تجارت نیوز در یک بررسی میدانی در گزارشی اشاره کرده است که سهمیه هر داروخانه در طول هفته نهایتا ۲۴ سرم است که با توجه به تجویز پزشکان برای بیماران کرونایی، برای نهایتا ۶ بیمار کافی است. در این بین مدیر کل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ما چند راهکار برای کاهش موجودی سرم و رفع کمبود داشتیم، گفت: از کارخانه‌ها درخواست کردیم میزان تولید سرم نیم لیتری و یک لیتری را افزایش دهند و میزان تولید سرم تزریقی یک میلیون افزایش پیدا کرد و از ١٠میلیون و ٧٠٠ هزار به ١١میلیون و ٧٠٠ هزار رسید.

محمدی با اشاره به تولید سرم مخصوص تزریق رمدسیویر بیان کرد: همزمان از شرکت‌های تولیدکننده درخواست کردیم سرم‌های ١٠٠ سی‌سی و ٢۵٠سی‌سی راکه پیش از این خیلی مصرفی نداشتند، برای رقیق کردن رمدسیویر تولید کنند که در مجموع میزان تولید سرم‌سازها بین ۶٠٠هزار تا یک‌میلیون بسته به پوشش خطوط تولید افزایش پیدا می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور در حال حاضر برای توزیع گسترده سرم کمبود ماده اولیه تولید بطری‌های بسته‌بندی است که در داخل کشور تولید نمی‌شود و از خارج وارد می‌شود. مشکلات ارزی برای خرید مواد اولیه خارجی از یک سو و مشکلات تحویل مواد اولیه به دلیل تحریم با طولانی شدن زمان پرداخت وجه و دریافت کالا  که به ۶ ماه هم رسیده‌، در کنار افزایش تقاضا برای سرم‌های تزریقی در نتیجه پیک پنجم کرونا و افزایش بستری‌ها و درمان‌های سرپایی همگی باعث شده است کشور با کمبود این دارو روبه‌رو شود.

رئیس کمیسیون سلامت اتاق ایران نیز در این باره با بیان اینکه از ابتدای فروردین امسال، شرکت شهید قاضی برای انجام برخی بازسازی‌های زیربنایی با موافقت وزارت بهداشت از زنجیره تولید خارج شد گفت: البته از قبل مقداری سرم ذخیره کرده بود و شرکت‌های دیگر نیز ذخایری داشتند، اما به‌هرحال، سرم‌سازی شهید قاضی با ظرفیت تولید ماهانه ۵/ ۴میلیون سرم از چرخه تولید خارج شد؛ جالب اینکه شرکت‌های سرم‌سازی در سال ۱۳۹۹ با  مازاد تولید مواجه بودند. به این دلیل که باوجود کرونا، بسیاری از جراحی‌های غیراورژانسی به تعویق افتاد و مصرف سرم در کشور با کاهش مواجه شد. محمود نجفی‌عرب گفت: قیمت فرآورده‌های دارویی در ایران به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، همواره نسبت به بازارهای کشورهای اطراف پایین‌تر است و قاچاق معکوس این فرآورده‌ها به‌ویژه در مورد عراق و منطقه کردستان عراق بسیار مشاهده می‌شود. سرم هم از این قاعده مستثنی نبوده و قاچاق معکوس احتمالا سبب کاهش موجودی بازار از این محصول شده است. وی در ادامه از جلسات مشترک سازمان غذا و دارو و شرکت‌های سرم‌سازی خبر داد و گفت: سازمان غذا و دارو در روزهای گذشته، جلساتی را با شرکت‌های سرم‌سازی برگزار کرده و از آنها خواسته است، در این مقطع، به میزان ۱۰درصد به ظرفیت خود بیفزایند که این کمبود جبران شود. این کمبود البته مقطعی است و مساله‌ای نیست که قابل جبران نباشد.