مدیرعامل بانک اقتصادنوین با اشاره به اینکه در سال‌جاری، رویکرد سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی با نگاهی به بیانیه گام دوم انقلاب در نظر گرفته شده است، گفت: این بیانیه در هفت بخش شامل علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد مقاومتی، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی تدوین شده که می‌تواند راهگشا و راهبردی در مباحث مالی، بانکی و اجتماعی کشور باشد. وی با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم انقلاب می‌تواند یک سند بالادستی برای نظام بانکی تلقی شود، افزود: این بیانیه مسیرهای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی سالانه را مشخص می‌کند و قوانین و مقررات هم باید ذیل این بیانیه تهیه و ابلاغ شود. مدیرعامل بانک اقتصادنوین با اشاره به اینکه بحث مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید که به نحوی در اغلب بندهای این بیانیه مورد تاکید قرار گرفته، موضوعی فراقوه‌ای است، اظهار کرد: بانک‌ها در اقتصادهای بانک‌محور از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار در تولید هستند، اما با توجه به فرابانکی بودن تولید، رفع موانع آن نیازمند عزم ملی و حمایت همه‌جانبه از سوی سران سه قوه است.

علیرضا بلگوری در ادامه با اشاره به برخی موانع تولید گفت: ابتدا باید تعریف مشخصی از تولید و تولیدکننده ارائه شود. قاعدتا باید بین تولیدکنندگان واقعی و کسانی که در پس تولید مخفی شده و به بهانه‌های واهی تسهیلات دریافتی را بازپرداخت نمی‌کنند، تفاوت قائل شد. همچنین اولویت‌های تولید باید مشخص شود. آیا منظور ما از تولید، تولید برای مصرف داخلی است یا منظور ما تولید با هدف صادرات و ارزآوری است؟

مدیرعامل بانک اقتصادنوین لازمه رشد تولید را ثبات اقتصادی و ارزی دانست و افزود: زمانی که تورم افزایش می‌یابد، مسلم است که بازگرداندن تسهیلاتی که با نرخ ۱۸درصد دریافت شده، به دلیل تورم بالا به صرفه نیست و گیرنده تسهیلات از هر راهی اقدام می‌کند تا تسهیلات را باز پس ندهد. به گفته بلگوری، مقررات زائد، موازی و دست و پا‌گیر نیز از موانع دیگر تولید محسوب می‌شوند که باید حذف شوند. برای نمونه بانک مرکزی و سازمان بورس در حوزه صورت‌های مالی، مقرراتی را ابلاغ کرده‌اند که در برخی موارد با یکدیگر همخوانی ندارند. همچنین قوانین نظام مالیاتی و تامین اجتماعی باید مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرند. وی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق کالا در زمینه تولید بسیار مهم است، افزود: وقتی که بازار با کالاهای قاچاق که ارزان‌تر از کالای مشابه تولید داخل است، اشباع می‌شود، برای تولیدکننده هیچ توجیه اقتصادی وجود ندارد که به تولید ادامه دهد. بنابراین تولیدکننده با ورشکستگی و عدم توان بازپرداخت تسهیلات مواجه می‌شود که در نهایت این موضوع موجب بلوکه شدن منابع بانکی‌ می‌شود.

وی  بوروکراسی اداری برای دریافت مجوزها و نبود سیستم اطلاعاتی یکپارچه را نیز از نکات مهم دیگری دانست که علاوه بر اختلال در روند تولید موجب می‌شود اعطای تسهیلات صرفا بر مبنای وثیقه و نه براساس شناخت از مشتری باشد.

بلگوری در ادامه برای برون‌رفت از این چالش به چند راهکار اشاره کرد و گفت: در نظر گرفتن انواع معافیت‌ها و مشوق‌ها برای تولیدکننده‌ها و بانک‌ها می‌تواند در رونق تولید و شکوفایی آن تاثیرگذار باشد. همچنین اصلاح سیستم‌های نظارتی با رویکرد حمایت از تولید و بانک‌ها، تشویق به انجام کار و پذیرفتن مسوولیت و ایجاد فضای حمایتی برای تصمیم‌گیری و پشتیبانی از مدیران سالم و باجسارت و جلوگیری از هزینه‌هایی که برای انجام کار و تصمیم‌گیری ایجاد می‌شود، در این رابطه موثر خواهد بود.