عرضه نخستین پکیج کامل آسانسور در کشور

 این در حالی است که صنعت آسانسور کشور حتی با وجود تحریم‌ها قادر است با حمایت‌های دولتی و تخصیص ۲۰۰میلیون دلار ارز، سالانه تا یک‌میلیارد دلار صادرات به کشورهای منطقه و همسایگان داشته باشد.

به‌رغم رشد قابل توجه صنعت آسانسور، نباید از برخی مشکلات در این صنعت چشم‌پوشی کرد. مشکلاتی نظیر تولید‌کنندگان «زیرپله‌ای» و همچنین «مهرفروشی» توسط برخی شرکت‌های دارای مجوز به کارفرماهای سود‌جو سال‌ها است مصرف‌کنندگان نهایی و شرکت‌های شاخص این صنعت را دچار مشکل کرده و متاسفانه تا به امروز چاره‌ای برای حل این مشکل اندیشیده نشده است؛ هر چند گفته می‌شود صدور پایان کار توسط شهرداری‌ها مشروط به استاندارد بودن آسانسور است، اما واقعیت این است که در صورت عدم تامین نظر شهرداری، در سخت‌ترین شرایط کارفرماها با پرداخت جریمه می‌توانند ماجرا را ختم به خیر کنند.

 قیمت آسانسور متاثر از دلار است

مهدی بهرامی، عضو هیات‌مدیره شرکت «ابر پیما سبلان» به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: ‌ما یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان زنجیره قطعات آسانسور هستیم که با بهره‌گیری از دانش فنی مهندسی و تجربه کافی راه‌حل‌های مختلفی برای حمل‌ونقل عمودی ارائه می‌دهیم. در ادامه فعالیت‌های بخش تحقیق و توسعه شرکت، اخیرا طی مراسمی ‌از پکیج کامل آسانسور با نام تجاری الیفت (OLIFT) رونمایی کردیم که برای نخستین بار این اتفاق در کشور می‌افتد و تا پیش از این شرکت‌ها به صورت مجزا قطعات را به بازار عرضه می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه قیمت فلزات متاثر از نرخ دلار است و  صنعت آسانسور از این حیث تحت تاثیر قرار می‌گیرد، می‌افزاید: پکیج آسانسوری که در اختیار مشتری قرار می‌گیرد ضمن دارا بودن چند برند انحصاری همراه با نقشه طراحی خواهد بود. با وجود این ما هیچ‌گونه هزینه‌ای بابت موضوع طراحی دریافت نمی‌کنیم و صرفا پول قطعات پکیج را دریافت می‌کنیم. البته عمده بازار هدف ما در داخل کشور شرکت‌های دارای پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور هستند که می‌توانند با خرید این پکیج کامل، به راحتی کار نصب را بر عهده بگیرند و بازار خوبی داشته باشند، اما شرکت ما هم در صورت لزوم نیروهای لازم برای نصب را در اختیار خریداران قرار می‌دهد.

 نظارت بر نصب آسانسورهای الیفت (OLIFT)

بهرامی‌ همچنین در رابطه با صادرات این پکیج به کشورهای همسایه می‌گوید: یکی از مهم‌ترین اهداف ما صادرات به کشورهای منطقه است چرا که پکیج  الیفت از مزیت رقابتی بالایی برخوردار است. به طور نمونه ارزان‌ترین آسانسور چینی با قیمت ۲۵هزار دلار عرضه می‌شود که علاوه بر کیفیت نازل، هیچ‌گونه خدمات پس از فروشی ندارد در حالی که محصول ما به‌رغم کیفیت بسیار بالا نسبت به آسانسور چینی از نظر قیمتی به مراتب ارزان‌تر تمام می‌شود و یکی از مهم‌ترین علل این ارزانی ارزش افزوده‌ای است که ما بابت طراحی از خریدار دریافت نمی‌کنیم و از طرفی خدمات پس از فروش را با تمام توان انجام می‌دهیم. ضمن اینکه بر نحوه نصب شرکت‌های نصب آسانسور هم نظارت می‌کنیم.  عضو هیات‌مدیره ابر پیما سبلان تصریح می‌کند: صنعت آسانسور به سمت برندسازی رفته است و ما هم باید در بازارهای صادراتی برندمان را به بازار معرفی کنیم. کما اینکه امروزه اغلب آسانسورهای اروپا توسط شش برند ساخته می‌شود. امروزه ترکیه بسیاری از بازارهای منطقه را در اختیار گرفته است در حالی که به جرات می‌توانم بگویم آسانسورهای ما از اجناس ترک هم با کیفیت‌تر است و برنامه ما این است که در کشورهای حوزه خلیج‌فارس، آسیای میانه و آفریقای غربی به یک برند شناخته‌شده تبدیل شویم.  وی با اشاره به اینکه امروزه استاندارد آسانسور بسیار سختگیرانه از طرف نهادهای مسوول مانند شهرداری‌ها دنبال می‌شود، می‌افزاید: بر خلاف گذشته که شرکت‌های بسیاری برخلاف استانداردها محصولی را تولید یا به بازار عرضه می‌کردند، امروزه با توجه به اینکه صدور پایان کار مشروط به استاندارد بودن آسانسور شده است، با حساسیت بیشتری از طرف کارفرمایان پیگیری می‌شود.

 

 دو سر فاسد مهر‌فروشی

بهرامی ‌در مورد چالش «مهرفروشی» در صنعت آسانسور تصریح می‌کند: مهرفروشی دو سر فاسد دارد. یک سر ماجرا برخی شرکت‌های دارای صلاحیت هستند که حاضرند حیثیت و توان فنی خود را به قیمت بسیار پایینی در اختیار سودجویان قرار دهند، اما سمت دیگر ماجرا کارفرمایانی هستند که به‌زعم خودشان می‌خواهند با زدن مهر یک شرکت معتبر پای برگه آسانسور نصب شده، با کاهش هزینه‌ها سود بیشتری ببرند در حالی که با قاطعیت می‌گویم این کار نه تنها باعث کاهش هزینه‌ها نمی‌شود، بلکه هزینه‌ها را برای کارفرمایان بالاتر هم می‌برد؛ ضمن اینکه در دوران بهره‌برداری هم مشکلات بسیاری گریبان‌گیر آنها و کاربران نهایی خواهد شد.

بهرامی‌ راهکار حل مشکل مهرفروشی را حمایت وزارت صمت می‌داند و معتقد است: اگر چه کار اشتباه را نمی‌توان توجیه کرد، اما واقعیت این است که خانه صنعت آسانسور از پای‌بست ویران است و نباید از وضعیت بغرنج شرکت‌های نصب و مونتاژ بگذریم. این شرکت‌ها امروزه به شدت تحت فشارهایی مانند بیکاری گسترده، مبالغ نجومی ‌مالیاتی و سازمان تامین‌اجتماعی هستند و متاسفانه قوانین حمایتی برای آنها وجود ندارد.