ارزش‌گذاری 22هزار میلیارد تومانی «فجهان»

 در همان ابتدای راه مدیرعامل شرکت وعده داده بود هر دو سال یک کارخانه جدید احداث کند. این در حالی است که جهان فولاد سیرجان ابتدا در سال ۱۳۸۸ توسط شرکت توسعه و آبادانی استان کرمان که از شرکت‌های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی صنایع مس ایران است تشکیل شد و پس از تغییراتی در سهامداران ۵۱ درصد سهام آن متعلق به معدنی و صنعتی گل‌گهر و ۴۹درصد متعلق به توسعه و آبادانی استان کرمان شد.

سرمایه ثبتی این شرکت ۹۶۰میلیارد ریال بود که توسط سهامداران تامین شده و این اولین سرمایه‌گذاری بزرگ صندوق بازنشستگی مس در شهرستان سیرجان در عمر ۳۰ ساله خود به شمار می‌رفت. در خصوص تامین سرمایه احداث پروژه کارخانه احیا هم ۵۰ درصد آن توسط سهامداران و ۵۰درصد بقیه توسط بانک تجارت در قالب وام تامین شد و برای تامین سرمایه مورد نیاز کارخانه ذوب مجوز استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی اخذ شد. این امر یادآور ایجاد زیرساخت‌های لازم با اندک امکانات موجود در آن زمان است و اغلب نیروهای انسانی فعال در این شرکت به درستی هم آن روزها را و علاوه بر آن، روزهایی را که به آغاز شدت‌گیری تحریم‌ها متصل شد و برای ورود تجهیزات مورد نیاز کارخانه ذوب دچار بحران شدند، به خاطر دارند. اگرچه این شرکت در سال‌های ۹۶ و ۹۷ طعم تلخ تحریم‌های داخلی را نیز چشید که آن زمان مدیران وقت از آن با عنوان خود تحریمی‌ نیز یاد می‌کردند.

در همان سال‌ها علی عباسلو، مدیرعامل جهان فولاد سیرجان در گفت‌وگویی با «دنیای‌اقتصاد» ضمن اشاره به سختی‌های توسعه در صنعت فولاد خاطرنشان کرد: برای اینکه تجهیزات کارخانه زودتر به دست ما برسد، تجهیزات را از آلمان با کامیون حمل کردیم، اما کار ترخیــص تجهیزات، یک ماه در وزارتخانه معطل ماند تا جایی که مشکل با وزیر مطرح شد و با یادداشت وزیر و معاون وزیر، مشکل حل شد. الان، برخی تجهیزات حدود دوسه ماه در گمرک مانده و درگیر ترخیص آنها هستیم و این پروسه در بانک‌ها، بانک مرکزی، گمرک و سایر دستگاه‌ها نیز وجود دارد. کارخانه‌های مشابه دیگری هم هستند که مشــکل جدی  از ناحیه تحریم  خارجی ندارند، اما با چالش‌های داخلی مواجهند .

این امر یادآور برگی از تاریخ توسعه‌ای جهان فولاد و چالش‌هایی بود که با آن دست و پنچه نرم کرد تا به امروز که توانسته است سهم ۷‌درصدی بازار و رتبه ششم تولید میلگرد را تصاحب کند.

اکنون جهان فولاد مسیر رو به رشد و توسعه‌ای را با اجرای طرح‌ها یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد و پس از سه سال تلاش پی در پی در ارائه شفاف اطلاعات مالی گامی ‌بزرگ‌تر با ورود به بورس اوراق بهادار برمی‌دارد.

مدیرعامل شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان در نشست خبری یک دیدار، یک عرضه در آستانه عرضه اولیه سهام شرکت یادآور شد: این شرکت در سال ۸۸ با یک میلیارد سرمایه تاسیس و پس از آن با سرمایه ۵/ ۱میلیارد تومانی، فعالیت خود را آغاز کرد که هم‌اکنون نیز با سرمایه ۴هزار میلیارد تومانی در آستانه عرضه اولیه سهام خود در فرابورس قرار دارد.

به باور عباسلو در حالی از آهن اسفنجی تا میلگرد آجدار و سیم بوکسل در شرکت‌های زیرمجموعه مجتمع جهان فولاد سیرجان تولید می‌شود که در سال ۱۳۹۳ کارخانه احیا شماره یک بهره‌برداری شد و پس از آن در سال ۹۴ کارخانه بریکت‌سازی، سال ۹۵ کارخانه نورد، سال ۹۸ کارخانه ذوب و ریخته‌گری شماره یک و سال ۱۳۹۹ پروژه تولید اکسیژن، نیتروژن و آرگون برای تامین کارخانه‌های احیا و ذوب به بهره‌برداری رسیدند.

