9500میلیارد تومان سود خالص در بهار امسال

براساس این گزارش، دستور جلسه مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ملی صنایع مس شامل استماع گزارش عملکرد هیات‌مدیره برای سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت در مورد حساب‌ها و عملکرد سال مالی مذکور، بررسی و تصویب ترازنامه و سایر صورت‌های مالی مربوط به این سال، تصمیم‌گیری در خصوص سود تقسیمی، انتخاب اعضای هیات‌مدیره، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی اصلی و علی‌البدل برای سال مالی ۱۴۰۰ بود.

علاوه بر این با تصویب مجمع عمومی روزنامه‌های کثیرالانتشار «دنیای‌اقتصاد» و «جهان‌صنعت» به‌عنوان روزنامه‌های  رسمی شرکت ملی مس در سال مالی ۱۴۰۰ انتخاب شدند.

همچنین موسسه حسابرسی ایران مشهود به‌عنوان حسابرس قانونی این شرکت و شرکت موسسه دش و همکاران به‌عنوان علی‌البدل انتخاب شدند.

در پایان این جلسه انتخاب اعضای هیات‌مدیره در دستور کار قرار گرفت که بر این اساس، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین، شرکت فولادمبارکه و شرکت سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی به‌عنوان هیات مدیره جدید شرکت ملی صنایع مس ایران معرفی شدند.

 عملکرد ملی مس در سه‌ماه نخست سال‌جاری جلوتر از برنامه

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در این مجمع با اعلام خبر خوب سودآوری چشمگیر شرکت مس طی سه ماه نخست سال‌جاری خطاب به سهامداران «فملی» گفت: در بهار امسال ۹۵۰۰میلیارد تومان سود خالص در شرکت ملی صنایع مس ایران حاصل شد که بیانگر یک حرکت صعودی و شفاف و روشن برای مس و سهامداران این شرکت است.

اردشیر سعد محمدی با بیان اینکه در همه حوزه‌های تولیدی در ۳ماهه نخست سال جاری از برنامه جلوتر هستیم، گفت: استخراج مس در سال‌جاری ۱۰درصد از برنامه جلوتر است.

وی افزود: تولید کاتد در ۳‌ماهه نخست سال‌جاری نسبت به مدت سال گذشته ۵/ ۹درصد و تولید کنسانتره مس رشد ۴درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

 سرمایه‌گذاری ۱۱۰هزار میلیارد تومانی طی ۴ سال آینده

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با تاکید بر اینکه با اجرای پروژه‌های توسعه‌ای جزو ۱۰شرکت برتر دنیا در تولید مس می‌شویم، گفت: طی ۴ سال آینده ۱۱۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید خواهیم داشت و درآمد شرکت به ۴میلیارد دلار ارتقا پیدا خواهد کرد.

 در حوزه زیرساخت‌های توسعه نگرانی وجود ندارد

سعدمحمدی  در خصوص زیربناها گفت: زیربناها یکی از استراتژیکی‌ترین اصولی است که برای توسعه معادن باید موردتوجه قرار گیرد. در همین راستا شرکت مس برای تهیه آب مورد نیاز در پروژه آبرسانی از خلیج‌فارس به همراه گل‌گهر و چادرملو ورود کرده که فاز نخست آن در پایان سال گذشته اجرایی شد و آب خلیج‌فارس به سرچشمه رسید.

وی در ادامه به پروژه‌های تولید برق اشاره کرد و افزود: برای تامین برق مورد نیاز دو نیروگاه تولید برق را راه‌اندازی کرده و در دستور کار داریم.

سعد محمدی  در توضیح بیشتر این پروژه‌ها خاطرنشان کرد: برای تامین برق موردنیاز شرکت یک نیروگاه ۵۰۰ مگاوات متعلق به زیرمجموعه مس در سمنگان کرمان وجود دارد، اما برای پروژه‌های بعدی شرکت در آینده با همکاری ایمیدرو سرمایه‌گذاری برای نیروگاه برق ۸۰۰ مگاواتی (یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در کرمان و یک نیروگاه  ۳۰۰ مگاواتی در آذربایجان شرقی) در دستور کار قرار دارد.

 کشف معدن مس سریدون خبری خوش برای سهامداران

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: در سال گذشته یک‌میلیارد تن ذخیره جدید مس کشف شد. همچنین معدن جدید سریدون نیز کشف‌شده که تا پایان سال ذخیره ۵/ ۱میلیارد تنی آن قطعی و به‌طور رسمی اعلام می‌شود.

