رتبه پنجم در جمع خصوصی‌ها

 مهم‌ترین ماموریت بانک‌ها در چرخه اقتصادی کشور، تجهیز و تخصیص منابع است. یکی از وظایف اساسی بانک‌ها بازاریابی برای جذب منابع شناور مردم از سطح جامعه و به‌کارگیری آن در قالب اعطای تسهیلات است. در زمینه  جذب منابع چه دستاوردی داشته‌اید؟

یکی از مسائل مبتلابه بانک دی در سالیان گذشته، عدم ترکیب بهینه منابع و سهم اندک مصارف از منابع بوده است. در دوره فعالیت هیات‌مدیره فعلی، سیاست‌هایی در زمینه اصلاح ترکیب منابع به نفع سپرده‌های ارزان‌قیمت و اعطای تسهیلات با افزایش اصول بهداشت اعتباری اجرا شد که منتج به نتایج مطلوبی در شاخص‌های عملکردی بانک شد به‌گونه‌ای که در زمینه جذب سپرده‌ها شاهد رشد نزدیک به ۵۵درصدی در یک سال گذشته و رشد ۱۴‌درصدی در سال‌جاری تاکنون بوده‌ایم. همچنین در یک سال اخیر با افزایش ۳۴۷درصدی سهم سپرده‌های ارزان‌قیمت در ترکیب سپرده‌ها مواجه بوده‌ایم که رشد قابل‌توجهی است.

 قیمت تمام‌شده پول در نظام بانکی یک دغدغه جدی و  بیانگر مدیریت صحیح منابع و مصارف و هزینه‌های یک بانک است. در زمینه کاهش قیمت تمام‌شده پول و جذب منابع ارزان‌قیمت چه اقداماتی انجام ‌شده است؟

قیمت تمام‌‌شده پول در پایان سال ۱۳۹۸ از مرز ۲۲درصد فراتر رفته بود که با تغییر نگرش و هدف‌گذاری‌های گسترش خدمات بانکداری الکترونیک، این نسبت در پایان سال قبل با کاهش هفت‌درصدی به عدد ۱۵درصد کاهش‌ یافته است. بانک دی در مدت اخیر توانسته با مدیریت صحیح در راستای بهبود ترکیب سپرده‌ها از طریق اصلاح طرح‌های جذب سپرده، بازنگری در نحوه مکان‌یابی دستگاه‌های کارت‌خوان و خودپرداز و اجرای طرح بازاریابی شبکه‌ای به یکی از بانک‌های موفق در کاهش بهای تمام‌شده پول تبدیل شود. همچنین جذب سپرده‌های ارزان‌قیمت (سپرده قرض‌الحسنه جاری) در راستای کاهش بهای تمام‌شده پول به‌عنوان استراتژی بااهمیت بانک تعریف شد که در مقطع پایان سال ۱۳۹۹ در مقایسه با اسفندماه سال ۱۳۹۸، رشد حدود ۱۲۴درصد را تجربه کرد.

در طول یک سال و نیم گذشته همچنین کاهش بی‌سابقه NPL بانک از ۶۲ درصد به ۵/ ۱۷درصد در کنار تدوین خط‌مشی‌ها و سیاست‌های اعتباری نوین در بانک دی، زمینه تزریق منابع گسترده به بانک و درنتیجه افزایش قدرت تسهیلات‌دهی بانک را فراهم کرد.

به این موضوع نیز اشاره‌کنم که در یک سال گذشته و با تلاش‌های صورت گرفته، شاهد کاهش بدهی بین‌بانکی و به صفر رسیدن بدهی به بانک مرکزی بوده‌ایم که کمک کرده است بانک دی امروز به لحاظ شاخص‌های عملیاتی در شرایط مناسبی قرار بگیرد.

