فولاد بناب به‌دنبال تکمیل زنجیره تولید

 عبور فولاد بناب از بدهکاری

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: فولاد بناب در طول سال‌های گذشته یکی از مجموعه‌های بزرگ بدهکار بود و همین موضوع چهره بسیار نامناسب را به عنوان یک کارخانه کم‌تحرک و بدهکار از این مجموعه ترسیم کرده بود. در طول این سال‌ها تغییر مدیریت‌های بسیاری را نیز در این مجموعه شاهد بوده‌ایم. البته مدیران قبلی تمام تلاش خود را به کار گرفتند که این ابربدهی بانکی را به گونه‌ای تسویه کنند. به دلیل همین مشکل، طی سنوات گذشته در این مجموعه در پاره‌ای مواقع خط تولید خوابیده و حتی به مدت ۳ تا ۴ ماه نیز پرداخت حقوق کارکنان به تعویق می‌افتاده است.

سورنا زمانیان در ادامه خاطرنشان کرد: از نیمه سال ۱۳۹۷ حرکتی در فولاد بناب آغاز شد که سبب جاری شدن خون تازه‌ای به رگ‌های این شرکت شد و تا حدودی مشکلات آن را برطرف کرد. در دو مدیریت گذشته اقدام‌های قابل‌توجه و مهمی با هماهنگی گروه مالی گردشگری انجام  گرفت که سبب شد مشکل بدهی‌های سنگین بناب در سال ۱۳۹۹ به صورت کامل حل شود. در این راستا بانک گردشگری با همکاری بانک‌ها و طلبکاران موضوع را حل و فصل کرد و بدهی‌های فولاد بناب صفر شد و امروز و در سال ۱۴۰۰ این فولادسازی یک ریال بدهی، معوقه بانکی، مالیاتی و... ندارد. در حقیقت سهامدار، بدهی این مجموعه را پرداخت کرد.

وی در ادامه توضیح داد:‌ با توجه به شرایطی که فولاد بناب پشت‌سر گذاشته و همچنین با توجه به این موضوع که بانک گردشگری در بورس حضور دارد، هم‌اکنون صاحب ۶۶ درصد سهام این شرکت، فولاد بناب و مابقی سهام آن نیز متعلق به شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان یا هلدینگ ماهان است.

 ورود به بازار سرمایه

زمانیان در پاسخ به این پرسش که سال گذشته قرار بود فولاد بناب وارد بازار سرمایه شود، این اقدام در چه مرحله‌ای قرار دارد، خاطرنشان کرد: یکی از اقدام‌های مهم در سال‌جاری، ورود فولاد بناب به بازار سرمایه است. فولاد بناب حالت هلدینگ دارد و از چند شرکت تشکیل شده است. از همین رو و براساس قانون تمام اقدام‌های ورود به بورس را انجام داده‌ایم و تا تاریخ ۳۱ مرداد این شرکت‌ها همگی در شرکت مادر ادغام می‌شوند و تنها یک شرکت به نام فولاد بناب وجود خواهد داشت و با عنوان شرکت وارد بازار سرمایه می‌شود و در این راستا تمام بدهی تسویه و اموال منتقل شده و تمام فرآیند قانونی آن طی خواهد شد تا اینکه در آخر مرداد به صورت رسمی آگهی شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی ما برای امسال تولید یک میلیون و ۲۰۰‌هزار تن محصولات کل مجموعه است تا سود بسیار خوبی برای نخستین‌بار پس از ۱۳ تا ۱۴ سال به سهامداران آن تعلق بگیرد. همچنین امسال برای نخستین‌بار مجمع عمومی سالانه را در موعد مقرر و در خرداد برگزار کردیم.

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب در پاسخ به این پرسش که در مجمع سودی پرداخت شد، گفت: سود داشت، البته سود آن خرج نوسازی، بهسازی خطوط و تجهیزات کارخانه می‌شود. کارخانه‌ای که دیزل ژنراتور مناسب ندارد باید در این زمینه اقدام به نوسازی کند و سایر طرح‌های توسعه را نیز پیش ببرد.

زمانیان همچنین یادآور شد: با تمهیدات هیات‌مدیره، افزایش سطح حقوق و پاداش‌ها را انجام داده و تغییراتی در وضعیت پرسنل ایجاد کرده‌ایم و سعی داریم تا روحیه نشاط‌آوری را در مجموعه ایجاد کنیم. نیروهای بسیاری در مجموعه مشغول به کار هستند که تمام سعی ما بر آن است که در جایگاه خود قرار بگیرند.