سعد محمدی  با اشاره به اینکه تا پایان سال ذخایر قطعی کشور به‌شدت افزایش خواهد یافت، افزود: در سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۰۰هزار متر حفاری کردیم که در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۱۵۰هزار متر افزایش می‌یابد. در همین راستا طی ۴ ماه نخست امسال حدود ۴۴هزار متر حفاری اکتشافی انجام دادیم و ۱۵ دستگاه حفاری خریداری کردیم. آخرین عمق حفاری انجام ‌شده نیز به عمق یک‌هزار و ۲۷۳ متر بوده که در خردادماه انجام شد که رکورد تاریخی در این زمینه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه ذخیره شرکت مس در سال گذشته از ۸میلیارد تن عبور کرده است، گفت: ۸۷۰میلیون تن ذخایر بین‌المللی مس خالص بوده و ذخایر ایران بیش از ۴۰میلیون تن مس خالص است و امیدواریم تا سال آینده به رتبه ۶ جهانی برسیم.

 رشد ۸۸ درصدی درفروش

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به ثبت فروش ۴۲هزار میلیارد تومانی شرکت مس برای نخستین بار در سال گذشته گفت: در سال ۱۳۹۹ رشد فروش ۸۸درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸ داشته‌ایم.

سعدمحمدی  با اشاره به بازدهی سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در طول ۱۵ سال گذشته، اظهار کرد: سال گذشته ارزش سهام شرکت ۲۸۲درصد رشد داشت و جزو شرکت‌های برتر بورسی قرار گرفت.

به گفته سعد محمدی، ارزش بازار این شرکت در پایان سال گذشته به ۲۷۲هزار میلیارد تومان رسید.

 نشانه‌های اقتصادی حاکی از افزایش تقاضای مس است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به رشد اقتصادی دنیا که در سال ۲۰۲۰ منفی ۵/ ۳ بوده است، این رقم را برای سال ۲۰۲۱ مثبت ارزیابی کرد و گفت: این مهم نشان‌دهنده این است که دنیا بر ویروس کرونا غلبه کرده و شرکت ملی مس هم به‌عنوان جزئی از اقتصاد کشور باید در این راستا هدفمند و با برنامه حرکت کند.

سعدمحمدی  تصریح کرد: در سال ۲۰۲۵ برای چین تولید ۱۰میلیون و ۵۵۶هزار تن کاتد با سهم ۱۱/ ۴۲درصدی پیش‌بینی می‌شود، اما سهم شیلی با توجه به کاهش عیار معادن آن به ۸/ ۸درصد می‌رسد.

به گفته وی، چین، ژاپن و کره‌جنوبی ۳ کشور برتر تولیدکننده مس در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ با بیش از ۸۵درصد سهم آسیا خواهند بود.

سعد محمدی  ادامه داد: مصرف مس در چین، آمریکا و آلمان بالا است. به همین دلیل می‌توان چین را بازاری مناسب برای ایران دانست.

مدیرعامل فملی اظهار کرد: با افزایش جمعیت جهان به بالای ۸میلیارد نفر طی ۱۵سال آینده و افزایش سرانه مصرف با افزایش تقاضا در بازارهای جهانی مواجه خواهیم شد.سعدمحمدی  با اشاره به سرانه مصرف فلز سرخ در دنیا اضافه کرد: سرانه مصرف مس در دنیا ۲/ ۳ کیلوگرم به ازای هر نفر است که سالانه رشد ۵/ ۰ درصدی برای آن پیش‌بینی می‌شود. در سال جاری میلادی نیز مصرف از ۵/ ۲۲  میلیون تن در ۲۰۲۰ به میزان ۹/ ۲۸ میلیون تن در ۲۰۲۱ می‌رسد.

وی همچنین با اشاره به افزایش تقاضا برای مس بیان کرد: تا سال ۲۰۵۰ سرمایه‌گذاری ۴هزار میلیارد دلاری روی زیرساخت‌ها به‌ویژه حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر صورت خواهد گرفت که نشان از تقاضای بالا برای مس خواهد بود.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، کشورهای همسایه ایران در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری‌های بزرگی داشته‌اند، در شرکت مس نیز باید به دنبال سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های تجدیدپذیر باشیم.