 افزایش سرمایه بانک دی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های مازاد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین خواسته‌های سهامداران آن پس از ۱۰ سال محقق شد. سهامداران در حال حاضر منتظر بازگشایی نماد بانک و حمایت از سهم هستند. برای حمایت از سهم چه برنامه‌ای دارید؟

افزایش سرمایه و خروج از زیان انباشته، مهم‌ترین انتظار سهامداران بانک در سالیان اخیر بوده است که پس از استقرار تیم مدیریتی جدید در بانک در دستور کار هیات‌مدیره قرار گرفت.  حرکت اصولی برای جبران زیان انباشته، تمرکز بر اصلاح ساختار مالی و هزینه‌ای و بهبود شاخص‌های عملیاتی بانک را بیش‌ازپیش برجسته کرد. بر این اساس، محورهای استراتژیک و تمرکز بانک دی مشخص شد و حرکت به سمت سودآوری آغاز شد. با شروع کاهش زیان انباشته و اصلاح ساختار مالی و هزینه‌ای بانک، زمینه برای افزایش سرمایه مهیا شد. بر این اساس با بررسی‌های متعدد کارشناسی، گزارش توجیهی افزایش سرمایه به تصویب هیات‌مدیره رسید تا با انجام برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های مازاد به مبلغ ۱۲۸هزار و ۶۰۰میلیارد ریال، سرمایه بانک از مبلغ ۶هزار و ۴۰۰میلیارد ریال به ۱۳۵هزار میلیارد ریال ارتقا یابد که پس ‌از آن نیز با مجوز صادرشده برای افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران، سرمایه بانک به ۱۵۰هزار میلیارد ریال افزایش پیدا می‌کند. با این افزایش سرمایه، هم‌اکنون بانک دی از لحاظ میزان سرمایه در رتبه پنجم  بانک‌های خصوصی و خصوصی شده قرار گرفته است که این اتفاق، دستاورد بزرگی برای بانک دی است. در خصوص سهام بانک دی باید به این موضوع توجه داشت که بانک دی در نظام بانکی یک استثنا محسوب می‌شود، چراکه ۹۳ درصد سهام بانک دی شناور است و همین موضوع مدیریت سهام را با دشواری‌هایی مواجه می‌کند. در خصوص قیمت سهم باید به این نکته توجه کرد که چون سهامداران حقوقی بزرگ دارای اثرگذاری در ترکیب سهامداران بانک دی وجود ندارند، قیمت سهم کاملا رقابتی براساس وضعیت مالی بانک، عرضه و تقاضا و شرایط بازار سرمایه تعیین می‌شود. مهم‌ترین ماموریت بانک، بانکداری و بهبود شاخص‌های عملیاتی است و از این طریق می‌توان آینده بهتری برای سهم رقم زد. درواقع بانک دی تلاش دارد با بهبود در نتایج عملکردی خود در وضعیت سهام اثرگذار باشد؛ اگرچه هیچ‌گاه از حمایت از سهم و سهامداران در حد توان کوتاه نخواهیم آمد. توصیه می‌کنم سهامداران عزیز با تقویت دانش، مهارت و سواد سرمایه‌گذاری، بدون توجه به شایعات و با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و دستاوردهای قابل‌اتکای بانک دی، برای مدیریت سهام خود برنامه‌ریزی کنند.

 بانک دی در زمینه واگذاری املاک مازاد  چه اقداماتی داشته است؟

بانک دی در راستای اجرای مفاد مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و برای افزایش قدرت اعطای تسهیلات‌ و بهبود نسبت‌های مالی، روند واگذاری دارایی‌های مازاد بانک و شرکت‌های گروه را سرعت داده و این امر با جدیت در حال پیگیری است. در سال گذشته با برگزاری مزایده‌ها و انجام مذاکرات متعدد برای فروش و واگذاری املاک مازاد،  مبلغ قابل‌توجهی درآمد شناسایی شد. همچنین در سال گذشته، حدود ۲۰ درصد از سهام نیروگاه برق دماوند و بخشی از سهام سایر شرکت‌های بورسی حاضر در پرتفوی بانک دی واگذار شد که از این محل توانستیم در سال گذشته مبلغ ۵۴.۶۳۳میلیارد ریال سود شناسایی کنیم.