 طرح‌های توسعه‌ای فولاد بناب

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای که در این مجتمع در دست اقدام است، عنوان کرد: در آبان سال ۱۳۹۹ یک تفاهم‌نامه‌ای بین گروه مالی گردشگری و فولاد بناب و یکی از زیرمجموعه‌ها به نام گسترش شهریار منعقد شد. قرار شد گسترش شهریار اجرای فازهای توسعه را برعهده بگیرد و تحویل فولاد بناب بدهد و در نهایت خود این زیرمجموعه نیز در فولاد بناب ادغام شود. در این راستا نیز قراردادهای دیگر منعقد شد که برخی از آنها اصلاحیه خواهد خورد.

زمانیان توضیح داد: در حال حاضر ۴۵۰هزار تن در سال، ظرفیت کوره‌های قوس کارخانه است. به عبارت دیگر ۴۵۰هزار تن تولید محصول نهایی داریم که برای رسیدن به این امر باید ۳۵۰‌هزار تن شمش در اختیار داشته باشیم، از این رو قصد داریم از ظرفیت‌ دستگاه‌های مجموعه بهره بگیریم. ظرفیت اسمی دستگاه‌ها به این شرط که دو خط وارد مدار شود، بین یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تا یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تن خواهد بود. از همین رو نوسازی و بهسازی این دو خط جزو برنامه‌های توسعه‌ای ما به‌شمار می‌رود.

وی افزود: با توجه به این شرایط با قرارگاه خاتم‌الانبیاء تمهیدات لازم اندیشیده شده است. از چند شرکت ایتالیایی، اسپانیایی و چینی قیمت‌ها اخذ شده تا بتوانیم یک ذوب یک میلیون تنی، بیلت، شمش و یک کارخانه اکسیژن پلنت با ظرفیت ۱۰هزار مترمعکب ایجاد کنیم. همچنین اتصال شبکه راه‌آهن از ایستگاه فرعی در کنار نیروگاه بناب جزو برنامه‌های دیگر ماست. طرح دیگر فولاد بناب، طرح آبرسانی است که با چند شرکت در این زمینه قراردادهایی منعقد شده است.

 تکمیل زنجیره تولید در فولاد بناب

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب با تاکید بر این موضوع که زنجیره فولاد بناب باید در داخل این مجموعه کامل شود، تاکید کرد: فولاد بناب باید از صفر تا صد زنجیره را در اختیار داشته باشد و از استقلال لازم برخوردار باشد، چراکه در این زنجیره‌ای که در هلدینگ ماهان وجود دارد باید از معدن تا واحدهای گندله و آهن‌اسفنجی ایجاد شود تا در نهایت محصول در بناب تبدیل به شمش و میلگرد و... ‌شود. بنابراین اگر در جایی این زنجیره متوقف شود، صنایع بالادستی نیز متوقف می‌شوند.

زمانیان در پاسخ به این پرسش که آیا باوجود معدن ماهان سیرجان هزینه حمل برای واحد شما گران تمام نمی‌شود، گفت: هزینه‌های حمل بار برای ما بسیار گران تمام می‌شود. البته اگر ماهان سیرجان تدارک پهنه‌های معدنی نزدیک‌تری را برای ما ببیند که سالانه بین ۶ تا ۷میلیون تن سنگ‌آهن داشته باشیم تا به ۵/ ۲میلیون تن گندله تبدیل شده که این میزان گندله نیز تبدیل به یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تن آهن‌اسفنجی شود تا در نهایت به یک‌میلیون و ۴۰۰تن شمش تبدیل برسیم. بنابراین سعی داریم واحد گندله و آهن‌اسفنجی در خود فولاد بناب ایجاد کنیم تا سبب خودکفایی برای گروه مالی گردشگری شویم؛ به عبارتی تلاش ما همواره بر این بوده که در فولاد بافت صفر تا صد را در اختیار خود بگیریم تا اگر اتفاقی برای هر یک از این واحدهای فولادی پیش آمد، واحد دیگری زمین نخورد.

وی ادامه داد: همچنین طراحی و فناوری  اکسیژن پلنت به زودی اجرایی خواهد شد، اما موضوع مهم این است که پهنه معدنی خوبی را در اختیار بگیریم.

