بیماری کرونا (COVID-۱۹) یک بیماری عفونی است که تمام دنیا را درگیر خود کرده است. اکثر افرادی که به ویروس کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند، بیماری تنفسی خفیف تا متوسط را تجربه می‌کنند و بدون نیاز به درمان خاصی بهبود می‌یابند. افراد مسن و کسانی که مشکلات پزشکی زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی و سرطان دارند، بیشتر در معرض بیماری‌های جدی قرار دارند.

بهترین راه برای پیشگیری و کاهش سرعت انتقال، آگاهی کامل از ویروس کووید-۱۹‌، نحوه انتشار آن و مهم‌تر از همه واکسیناسیون عمومی‌ جامعه است. می‌توان با شستن دست‌ها و استفاده مکرر از الکل و نمالیدن دست به صورت، خود و دیگران را در برابر این بیماری محافظت کرد. ویروس کووید-۱۹  در درجه اول از طریق قطرات بزاق یا ترشحات بینی هنگام سرفه یا عطسه فرد مبتلا منتقل می‌شود، اما همان‌طور که گفته شد بهترین راه برای  مقابله با این ویروس واکسیناسیون عمومی‌ جامعه است.

 واکسن کووید-۱۹ آسترازنکا

واکسن کووید-۱۹ آسترازنکا توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت  Vaccitech ساخته شد. در این واکسن از یک حامل ویروسی دارای نقص رونویسی شامپانزه، سوار بر نسخه ضعیف شده ویروس سرماخوردگی (آدنوویروس) و عامل ایجاد عفونت در شامپانزه‌ها استفاده شده که حاوی مواد ژنتیکی پروتئین میله‌ای‌شکل ویروس SARS-CoV-۲ است. پس از واکسیناسیون، پروتئین میله‌ای‌شکل سطح ویروس ساخته شده و سیستم ایمنی بدن را برای حمله به ویروس SARS-CoV-۲  در صورت مواجهه آماده می‌کند.

 آسترازنکا

AstraZeneca )LSE /  STO /  Nasdaq: AZN) یک شرکت جهانی دانش‌بنیان دارویی است که بر کشف، توسعه و تجاری‌سازی داروهای تجویزی برای درمان بیماران با تشخیص انواع سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، کلیوی و متابولیسم، تنفسی و بیماری‌های ایمنی تمرکز دارد و در بیش از ۱۰۰ کشور جهان فعالیت داشته و داروهای خلاقانه آن توسط میلیون‌ها بیمار در سراسر جهان استفاده می‌شوند.

 کوواکس (COVAX)

کوواکس سازوکاری به مدیریت مشترک «ائتلاف برای نوآوری در حوزه آمادگی برای اپیدمی» (CEPI)، «اتحاد جهانی برای واکسن و ایمن‌سازی» (GAVI) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) است که برای تسریع در توسعه، تولید و دسترسی عادلانه به واکسن‌های کووید-۱۹ در سراسر جهان، با دولت‌ها و تولیدکنندگان همکاری می‌کند.

حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ایران با اشاره استراتژی ملی کشور برای خرید و توزیع واکسن‌های کووید-۱۹ گفت: «ما از دریافت سایر واکسن‌های کووید-۱۹ به واسطه تسهیلات COVAX استقبال می‌کنیم.» دکتر محمدی درخصوص تلاش برای واکسیناسیون عمومی ‌گفت: «‌دریافت این محموله اخیر واکسن آسترازنکا بخشی از تلاش‌ها برای واکسیناسیون عمومی ‌مردم است. ما به طور مستمر با آسترازنکا و دیگر شرکای خود در ارتباط هستیم تا میزان واکسیناسیون هموطنان را گسترش دهیم.»

آیمن رهال، مدیر امور ایران در آسترازنکا گفت: «مقامات ایرانی تلاش زیادی کرده‌اند تا از عرضه ایمن و به موقع واکسن‌های کرونا اطمینان یابند. آسترازنکا نیز همچنان در راستای مبارزه با پاندمی‌ ویروس کرونا و بازگشت مردم ایران به زندگی عادی به حمایت خود از واکسیناسیون عمومی در این کشور ادامه خواهد داد.»

رامی ‌اسکندر، مدیر منطقه‌ای آسترازنکا در خاور نزدیک و مغرب بر تعهد آسترازنکا برای ارائه گسترده، عادلانه و بدون سود این واکسن در سراسر جهان در دوران پاندمی ‌کووید-۱۹ تاکید کرد و گفت:  «من به نمایندگی از طرف آسترازنکا، از دولت محلی و شرکای خود در COVAX تشکر می‌کنم که این امکان را فراهم کردند. همه شرکای ما به صورت شبانه‌روزی در تلاشند تا اطمینان حاصل کنند که تعداد بیشتری از واکسن‌های کووید-۱۹در اسرع وقت به افراد زیادی برسد. این خود نقطه عطف و شاهدی است بر ارزش همکاری دولت، صنعت و سایر شرکا در مبارزه با پاندمی.» آسترازنکا و شرکایش تاکنون بیش از یک‌میلیارد دز واکسن کووید-۱۹ خود را به بیش از ۱۷۰ کشور جهان عرضه کرده اند که از این میان، بیش از ۱۰۰ میلیون دز به بیش از ۱۲۹ کشور از طریق COVAX، ارائه شده است. پیش‌بینی می‌شود عرضه واکسن به نجات جان هزاران نفر کمک کرده و میزان بستری شدن در بیمارستان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.