8 مزیت صادرات برای  شرکت‌ها

مزیت‌های صادرات در اشل اقتصاد کلان شامل اثر مثبت روی تراز پرداخت‌ها، کاهش بیکاری، کاهش تکانه‌های اقتصادی، افزایش استاندارد زندگی و تقویت پیوندهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین کشورهاست.

در این مقاله به‌طور مبسوط به مزایای صادرات برای شرکت‌ها می‌پردازیم تا تولیدکننده‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که رویای صادرات حرفه‌ای و پایدار را در سر می‌پرورانند، با این مزیت‌ها آشنا شوند و دریابند که چرا صادرات محصولات تا این اندازه اهمیت دارد.

در گام اول باید گفت، صادرات نقش موثری در افزایش فروش و سود دارد. پرواضح است که به‌ دلیل تورم افسارگسیخته کشور قدرت خرید مردم رو به کاهش است و بنگاه‌های اقتصادی برای حفظ حیات خود نیاز دارند که همواره به افزایش فروش و سود خود فکر کنند.

در گام بعدی باید توجه کرد که این امر موجب افزایش امنیت تجاری می‌شود. زمانی که شرکت‌ها محصولات خود را صادر می‌کنند، علاوه بر بازار داخل در بازارهای بین‌المللی هم حضور پیدا می‌کنند؛ بنابراین اگر یکی از این بازار‌ها با عوامل مختلف صدمه ببیند، بازارهای دیگر برای حفظ و توسعه فعالیت تجاری همچنان باقی می‌مانند.

مطلب بعدی در مورد قانون چک در کشور ماست. در حال حاضر زمانی که محصولی را می‌فروشید و در قبال آن چک دریافت می‌کنید، مشخص نیست که این چک چه زمانی به پول تبدیل می‌شود. این موضوع را به خاطر داشته باشید که در کشور ما چک معادل پول نیست، بلکه تنها یک سند اعتباری است، اما در صادرات وقتی با علم و شناخت پیش می‌روید، راه‌های متعددی برای وصول مطالبات وجود دارد.

مورد بعدی در خصوص مزایای صادرات برای بنگاه‌های اقتصادی مربوط به افزایش نوآوری است. شرکت‌هایی که به‌ سمت صادرات می‌روند، نوآوری‌هایشان افزایش پیدا می‌کند؛ به ‌دلیل اینکه کالاها و خدمات این‌ شرکت‌ها باید در مقیاس و کیفیت‌های بین‌المللی گنجانده شوند و دائم برای ‌ارتقای محصولات و نوآوری در روش‌های تجاری خود تلاش کنند.

مساله بعدی برندینگ است. در حال حاضر برندینگ یکی از مزایایی است که شرکت‌ها باید برای ایجاد آن بودجه در نظر بگیرند؛ زیرا این مساله یکی از پارامترهای پول‌ساز در صادرات است. طبق منحنی اسمایلی کورو (Smiley Curve) کمترین سود در زنجیره تامین به تولیدکننده تعلق دارد و بیشترین سود از آن نوآوری، خدمات و برندینگ است. تعیین بودجه برای برندینگ هزینه به ‌شمار نمی‌آید، بلکه سرمایه‌گذاری است که سود دوچندانی نصیب بنگاه‌های اقتصادی می‌کند.

شاید به‌طور یقین بتوان ادعا کرد که مورد بعدی مربوط به صرفه مقیاس است؛ به ‌این مفهوم که هرچه میزان تولید افزایش یابد، تولید مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌شود، چون هزینه‌های ثابت در ‌کالاهای تولیدی بیشتری سرشکن می‌شود و درنهایت بهای‌تمام‌شده کالای تولیدی کاهش می‌یابد.

فراگیری دانش بیشتر تجاری از دیگر مزایای صادرات برای بنگاه‌های اقتصادی محسوب می‌شود. شرکت‌هایی که صادرات انجام می‌دهند، در مواجهه با بازار جهانی، دانش بیشتری فرامی‌گیرند که این دانش آنها را در بازار داخلی نیز موفق‌تر می‌کند.

در پایان می‌توان گفت، رقابت‌پذیری بیشتر از جمله مزایای صادرات محسوب می‌شود. بنگاه‌هایی که محصول صادر می‌کنند، از قوه رقابت‌پذیری بیشتری برخوردار می‌شوند، یاد می‌گیرند که چگونه با رقبای خود رقابت سالم داشته باشند و حتی با آنها تعامل و همکاری کنند و از مزایای همدیگر بهره‌مند شوند.

تمامی عوامل یادشده باعث شده است که دولت‌ها برای صادرکنندگان طرح‌های تشویقی در نظر بگیرند. این تسهیلات شامل تسهیلات صادراتی (می‌توانیم از گمرک بخواهیم که کالاهای ما را در محل خودمان ارزیابی کند. بنابراین مسیرهای سبزی به صادرات اختصاص می‌دهند که سرعت و راحتی عملیات ارزیابی افزایش یابد)، استرداد سود بازرگانی (اگر مواد اولیه‌ای وارد کرده و در تولید کالای صادراتی از آن استفاده کنیم، می‌توانیم سود بازرگانی آن را از گمرک پس بگیریم که بابت واردات مواد اولیه پرداخت کرده بودیم)، معافیت مالیاتی (صادرات از پرداخت هرگونه مالیات اعم از مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش‌افزوده معاف است)، اعطای جوایز صادراتی (اعطای یارانه‌ به ‌صادرکنندگان، مثل پرداخت بخشی از هزینه‌های حمل و هزینه‌های نمایشگاهی و آموزشی) و اخذ وام‌های با سود پایین هستند. لازم به توضیح است که این مشوق‌ها معمولا در کشور ما ایران پرداخت نمی‌شود.