احتمال ادغام بزرگ در بخش معدن و نفت استرالیا

در صورت نهایی شدن این قرارداد، تجارت نفت و گاز این دو شرکت با هم ادغام می‌شوند. ۵۲‌درصد از سهام‌ وودساید متعلق به سهامداران فعلی وودساید و ۴۸‌درصد متعلق به سهامداران فعلی BHP است. نهایی شدن قرارداد منوط به بررسی و تایید صحت، مذاکره و اجرای اسناد معاملات به صورت کامل و رضایت از شرایط قبلی از جمله تصویب سهامداران، مقررات و سایر موارد است.

با ترکیب دو سبد دارایی با کیفیت بالا، بزرگ‌ترین شرکت انرژی فهرست شده در ASX ‌ایجاد می‌شود، با ۱۰ تولید برتر جهانی در صنعت LNG از نظر تولید این مجموعه ترکیبی دارای سبد نفتی با حاشیه بالا، دارایی‌های LNG با عمر طولانی و انعطاف‌پذیری مالی برای کمک به تامین انرژی مورد نیاز برای رشد و توسعه جهانی در طول انتقال انرژی خواهد بود.

انتظار می‌رود که ترکیب وودساید و تجارت نفت و گاز BHP، ارزش قابل توجهی را برای هر دو مجموعه سهامداران از طیف وسیعی از زمینه‌ها ایجاد کند، از جمله مقیاس و تنوع بیشتر جغرافیاها، محصولات و بازارهای نهایی از طریق مجموعه‌ای متعارف جذاب و طولانی مدت.  مگ اونیل، مدیرعامل  وودساید گفت: «ادغام وودساید با مشاغل نفت و گاز BHP ترازنامه قوی‌تر، افزایش جریان نقدینگی و پایداری مالی برای تامین بودجه توسعه برنامه‌ریزی شده در آینده نزدیک و منابع جدید انرژی در آینده را ارائه می‌دهد.

«قابلیت‌های اثبات شده وودساید و BHP از طریق سبد متنوع و متوازن جغرافیایی ما از دارایی‌های عملیاتی درجه یک و فرصت‌های رشد کم هزینه و کم کربن، برای سهامداران ارزش درازمدت ایجاد می‌کند.» مایک هنری، مدیرعامل BHP گفت: «ادغام دارایی‌های نفتی ما با وودساید، سازمانی با مقیاس، توانایی و تخصص برای برآوردن تقاضای جهانی برای منابع کلیدی نفت و گاز که جهان برای انتقال انرژی به آن نیاز خواهد داشت، ایجاد می‌کند. «جمع‌آوری دارایی‌های BHP و Woodside برای سهامداران BHP، هم‌افزایی در نحوه مدیریت این دارایی‌ها را ایجاد می‌کند و به سرمایه اجازه می‌دهد تا در بالاترین کیفیت فرصت‌ها به کار گرفته شود. وودساید تمرکز خود را روی سرمایه‌گذاری منسجم در رشد و ادامه سود سهام حفظ خواهد کرد. انتظار می‌رود که سهامداران استرالیایی از توزیع مانده اعتبار قابل توجه وودساید سود ببرند.

این معامله با انعطاف‌پذیری مرحله‌ای و پیشرفت انتخابی نزدیک و بلندمدت گزینه‌های بازدهی بالا، فرصت کسب بازدهی بیشتر برای سهامداران ایجاد می‌کند.

وودساید و BHP برنامه‌ای را برای تصمیم‌گیری نهایی سرمایه‌گذاری برای اسکاربورو (استرالیا) تا پایان سال تقویمی ‌۲۰۲۱، قبل از تاریخ اتمام پیشنهاد برای ادغام، ترتیب داده‌اند. در چارچوب این طرح، وودساید و BHP با گزینه‌ای توافق کردند که BHP سود ۵/ ۲۶‌درصدی خود در سرمایه‌گذاری مشترک اسکاربورو را به وودساید و سود ۵۰‌درصدی خود را در سرمایه‌گذاری مشترک Thebe و Jupiter به وودساید بفروشد، در صورتی که سرمایه‌گذاری مشترک اسکاربورو انجام شود. این گزینه توسط BHP در نیمه دوم سال تقویمی ‌۲۰۲۲ قابل استفاده است و در صورت اعمال، مبلغ یک‌میلیارد دلار آمریکا با تعدیل از تاریخ شروع یک ژوئیه ۲۰۲۱ به BHP پرداخت می‌شود.