زمانیان در پاسخ به این پرسش که آیا استان آذربایجان‌شرقی پهنه‌های معدنی ندارد که از آنها بهره بگیرید، عنوان کرد: استان چنین پهنه‌هایی را هم‌اکنون در اختیار ندارد و معادنی با ظرفیت‌های پایین دارد. معادن غنی ایران در مرکز ایران و در سنگان واقع شده است. البته ممکن است که معادن در مقیاس بزرگ در سایر استان‌ها اکتشاف شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امیدواریم در این شرکت در کنار تولید بیلت، به تولید ۶/ ۱میلیون تن اسلب و ورق نیز برسیم. البته جانمایی برای این واحد انجام شده است تا بتوانیم یک مجموعه کامل فولادی در فولاد بناب ایجاد کنیم. هرچند این طرح‌ها بستگی به تامین مواد اولیه و در اختیار گرفتن معادن جدید خواهد داشت.

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب در ادامه خاطرنشان کرد: یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تن آهن‌اسفنجی فولاد بافت به عنوان فاز دوم این واحد تا پایان سال ۱۴۰۱ و ابتدای سال ۱۴۰۲ وارد مدار تولید خواهد شد که اگر یک میلیون و ۶۰۰‌هزار تن آن را به فولاد بناب بدهد، فولاد بناب نیز قادر می‌شود بین یک میلیون و ۴۰۰‌هزار تا یک میلیون و ۵۰۰هزار شمش تولید کند. برای تولید اسلب نیز نیاز به یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تا یک میلیون و ۹۰۰هزار تن آهن‌اسفنجی است، این در حالی است که در بازار آهن‌اسفنجی با کمبود روبه‌رو هستیم. برخی شرکت‌ها مانند شرکت فولاد میانه به سایر واحدها سهمیه می‌دهند، اما این واحد نیز تا زمانی می‌تواند سهمیه به دیگران بدهد که فولادسازی خودش راه نیفتاده باشد. به محض اینکه فولادسازی این واحد راه‌اندازی شود کل ۸۰۰‌هزار تن آهن‌اسفنجی صرف فولادسازی‌اش می‌شود. توسعه آهن و فولاد سیرجان سالی ۳ میلیون و  ۵۰۰ تا ۶۰۰‌هزار تن آهن‌اسفنجی تولید می‌کند. در کنار آن قصد راه‌اندازی اسلب ۳ میلیون تنی را دارد. بنابراین ما نیز باید زنجیره تولید را در داخل فولاد بناب برای خود تکمیل کنیم، چراکه هزینه‌های حمل از بافت تا بناب بسیار برای ما گران تمام می‌شود. در فولاد بناب حدود ۵ تا ۶ درصد قیمت هر کیلو محصول بابت حمل بار است.

 تولید در سال ۱۴۰۰

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب در پاسخ به این پرسش که آیا به برنامه تولید خود در ۴ ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ دست یافته‌اید، عنوان کرد: تولید براساس برنامه پیش رفته است، اما به‌دلیل قطع شدن برق از برنامه‌های خود جا مانده‌ایم. تولید ۱۰۸‌هزار تن پیش‌بینی تولید فولاد بناب به صورت ماهانه بوده است. در فروردین ماه بیش از ۵۰‌هزار تن تولید داشته‌ایم که به دلیل تعطیلات و اوورهال شدن کارخانه و اوورهال شدن احیای استیل فولاد بافت که آهن‌اسفنجی ما را تامین می‌کند، به آن میزان تولید دست نیافته‌ایم. البته یکی از معایب زنجیره این است که اگر زنجیره بالادستی اوورهال داشته باشد، سبب توقف کار زنجیره پایین‌دست می‌شود. در اردیبهشت ۱۰۶‌هزار تن تولید داشته‌ایم که دو‌هزار تن برای رسیدن به رکورد باقی مانده است. در خرداد ماه به دلیل قطع شدن برق به صورت یک روز در میان به تولید ۷۹‌هزار تن رسیدیم. از ۱۵ تیر ماه نیز به صورت رسمی ابلاغ کردند که کارخانه سیمان  و فولاد باید تولید نداشته باشند، این در حالی است که دو صنعتی که سبب رونق اقتصادی یک کشور می‌شود را تعطیل کرده‌اند.