 بانک دی پس از سال‌ها، در این دوره به تشکیل گروه مالی اقدام کرد. این اقدام با چه هدفی انجام شد؟

از ابتدای فعالیت بانک دی تاکنون شرکت‌های مختلفی در زیرمجموعه بانک در بخش‌های مختلف صنعت با هدف خلق ارزش برای ذی‌نفعان و ایجاد زنجیره ارزش در بخش صنعت مالی و پولی شکل ‌گرفته‌اند تا از این مسیر بتوان با استراتژی هدفمند برای بانک ارزش ‌افزوده ایجاد کرد. در این میان دغدغه تقویت و بهینه‌سازی زنجیره ارزش شرکت‌ها در جهت سودآوری و رصد برنامه و اهداف آنها در تامین EPS (درآمد هر سهم) و DPS (درصد سود تقسیمی) از طرفی و از سوی دیگر مدیریت مجموعه‌ای از شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف صنعت (که گاه حوزه فعالیتشان بسیار از یکدیگر دور است) که قطعا باعث عدم تمرکز بانک روی ارائه خدمات صنعت بانکی و عقب ماندن از رقبای بانکی می‌شد، لزوم تشکیل گروه مالی دی را بیش ‌از پیش نمایان کرد. با در نظر گرفتن این موارد، هیات‌مدیره بانک دی در تیرماه سال ۱۳۹۹ تصمیم به تشکیل و استقرار گروه مالی دی به‌عنوان متولی شرکت‌های زیرمجموعه خود گرفت. به تعبیری گروه مالی دی با نقش نظارت و مدیریت بر کلیه فعالیت‌های شرکت‌ها و به‌خصوص هدف‌گذاری سوددهی شرکت‌ها، اصلاح ساختارهای مالی و کنترل فرآیندهای اجرایی و ایجاد بسته لازم برای مدیریت فعالیت‌های سرمایه‌گذاری شکل ‌گرفته است که در مدت‌ کوتاه تشکیل این گروه، شاهد استقرار انضباط مالی در فعالیت‌ها، حرکت به سمت فعالیت‌های تخصصی و تحقق ‌بخش عمده اهداف مالی بانک هستیم به‌گونه‌ای که مجامع تمامی شرکت‌ها در زمان مقرر برگزار شده است.

 با توجه به شیوع بیماری کرونا و ضرورت تسهیل و تسریع ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان، چه اقداماتی در حوزه بانکداری الکترونیک بانک دی انجام‌ شده است؟

یکی از راهبردهای اساسی بانک دی داشتن برنامه‌ای مدون و منسجم در مسیر دیجیتالی شدن در راستای بهبود تجارب مشتریان بانک است و تهدید کرونا به فرصتی تبدیل شد تا مسیر دیجیتالی شدن بانک هموارتر شود. بانک دی برای ارائه خدمات بهتر و جلوگیری از ازدحام جمعیت به‌عنوان یکی از عوامل شیوع کرونا، در مسیر حرکت به سمت ارائه خدمات غیرحضوری و دیجیتالی کردن خدمات برای مشتریان گام‌های موثری برداشته است. یکی از اقدامات مؤثر در راستای الکترونیکی کردن خدمات شعبه‌ای، راه‌اندازی دو بستر «نت‌دی» و «جت‌دی» است که توسعه این زیرساخت‌ها، دیجیتالی شدن اکثر خدمات شعبه روی تجهیزات بانکی و ابزار موبایل را ایجاد کرده است. بیشتر خدمات شعبه‌ای در این دو زیرساخت وجود دارد و در حال حاضر نیز تعدادی از خدمات شامل افتتاح حساب، درخواست تسهیلات، ساتنا و پایا و... در این دو سامانه در حال طراحی و اجرا است. همچنین تجهیز تمامی شعب بانک دی به دستگاه خودگردان در راستای گسترش خدمات بانکداری دیجیتال به‌ویژه در شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، علاوه بر کاستن از حجم مراجعات حضوری به شعبه، امکان ارائه همه خدمات دستگاه‌های خودپرداز، عملیات دریافت وجوه نقد و واریز آنلاین وجه به‌حساب مشتریان را با دسترسی ۲۴ساعته در شبانه‌روز برای جامعه هدف فراهم کرده است. به‌گونه‌ای که هم‌اکنون بانک دی با داشتن دستگاه‌های خودپرداز، خودگردان، کیوسک صدور کارت هدیه و خود بانک، سبد محصولات خود را در حوزه ماشین‌های بانکی به بیش از یک‌هزار و۲۰۰ دستگاه رسانده است که با توجه به نسبت تعداد ماشین‌های بانکی به تعداد شعب بانک، یک اتفاق منحصربه‌فرد در نظام بانکی محسوب می‌شود.