سعدمحمدی  تصریح کرد: در سال ۲۰۱۸ سهم نفت از انرژی ۳۷درصد و برق ۲۱درصد بود، اما در سال ۲۰۵۰ سهم نفت به ۱۴درصد و برق به ۴۱درصد خواهد رسید. بنابراین برای رسیدن به این هدف، تنها مس است که می‌تواند به رشد صنعت برق در دنیا به دلیل خواص الکتریسیته کمک کند.

وی درباره سرمایه‌گذاری‌های انجام‌ شده در حوزه مس، اظهار کرد: در حال‌ حاضر، در دنیا ۱۹۹پروژه سرمایه‌گذاری محتمل و ممکن روی مس در حال انجام است. درمجموع ۱۰میلیون و ۶۰۰هزار تن تولید جدید تا سال ۲۰۳۱ اتفاق خواهد افتاد که کشور ما بخشی از این افزایش تولید را بر عهده خواهد داشت. اگر همسو با اقتصاد بین‌الملل تنظیم نکنیم، عقب خواهیم افتاد.

وی تاکید کرد: دنیا به دنبال پروژه‌های بزرگ است، اما به دلیل وضعیت خوب مس پروژه‌های زیر ۵۰ هزار تن هم موردتوجه است. پروژه‌های در دست اقدام کشور شیلی مجموع هزینه‌های سرمایه‌گذاری نزدیک به ۲۷میلیارد دلار و مجموع مس محتوای قابل ‌تولید یک‌میلیون و ۲۲۸ هزار تن است، میانگین وزنی هزینه سرمایه ‌بری نزدیک به ۲۲هزار دلار برای هر تن است.

به گفته سعد محمدی، درنتیجه این تغییر و تحولات است که مس یک عنصر استراتژیک از سوی اتحادیه اروپا اعلام‌ شده و جزو ۱۰ اولویت اول سرمایه‌گذاری طی سال‌های پیش ‌رو است.

 توسعه در صنعت مس همسو با تحولات عرضه و تقاضا در دنیا

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه همه نشانه‌ها و ارزیابی‌های اقتصادی حاکی از افزایش تقاضای مس است به سرمایه‌گذاری‌های این شرکت اشاره کرد و گفت: شرکت مس در حال ‌حاضر همسو با شرکت‌های بزرگ معدنی دنیا پروژه‌های زیادی را اجرا کرده است، به‌طوری‌که ظرفیت کنسانتره ما در آینده نزدیک به ۲میلیون و ۳۰۰هزار تن افزایش خواهد یافت و طی ۴ سال آینده درآمد شرکت به بیش از ۴ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

سعدمحمدی  تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی موسسات معتبر بین‌المللی اقتصادی مبنی بر افزایش تقاضای مس و رشد قیمتی این فلز طی سال‌های پیش‌ رو ۲۹ پروژه توسعه‌ای در دستور کار شرکت قرارگرفته است.

مدیرعامل فملی با بیان اینکه شرکت ملی مس طی ۱۰ سال آینده ۶۰۰ هزار تن کاتد مس تولید خواهد کرد، اظهار کرد: ظرفیت تولید کنسانتره از یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تن به ۲میلیون و ۳۰۰هزار تن و ظرفیت ذوب به ۶۰۰ هزار تن و ظرفیت تولید معدنی از ۱۸۴میلیون تن به ۳۱۰ میلیون تن (استخراج) افزایش می‌یابد.

سعدمحمدی خاطرنشان کرد: ظرف یک سال آینده ۴۰۰ هزار تن به ظرفیت کنسانتره شرکت ملی مس اضافه می‌شود که از لحاظ قیمتی ۷۵۰میلیون دلار به نرخ امروز به درآمد شرکت اضافه خواهد شد.

به گفته وی، با ریل‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های انجام ‌شده، شرکت مس روند صعودی خود را طی خواهد کرد و روند رو به رشد و صعودی را به لحاظ درآمدی برای سهامداران به ارمغان خواهد آورد.

وی با بیان اینکه پروژه درآلو تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، خبر داد: دره‌زار در سه ماه اول ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد و به ظرفیت کنسانتره اضافه می‌شود. در فلوتاسیون سرباره سرچشمه سرباره‌ها تبدیل به کنسانتره می‌شود ما در خاتون‌آباد این مساله را هم خواهیم داشت. به‌زودی کارخانه فلوتاسیون جدید در میدوک افتتاح و خاک‌های کم‌عیار به کنسانتره  تبدیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران عنوان کرد: فلوتاسیون سرچشمه و سونگون تا بهار ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد که در کنار سایر طرح‌ها  ظرف یک‌ سال آینده حدود ۴۰۰ هزار تن به ظرفیت کنسانتره شرکت افزوده می‌شود که با دلار ۲۰ هزارتومانی، ۱۵هزار میلیارد تومان به درآمد شرکت اضافه می‌شود. علاوه بر آن طرح انتقال اسید مجتمع مس سرچشمه و خاتون‌آباد به بنادر صادراتی از طریق شبکه ریلی صورت می‌گیرد تا به اقتصاد کشور در کشاورزی هم کمک کنیم.