مدیرعامل شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان اعلام کرد: ماده اولیه تولیدات این شرکت، گندله است و تمامی ‌آن ازکارخانه گل‌گهر تامین می‌شود. وی در این باره توضیح داد: مواد اولیه مطابق با قرارداد بین شرکت گل‌گهر و فولاد سیرجان خریداری شده و نرخ گندله بر اساس سیاست‌های کلی سازمان ایمیدرو تعیین می‌شود که بیشتر ۵/ ۲۳‌درصد متوسط قیمت فروش شمش خوزستان است.

عباسلو گفت: این مجموعه توانسته‌ است رتبه نهم را در تولید آهن‌اسفنجی و رتبه هشتم را در تولید شمش فولادی در کشور در سال ۹۹ به دست آورد.

وی در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای مجتمع جهان فولاد سیرجان به احداث واحد احیا مگامدول به ظرفیت اسمی‌تولید ۷/ ۱میلیون تن آهن اسفنجی در سال و احداث واحد احیای شماره دو به ظرفیت اسمی ‌تولید ۹۶۰هزار تن آهنگ اسفنجی در سال اشاره و ابراز امیدواری کرد که ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای فجهان را احداث واحد خط کلاف به ظرفیت اسمی‌تولید ۳۰۰هزار تن کلاف در سال، واحد ذوب آلیاژی به ظرفیت اسمی‌تولید ۵۰۰هزار تن تولید در سال طی دو مرحله و واحد ذوب و ریخته‌گری شماره دو به ظرفیت اسمی‌تولید ۳/ ۱میلیون تن تولید برشمرد و افزود: همچنین کارخانه اکسیژن به ظرفیت اسمی ‌تولید ۲۵هزار تن تولید در سال به عنوان نیاز ذوب باید حتما اجرایی شود.مدیرعامل مجتمع جهان فولاد سیرجان در خصوص وضعیت صادرات این مجموعه با بیان اینکه جایگاه صادراتی خوبی دارد و کل محصولات به لحاظ کیفیت به گونه‌ای است که قابلیت ۱۰۰‌درصدی برای صادرات را دارد، تصریح کرد: در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ میزان صادرات از کل سال ۹۹ بیشتر بوده است. علی عباسلو همچنین سود عملیاتی این شرکت در سه‌ماهه اول سال‌جاری را ۷۷۰میلیارد تومان عنوان کرد.

 درباره ارزش‌گذاری فجهان بدانیم

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین به عنوان مشاور پذیرش و ارزش‌گذار سهام شرکت جهان فولاد سیرجان نیز اعلام کرد: این شرکت در یک منطقه استراتژیک برای صنعت فولاد قرار دارد و این موضوع در ارزش‌گذاری آن نیز در نظر گرفته شده است. ضمن آنکه سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در زیرساخت‌های مورد نیاز زنجیره فولاد هم مد نظر قرار گرفته و مهم‌ترین نکته، انتقال آب خلیج فارس است که تفاوت اساسی برای این منطقه با سایر مناطق ایجاد می‌کند.

به گفته علی نوروزی، کل زنجیره محصول در مجموعه جهان فولاد سیرجان تولید می‌شود و دارای ترکیب سهامداری بسیار خوبی است؛ به طوری که مجموعه ملی مس و گل‌گهر از سهامداران این مجموعه هستند و این موارد به عنوان مزیت‌های مهم و مورد توجه در ارزش‌گذاری سهام «فجهان» بود.

