شرکت بیمه امید درحالی همچون سال‌های گذشته موفق به کسب سطح یک توانگری مالی در سال ۹۹، با نسبت ۱۲۳درصد شد که این شرکت از ابتدای اجرایی شدن آیین‌نامه شماره ۶۹ شورای عالی بیمه همواره دارای سطح یک توانگری مالی بوده است. این امر بیانگر التزام مدیران و کارکنان شرکت به اصول مشتری‌مداری و اصول بیمه‌ای بوده و توانایی‌های مالی این شرکت در عمل به تعهدات حال و آتی شرکت را میسر می‌سازد.

سطح یک  توانگری به این معنا است که شرکت‌های بیمه توانایی ایفای تعهدات خود را در مقابل بیمه‌گذاران و صاحبان حقوق آنها دارا هستند. ازاین رو بیمه‌گذاران باید در انتخاب بیمه‌گر خود علاوه بر سطح توانگری، سطح خدمات‌رسانی هر شرکت، مانند تعداد شعب، شبکه فروش و گستردگی خدمات در سطح کشور را نیز مورد توجه قرار دهند.

از آنجا که در محاسبات توانگری مالی شرکت، چهار نوع ریسک منظور می‌شود و در کسب این رتبه برای شرکت بیمه دارای اهمیت است از این رو بیمه امید تلاش کرده در کاهش این ریسک‌ها اقدامات مناسبی را انجام دهد تا بتواند وضعیت توانگری مالی خود را در سطح مطلوب؛ یعنی «سطح یک» قرار دهد. در خصوص ریسک بیمه‌گری که شرکت بیمه به دلیل صدور بیمه‌نامه و قبول اتکایی همواره با آن مواجه است، شرکت بیمه امید برای پایان سال مالی ۹۹ توانست مقدار این ریسک را به حدود ۸۰۳.۷۱۲میلیون ریال برساند. در محاسبه این ریسک، عوامل مهم و تاثیرگذاری همچون حق بیمه، ذخایر حق بیمه، خسارت پرداختی و ذخایر خسارت معوق سهم نگهداری اثر دارد و این شرکت برای کاهش این ریسک کنترل‌های زیادی را انجام داده است.

همچنین بیمه امید در بحث ریسک بازار که به دلیل نوسان قیمت‌ها ایجاد می‌شود، توانست ریسک شرکت را به  ۱۰۴.۹۰۲میلیون ریال برساند. در به وجود آمدن این ریسک ارزش پرتفوی سهام شرکت و ارزش کل املاک و مستغلات تاثیرگذار است.

ریسک کل نیز حداقل سـرمایه‌ای است کـه شرکت بیمه بایـد براى پوشـش ریسـک‌هایی که در معرض آن قرار دارد در اختیار داشـته  باشد که میزان ریسک کل بیمه امید در سال مالی منتهی به اسفند ۹۹ حدود  ۸۱۰.۶۰۸میلیون ریال بوده است.

شرکت بیمه امید با کنترل‌های لازم توانسته به خوبی این ریسک‌ها را کاهش دهد و وضعیت توانگری شرکت را در سطح مطلوبی نگه ‌دارد و همچون سال‌های گذشته سطح یک توانگری مالی را کسب کند.