زمانیان در ادامه با اشاره به این موضوع که باید نگاه بلندمدت به تامین زیرساخت‌ها داشت، عنوان کرد: باید با رشد اقتصادی به جنگ قدرت‌ها رفت و با این رویکرد که تولید سیمان و فولاد را تعطیل کنیم، این رشد اقتصادی روی نخواهد داد. چرا دولت‌های ما در طول این سال‌ها تمهیدات لازم را برای این موضوع نیندیشید‌ه‌اند که صنایع مادر را برای مصارف شهری تعطیل نکنند؟ چرا به سمت تجهیز نیروگاه‌های خود نرفته‌ایم و چرا تمام این کم‌کاری‌ها را به گردن بیت‌کوین می‌اندازیم؟ این در حالی است که نیروگاه‌های کشور به شدت فرسوده شده‌اند.

وی در مورد این که میزان میانگین مصرف برق در واحدهای فولادسازی بیشتر از میانگین جهانی است، تصریح کرد: کوره‌های قوس که نیاز به الکترود دارند، برق‌بر هستند، البته باید در نظر گرفت که فناوری‌ای که در کارخانه‌های داخلی به کار گرفته‌ایم، متناسب با همین طراحی است. ما همچنان طراحی ۵۰ سال گذشته را داریم و قادر نیستیم تصمیم درستی بگیریم. هویت صنعتی ما گم شده و می‌خواهیم با همان مدل‌های قدیمی پیش برویم. نمی‌توانیم مانند مدل‌های کشورهایی چون آلمان یا ژاپن کنونی پیش برویم، ولی اقدامات ما مربوط به ۵۰ سال گذشته است که این سبب دوگانگی می‌شود. در این زمینه باید تصمیم‌های شجاعانه و انقلابی گرفت. با شعار دادن کاری درست نمی‌شود.

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب در پاسخ به این پرسش که آیا برای تامین برق فولادسازان به آنها پیشنهاد می‌دهید که برای خود نیروگاه بسازند، گفت: ساخت نیروگاه هزینه‌ها و زمان بسیاری می‌خواهد. بزرگ‌ترین مشکل در کشور قوانین و مقررات بی‌شمار و متعارض با یکدیگر است. این قوانین، بخش‌نامه‌ها، اصلاحیه‌ها، شیوه‌نامه‌های مختلف سبب می‌شود که کارها پیش نرود. این روال ایراد دارد و تا زمانی که حل نشود، کارها پیش نمی‌رود. از یک‌سو سرمایه کلان می‌خواهد، هرچند ممکن است که وزارت نیرو نیز از این طرح‌ها استقبال کند، اما امکان دارد که کلی روال دست و پاگیر ایجاد کنند. باید با اقتصاد و فرهنگ و تفکر ایران فکر کنیم که آیا می‌توانیم، برای هر کارخانه یک نیروگاه بسازیم یا خیر؟ ممکن است که آلمانی‌ها و چینی‌ها این کار را انجام بدهند، اما آیا ما قادر به چنین کاری هستیم. این نسخه‌ای نیست که برای تمام کشورها جواب بدهد. دو سال برای مجوز گرفتن زمان می‌برد. از همین رو تا زمانی که قوانین ما اصلاح نشود، این اقدام‌ها عملی نخواهد شد.

زمانیان ادامه داد: از سوی اداره برق نامه‌ای برای ما ارسال شده که تعمیرات خود را تا اوایل مرداد ادامه بدهید. تعمیرات نیز فصل و زمان خودش را دارد بیش از دو هفته که نمی‌توان به تعطیلات رفت، چراکه در ابتدای سال نیز اوورهال انجام داده‌ایم.

وی تاکید کرد: این مشکلات با تزریق مسکن درمان نمی‌شود. باید به صورت زیرساختی این مشکلات را درمان کرد، همان‌گونه که اقتصاد ایران به مسکن نیاز ندارد و نیازمند درمان است که این درمان، شجاعت انقلابی می‌طلبد. انقلابی بودن به شعار دادن در کف خیابان نیست، به این معنا است که بتوانید به‌درستی تصمیم بگیرید و نه آن‌گونه شتابزده مانند دولت‌های نهم و دهم و نه آنقدر محافظه‌کارانه مانند دولت‌های یازدهم و دوازدهم که برخی اقدام‌های ضروری را انجام نداد. ما باید بدانیم که چه زمان باید آهسته برویم و چه زمان باید با سرعت بدویم.

زمانیان ادامه داد: ما تا زمانی که بر اریکه قدرت ننشسته‌ایم، افراد دموکراتی هستیم، اما به محض اینکه بر مستند قدرت نشستیم رویه محافظه‌کارانه در پیش می‌گیریم.

p27- (3) copy