وی با اشاره به اینکه رویکرد سودآوری نیز در ارزش‌گذاری فجهان در نظر گرفته شده است، افزود: در عین حال مفروضات اصلی شامل نرخ دلار ۲۲هزار تومان و نرخ رشد سالانه ۲۰‌درصدی است ضمن آنکه نرخ تورم ۴۰‌درصد برای امسال درنظر گرفته شده است. مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین در ادامه با بیان اینکه برای ارزش‌گذاری این شرکت دو رویکرد در نظر گرفته شد، گفت: یک رویکرد بازاری است که «پی بر ای فوروارد» (Forward P/ E)  مد نظر قرار داده شده و بر اساس گزارش اجماع تحلیلگران پی‌ بر ای حدود ۵.۵ به عنوان پی ‌بر ای فوروارد در نظر گرفته شد. ارزش بازاری نیز حدود ۲۲هزار و ۴۵۰میلیارد تومان و به ازای هر سهم ۵۶۱تومان و سه ریال محاسبه شد. به گفته وی رویکرد دوم نیز رویکرد سوآوری بود که با مدل FCFE  ارزش خروجی حدود ۲۲‌هزار و ۳۰۰میلیارد تومان و به ازای هر سهم ۵۵۷ تومان در نظر گرفته شد. نوروزی در خصوص سایر ویژگی‌های مد نظر در روند ارزش‌گذاری سهام فجهان گفت: در این ارزش‌گذاری، ضریب خرید گندله ۲۵‌درصد شمش فولاد، میزان تولید آهن اسفنجی ۹۵۰‌هزار تن و شمش برای سال ۱۴۰۰، ۸۹۰‌هزار تن و میلگرد نیز ظرفیت ۴۰۰‌هزار تن برای سال جاری مد نظر قرار گرفته است، ضمن آنکه بهای تمام شده هزینه‌های پیمانکاری در منطقه گل‌گهر کاهشی بوده و ۳۴‌درصد در سال در نظر گرفته ‌شده است.

 نقش سهامدار عمده در توسعه

معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های گل‌گهر و نماینده سهامدار عمده شرکت جهان فولاد سیرجان با بیان اینکه گل‌گهر طی ۱۰ سال گذشته با برنامه‌ریزی جامع در منطقه توانسته بیشترین رشد درآمدی را بین شرکت‌های معدنی داشته باشد، گفت: گل‌گهر سالانه رشد درآمد ۱۶‌درصدی داشته و به دنبال طرح جامع منطقه، شرکت‌های مختلفی را راه‌اندازی کرده که یکی از آنها جهان فولاد سیرجان است.

محسن نبوی با اشاره به اینکه امروز منطقه گل‌گهر اولین منطقه ایران است که از سنگ آهن تا نورد را در کنار هم قرار داده که پتانسیل بزرگی است، افزود: در دهه پیش رو نیز برنامه‌های توسعه‌ای را در سایر مناطق کشور ادامه خواهد داشت و همچنین ساخت دو نیروگاه در منطقه گل‌گهر پیگیری می‌شود  که با نیروگاه فعلی به سه نیروگاه می‌رسد. وی از برنامه‌های توسعه‌ای گل‌گهر را توسعه زنجیره فولاد در منطقه گل‌گهر عنوان کرد و گفت: قطعا ادامه توسعه جهان فولاد هم جزو این برنامه است و علاوه بر این، تامین سنگ‌آهن و توسعه زیرساخت‌های مشهود را در دستور کار داریم.

به گفته نماینده سهامدار عمده شرکت جهان فولاد سیرجان از آنجا که بحث آب، گاز و برق به عنوان زیرساخت اصلی موردنیاز شرکت جهان فولاد یکی از نقاط قوت این شرکت است، سال گذشته بزرگ‌ترین پروژه ملی کشور یعنی انتقال آب خلیج‌فارس به منطقه گل‌گهر انجام شد و امروز می‌تواند آب شرکت جهان فولاد را تامین کند. همچنین برای تامین گاز منطقه خط دوم گاز از ارسنجان را در برنامه داریم که به زودی نهایی می‌شود. وی از دیگر نقاط قوت فولاد سیرجان را بحث تامین خوراک دانست که گل‌گهر به عنوان نزدیک‌ترین تامین‌کننده، این وظیفه را بر عهده دارد. نبوی در ادامه به امضای یک تفاهم‌نامه مهم با وزارت صمت اشاره کرد و در این خصوص اظهار کرد: طی دو سه ماه گذشته، امضای تفاهم‌نامه اقتصاد مقاومتی با وزارت صمت شامل ۵ میلیارد یورو پروژه امضا شد که در برنامه‌های این وزارتخانه دیده شده است. به گفته وی، مقرر شده وزیر فعلی نیز به این برنامه‌ها پایبند باشد و بر همین اساس تمامی ‌جوازهای مورد نیاز کارخانه‌ها در منطقه گل‌گهر جذب شده است و در شرکت جهان فولاد و سایر شرکت‌ها نیز این موضوع پیگیری می‌شود.

نبوی با بیان اینکه جهان فولاد سیرجان از شرکت‌های پرپتانسیل در آستانه عرضه اولیه است، گفت: گل‌گهر نیز به عنوان سهامدار عمده، پشتیبان سهام این شرکت خواهد بود و متعهد می‌شود سهام فجهان را از طریق بازارگردان قوی حمایت کند.