به دنبال توسعه دستگاه‌های عرضه غذا در سطح شهر هستیم

تا به امروز روش‌های متفاوتی برای کمک فناوری به عرضه غذا معرفی ‌شده است؛ اما اهمیت این موضوع در دوران کرونا بیش ‌از پیش مورد توجه قرار گرفته است. در همین مدت‌زمان کمتر از دو سال که میهمان ویروس منحوس کرونا در جوامع هستیم، روزی نبوده که از شرکت‌های فناوری محور راهکاری برای حفظ پروتکل‌های بهداشتی ارائه نشده باشد. یکی از نگرانی‌های مهم جوامع امروز نیز تهیه غذای سالم و عاری از میکروب است که این مهم جز با به صفر رساندن تماس عرضه‌کنندگان با غذا میسر نخواهد شد.

برای این منظور و کمتر کردن دغدغه‌های به این شکل، شرکتی داخلی به نام یومیل اقدام به احداث دستگاه‌های عرضه غذای گرم در ایران کرده‌است. این دستگاه که همانند سیستم‌های ATM بانکی به عرضه غذای گرم به‌صورت کاملا خودکار می‌پردازد، در حال حاضر در دو نقطه شهر تهران مستقر شده است و طبق برنامه شرکت یومیل در نقاط دیگر کشور نیز نصب خواهد شد.

بنیان‌گذار یومیل در رابطه با این پروژه توضیح داد: وندینگ (دستگاه‌های فروش اتوماتیک) ماشین‌های سرد در ایران و دنیا وجود داشته و کاربردهای زیادی دارند، اما به دلایل زیادی وندینگ ماشین گرم تنها در چند کشور محدود و برای غذاهای فست فودی با استفاده از فناوری ماکرویو وجود دارد.

حامد اکبری گفت: ما در تیم یومیل با درک نیاز روز بازار و صنعت غذا، وارد پروسه تحقیق و توسعه بر پایه فناوری روز دنیا شدیم که درنهایت پس از ۲ سال تلاش توانستیم اولین دستگاه ارائه غذای گرم شهری را وارد مدار کرده و به بهره‌برداری برسانیم.

اکبری در ادامه توضیح داد: یومیل در واقع ارائه غذای اقتصادی بر پایه برنج و مرغ باکیفیت خوب است. در حال حاضر حدود یک ماه است که کارهای تست آن تمام ‌شده و اولین دستگاه آن در شهرک‌غرب به بهره‌برداری رسیده است. این دستگاه‌ها مانند دستگاه‌های خودپرداز بانکی، نیاز به هیچ نیروی انسانی ندارد و از این بابت هزینه ماهانه را پایین می‌آورد و به‌طور کاملا خودکار غذا را عرضه می‌کند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر در حال عقد قرارداد برای عرضه این دستگاه‌ها هستیم. طبق آخرین بررسی کشور ما حدود۱۰ هزار دستگاه ظرفیت دارد که هدف ما در فاز اول عرضه ۵ هزار دستگاه است. در حال حاضر نیازمند جذب سرمایه‌گذار هستیم، چون تولید این دستگاه‌ها هزینه‌بر است. هر دستگاه قابلیت عرضه ۱۰۵ غذا را دارد و شبکه توزیع ما آن را شارژ می‌کند. معمولا این تعداد غذا در عرض یک ساعت تمام می‌شود. شبکه‌ای که در تامین غذای این دستگاه‌ها فعال است، با مواد درجه ‌یکی که خودمان به کترینگ‌ها می‌دهیم محصول نهایی را تحویل می‌دهند.

بنیان‌گذار یومیل ادامه داد: در حال حاضر به دو صورت جذب سرمایه می‌کنیم که یک مدل پیش‌فروش محصول است. پیش‌فروش این دستگاه‌ها به‌صورت زون بندی مناطق و شهرها است که در مرحله اول تهران را ۸۰ زون در نظر گرفتیم. برای مثال منطقه یک تهران را به پنج زون تقسیم کردیم  که در هر زون ۱۰ دستگاه واگذار می‌شود. طبق محاسبات ما هر دستگاه حدود ۶ میلیون هزینه اجاره دارد و با توجه به اینکه هزینه دیگری ازجمله هزینه‌های کارگر و آشپزخانه و... ندارد، قیمت تمام‌شده غذا مناسب می‌شود.

اکبری اشاره کرد: بیشترین هزینه‌های تهیه غذا مربوط به اجاره آشپزخانه و هزینه‌های حقوق کارگران است که با این روش در کنار بهداشتی بودن، از صرف هزینه‌های بسیاری جلوگیری می‌کند. این پروژه قابلیت برگشت سرمایه‌گذاری دارد که به کشورهای همسایه‌ای مانند ترکیه پیشنهاد کردیم که مورد استقبال قرار گرفته است. در حال حاضر قیمت تمام ‌شده هر دستگاه که قابلیت عرضه ۱۰۵  غذا دارد، ۱۹۲ میلیون تومان است که در آینده که  قابلیت آن به ارائه ۲۰۰غذا افزایش یابد، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت. این دستگاه‌ها در شهرک صنعتی پردیس تولید می‌شود که برای ارتقای خط تولید نیاز به جذب سرمایه‌گذار داریم.