سعد محمدی  ادامه داد: پروژه ملی انتقال آب خلیج‌فارس به صنایع جنوب شرق کشور نیز توسط ملی مس صورت خواهد گرفت. نزدیک به ۶میلیون مترمکعب خاک‌برداری برای فاز ۳ کنسانتره صورت گرفت و امسال عملیات اجرایی آن صورت می‌گیرد. با ذوب، پالایش و اسیدسولفوریک در آذربایجان بازار ترکیه را تصاحب خواهیم کرد، امسال شاهد آغاز پروژه تولید کاتد در سونگون خواهیم بود، همچنین کارخانه آهک اهر افتتاح و کلنگ فاز دو هم زده‌شد که کل نیاز آهک آذربایجان را تامین خواهد کرد.

وی تاکید کرد: در حال‌ حاضر دنیا به سمت معدنکاری زیرزمینی درحرکت است. در همین راستا شرکت ملی مس نیز پروژه معدن مس میدوک را با عیار خوب برای آینده در دستور کار خود دارد که به‌صورت زیرزمینی خواهد بود.

 رشد ۱۲درصدی تولید کاتد در سال جهش تولید

مدیرعامل فملی درباره تولید در شرکت ملی مس نیز افزود: در بخش تولید در سال گذشته شرکت مس موفق به ثبت رکورد تولید ۲۸۰هزار و ۲۸۱ تن کاتد مس شد. این رکورد برای نخستین بار در تاریخ شرکت مس به ثبت رسید.

سعدمحمدی  تصریح کرد: درواقع این رکورد با ۱۲درصد رشد نسبت به رکورد قبلی در سال ۱۳۹۸به ثبت رسید. در تولید آند نیز با ۸/ ۱۶درصد رشد رکورد جدیدی نسبت به سال ۱۳۹۸ به ثبت رساندیم. ۳۵۵ هزار و ۶۱۱ تن آند تولید شد که اتفاق مهمی بود.

وی با بیان اینکه ایران با تولید ۳۱۴ هزار تن مس محتوی ۵/ ۱درصد تولید جهانی و ۷/ ۰ مس پالایش ‌شده را در اختیار دارد، گفت: این شرکت با دستیابی به بیشترین استخراج سنگ سولفور به میزان ۵۳میلیون و ۴۸۳هزار تن در سال ۹۹ به رکورد جدیدی دست‌ یافته است.

مدیرعامل فملی افزود: در سال گذشته بیش از ۱۸۴میلیون تن عملیات معدنی در شرکت مس انجام شد. در تولید کنسانتره نیز با یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تن موفق به ثبت رکورد شده‌ایم.

سعدمحمدی افزود: شرکت ملی صنایع مس ایران طی ۵ دهه گذشته علاوه بر فعالیت تولیدی در حوزه مس و تولید کاتد مس، در سال‌های اخیر با راه‌اندازی دو طرح زیست‌محیطی کارخانه تولید اسیدسولفوریک در سرچشمه و خاتون‌آباد به ظرفیت تولید بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تن اسیدسولفوریک دست ‌یافته است.

 رونمایی از تمبر دستاوردهای شرکت ملی مس

ضمنا در جریان برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ملی صنایع مس ایران آیین رونمایی از تمبر «جهش تولید در سال ۹۹» با حضور اردشیر سعدمحمدی،  مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، دکتر امیر خرمی شاد، عضو هیات‌مدیره ایمیدرو و معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی، احمد انارکی ‌محمدی، رئیس هیات‌مدیره شرکت مس و اعضای هیات‌مدیره و جمعی از معاونان و مدیران شرکت مس برگزار شد.

براساس این گزارش، تمبر جهش تولید در سال ۹۹ به مناسبت و یادبود زحمات تمامی سخت‌کوشان صنعت مس از شمال غربی و جنوب شرقی ایران در خلق و ثبت رکوردهای بی‌شمار در حوزه تولید و توسعه در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نام‌گذاری شده بود، طراحی و رونمایی شد.

p27- (2) copy