اعلام جزئیات توزیع داروی «رمدسیویر» برای بیماران کرونایی

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: قیمت دولتی داروی رمدسیویر ۷۰۰ هزار تومان است و از مردم خواست گرانفروشی این دارو را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت گزارش دهند.

حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در  برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران درباره قیمت خرید داروی رمدسیویر، گفت: در حال حاضر ۸ تولید کننده در کشور این دارو را تولید می‌کنند که این مورد در جهان بسیار نادر است. سال گذشته همزمان با کشورهایی مثل آمریکا، چین و هند تحقیقات درباره این دارو در کشور ما آغاز شد. ظرف یکماه مسیر مجوزها و تولید را در گستره صنعتی انجام دادیم و مهرماه سال گذشته تولید صنعتی این دارو آغاز شد.

وی تاکید کرد: میزان تولید دارو به میزان نیاز دارو در جامعه بستگی دارد. نیاز جامعه ما به دارویی مثل انسولین کاملا مشخص است و به همان اندازه هم تامین می‌کنیم. اما این امر در مورد رمدسیویر مصداق ندارد، چون بر اساس پیک‌های مختلف مصرف افزایش می‌یابد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو  بیان داشت:ما حدود یک ماه و نیم پیش این دارو را به عراق، سوریه، ترکیه و یونان صادر می‌کردیم و تولیدکنندگان ما فقط صارات داشتند. در حال حاضر کشور هند هم درخواست واردات این دارو را دارد اما به دلیل کم بودن آن قادر به صادرک ردن آن نیستیم.

 محمدی با اشاره به اینکه این دارو در داروخانه های بیمارستانی موجود است، گفت: قیمت رمدسیویر تولید داخل ۷۰۰ هزار تومان است و نوع وارداتی آن که تعداد کمی در بازار وجود دارد و دیگر به کشور وارد نمی‌شود حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ تا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

وی به پوشش بیمه‌ای این دارو اشاره و خاطرنشان کرد: در بخش بستری ۹۰ درصد هزینه دارو توسط بیمه و ۱۰ درصد (۷۰ هزار تومان) توسط بیمار پرداخت می‌شود و در بخش سرپایی ۷۰ درصد هزینه دارو توسط بیمه و ۳۰ درصد(۲۱۰ هزار تومان) توسط بیمار پرداخت می‌شود.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: این دارو به دلیل کنترل پاندمی کرونا اولین داروی بیمارستانی بود که به ناچار در داروخانه‌های منتخب و به صورت سرپایی در اختیار مردم قرار داده می‌شود.اصولا این دارو باید در مراکز درمانی توزیع شود.

محمدی خاطرنشان کرد: اما به دلیل اینکه بیماران با مشکل دسترسی به دارو مواجه نشوند و مراکز درمانی هم با تراکم جمعیت روبرو نشود رمدسیویر در داروخانه های منتخب هم موجود است و به بیماران ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: این دارو در بخش بستری از داروخانه بیمارستان تامین می‌شود ولی در بخش سرپایی یک عدد تزریق می‌شود و یا اینکه برای جلوگیری از تراکم جمعیت تجویز می‌شود تا از داروخانه‌های منتخب تهیه شود و با هماهنگی با مراکز تزریق انجام شود.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود: رمدسیویر باید توسط پزشک متخصص داخلی، فوق تخصص ریه، فوق تخصص عفونی، متخصص طب اورژانس تجویز شود.اما اگر متخصص پوست و پزشک عمومی این دارو را تجویز کند بیمه آن را قبول نخواهد کرد. مردم می‌توانند گرانفروشی این دارو را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند.

محمدی در واکنش به فروش واکسن کرونا در بازار آزاد ناصر خسروگفت: آیا شما مستندی مبنی بر فروش واکسن کرونای اصل دارید؟ مگر خبرنگاران متخصص شناخت واکسن هستند؟ اگر همکار متخصص ویروس شناس یا داروساز تشخیص داد محتوای موجود واکسن است حتما اطلاع دهند. در مورد رمدسیویر هم گزارش شد ولی بعدا مشخص شد داروی سفتریاکسون بوده است. واکسن کرونا در سراسر جهان توسط دولت ها و به صورت رایگان تزریق می‌شود.

وی درباره آخرین محموله وارداتی واکسن کرونا به کشور گفت: روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت یک میلیون دوز واکسن سینوفارم کشور چین و یک میلیون و ۴۰۰ هزار دوزواکسن آسترازنکا به کشور وارد شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.