اشاره کرد و افزود: همچنین در سال گذشته ۵۵میلیون هکتار عملیات کاداستر اراضی و یک‌میلیون و ۲۰۰هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی انجام شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها در ادامه گزارش اقدامات اجرایی به تحویل آبگرمکن خورشیدی به ۳۵۰۰ خانوار روستایی اشاره کرد و افزود: در سال گذشته با حرکت جهشی منابع طبیعی بیش از ۱۲هزار هکتار با مشارکت مردم جنگل‌کاری اقتصادی و ۲۲هزار هکتار طرح زراعت چوب انجام شده است.