 بانک دی پروژه ارائه تسهیلات به‌صورت غیرحضوری را در دستور کار قرار داده است. با توجه به اهمیت این خدمت در حال حاضر این پروژه در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

ارائه تسهیلات آنلاین به مشتریان یکی از پروژه‌های در دست اقدام بانک دی است که تا پایان تابستان سال‌جاری عملیاتی خواهد شد. با این خدمت جدید هم افراد معرفی‌شده از سوی سازمان‌ها می‌توانند بدون مراجعه حضوری به شعب از انواع تسهیلات بانک دی بهره‌مند شوند و هم اشخاص حقیقی واجد شرایط می‌توانند با احراز هویت آنلاین و امضای دیجیتال و رعایت شرایط مربوط به ضامنان از این خدمت بهره‌مند شوند.

 با توجه به درآمدزایی استراتژیک حوزه ارزی برای نظام بانکی، برنامه بانک دی برای فعالیت‌های ارزی و بین‌المللی چیست؟

در حال حاضر با توجه به یکسانی خدمات ارائه‌شده در بخش ریالی در نظام بانکی، توجه به درآمدهای غیرمشاع حاصل از ارائه خدمات ارزی به مشتریان از طریق ارائه سبد متنوعی از محصولات، یک گام استراتژیک در سیستم درآمدی بانک‌ها محسوب می‌شود. بانک دی برای تسهیل در انجام خدمات ارزی مشتریان، با ۲۷ شعبه ارزی فعال و دریافت تمامی مجوزهای مرتبط با فعالیت‌های ارزی از بانک مرکزی، با گسترش روابط کارگزاری با بانک‌های داخلی و خارجی، سبد جامع خدمات ارزی بین‌المللی را در چارچوب مقررات و ضوابط ارزی بانک مرکزی به مشتریان ارائه کرده است. ایجاد روابط و انعقاد قرارداد با شرکت‌های مطرح صادراتی کشور در حوزه پتروشیمی و خریدوفروش وجوه ارزی حاصل از صادرات این شرکت‌ها در سامانه نیما ازجمله اقدامات بانک دی در بخش بین‌الملل بوده است که در کنار ایجاد درآمد برای گروه مالی دی، موجب افزایش و رسوب منابع ریالی ارزان‌قیمت این شرکت‌ها در شعب بانک شده است. همچنین توسعه روابط کارگزاری با کارگزاران و تراستی‌های معتبر در داخل و خارج کشور برای فروش، کارسازی، تبدیل و تهاتر وجوه ارز در حساب‌های خارج از کشور با انواع ارزهای مورد درخواست متقاضیان از طریق شعب ارزی و شرکت خدمات ارزی صرافی دی از دیگر خدمات بانک دی به مشتریان است.

p28- (1)