 هم‌افزایی و مزایا

وودساید و BHP هم‌افزایی سالانه را بیش از ۴۰۰ میلیون دلار در سال برآورد کرده‌اند (بر اساس ۱۰۰‌درصد، قبل از مالیات). بهینه‌سازی فرآیندهای شرکت و هزینه‌های عملیاتی در کل مجموعه، استفاده از قابلیت‌های پیشرو نفتی هر دو سازمان از جمله فناوری‌، عملیات، فروش و بازاریابی، تخصص زیرساخت‌ها و توسعه منابع و بهینه‌سازی هزینه برای پروژه‌های اکتشافی و رشد آتی از طریق توسعه فرصت‌های ترکیبی و کارآمدتر از نظر سرمایه از مزایای این ادغام است. پس از اتمام معامله، ترازنامه مشاغل ترکیبی با انعطاف‌پذیری سبد ادغام شده در چرخه تقویت می‌شود. انتظار می‌رود ادغام در سه ماهه دوم سال  ۲۰۲۲ تکمیل شود. معامله منوط به تایید صحت، مذاکره و اجرای اسناد و مدارک معاملات کامل است که برای اکتبر ۲۰۲۱ هدف‌گذاری شده است و رضایت از شرایط قبلی شامل سهامداران، مقررات قانونی و سایر مصوبات. بر اساس سند تعهد ادغام، هر یک از طرفین موافقت کرده‌اند که یک معامله ادغام را دنبال کنند و با ترتیبات انحصاری خاصی موافقت کرده و هر یک در حدود ۱۶۰میلیون دلار آمریکا هزینه بازپرداخت پرداخت می‌کنند.

 درباره BHP

BHP بزرگ‌ترین شرکت منابع طبیعی متنوع جهان با بیش از ۸۰هزار کارمند و پیمانکار، در درجه اول در استرالیا و آمریکا است. محصولات BHP در سراسر جهان فروخته می‌شود و یکی از تولید‌کنندگان برتر کالاهای اصلی جهان از جمله سنگ آهن، مس، نیکل و زغال‌سنگ است. BHP پیشگام توسعه صنعت نفت و گاز در استرالیا با کشف تنگه باس در ۱۹۶۵ شد. تجارت نفت BHP در حال حاضر دارایی‌های نفتی و گازی متعارف در خلیج مکزیک ایالات متحده، استرالیا، ترینیداد و توباگو و الجزایر دارد و ارزیابی گزینه‌های اکتشافی در مکزیک، ترینیداد و توباگو، غرب خلیج مکزیک ایالات متحده، شرق کانادا و باربادوس.

نفت‌خام و میعانات، گازها و مایعات گاز طبیعی تولید شده توسط دارایی‌های نفتی BHP در بازار بین‌المللی یا بازار داخلی به فروش می‌رسد. ارزش کل دارایی ناخالص مشاغل نفتی BHP تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱، معادل ۴/ ۱۵میلیارد دلار آمریکا بود.

 درباره وودساید

وودساید موجب توسعه صنعت LNG در استرالیا شد و از همین روحیه پیشگامانه برای حل چالش‌های آینده انرژی استفاده می‌کند. با مجموعه‌ای متمرکز، وودساید به دلیل قابلیت‌های کلاس جهانی خود به عنوان تامین‌کننده یکپارچه انرژی در بالادست شناخته می‌شود. به عنوان اپراتور پیشرو LNG استرالیا، وودساید ۶‌درصد از عرضه LNG جهانی را در سال ۲۰۲۰ اداره می‌کرد.