در گزارش‎های میدانی از بازار لوازم یدکی خودرو، قطعات جلوبندی از جمله پرفروش‎ترین قطعات خودرو به‎شمار می‎رود.  قطعات جلوبندی تولید داخل چقدر با استاندارد جهانی فاصله دارد و علت شکستگی این قطعات چیست؟

کیفیت و استاندارد قطعات جلوبندی بیشتر به مواد اولیه مورد استفاده آنها برمی‎گردد. به‎عنوان مثال محصولات فولادسازان داخل به‎لحاظ آلیاژی از کیفیت لازم برخوردار بوده و در برخی مواد اولیه مورد نیاز شاید تولیدات داخل به‎لحاظ کیفیت پاسخگو نباشند. همچنین در حوزه استانداردسازی، اداره استاندارد نمی‎تواند به‎طور کامل شرکت‎هایی که بدون استاندارد در حال تولید هستند را رصد و کنترل کند.

موضوع مهم دیگر این است که هرگاه قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‎کند توزیع قطعات تعمیری از جمله سیبک در بازار رونق می‎گیرد. این امر برای سلامت سرنشینان و خودرو بسیار خطرآفرین است. در این‎باره سازمان‎های مرتبط باید رسیدگی کرده و پاسخگو باشند. اگر سیبک خودرویی بشکند برآورد من این است که تا ۹۰درصد علت آن به تعمیر و بازسازی بودن آن برمی‎گردد. فیلم‎ها و گزارش‎های زیادی در رسانه‎ها درباره قطعات تقلبی و بازسازی شده منتشر شده است. اداره استاندارد در حوزه استاندارد سیبک، حداقل‎ها را از تولیدکننده می‎خواهد و سیبک‎های تولید داخل در این حد پاسخگو هستند. بنابراین بیشترین آسیب در حوزه سیبک و قطعات جلوبندی مربوط به قطعات تعمیری و بازسازی شده است.

 عنوان کردید سازمان استاندارد حداقل استانداردهایی برای سیبک از سازنده داخلی می‎خواهد. چرا «حداقل‎ها» در نظر گرفته شده است؟

تبریز قطب سیبک‎سازی کشور است. حداقل اداره استاندارد استان آذربایجان‎شرقی این‎طور از من به‌عنوان تولیدکننده می‎خواهد. به‎عنوان مثال سازمان استاندارد پلت‌فرمی را تعریف کرده و عنوان می‎کند پلت‌فرم پژو ۲۰۶ شامل پژو ۲۰۷ و رانا هم می‎شود. یعنی برای یک قطعه اگر تولیدکننده‎ای مجوز استاندارد قطعه‎ای از پژو ۲۰۶ را دریافت کند برای تولید همان قطعه برای دو محصول پژو ۲۰۷ و رانا نیاز به مجوز دیگری ندارد. یا پلت‌فرم پژو ۴۰۵ برای پژو پارس و سمند مشترک است یا سیبک برای انواع پراید مشترک بوده و نیز پلت‌فرم تیبا برای کوئیک و ساینا یکی است. یزدان‎خودرو به‎تازگی برای ساخت سیبک ال-۹۰ درخواست مجوز علامت استاندارد داده است چون بازار به‎شدت به سیبک ال-۹۰ نیاز دارد، اما پاسخ داده شده که شاخص‎های موردنیاز این قطعه در سازمان استاندارد تعریف نشده است. در نهایت هم می‎گویند تولید نکنید. کارشناسان اداره استاندارد عنوان می‎کنند شما استانداردهای مورد نیاز را تهیه کنید تا ما تایید ‎کنیم. بنابراین در چنین شرایطی اگر تولیدکننده تولید خود را  علامت استاندارد بزند مجرم است، زیرا مجوز آن را دریافت نکرده اگر هم تولید نشود نیاز کشور سبب می‎شود تا فعالیت زیرپله‎ای‎ها داغ شده و همچنین کالاهای قاچاق در بازار زیاد شود. در ادامه هم با کوچک‎ترین مشکلی در این محصولات تقلبی و غیراستاندارد که خریدار از آن بی‎اطلاع است این تولیدکننده رسمی است که زیرسوال می‎رود.

 پیش‎ از تحریم که در کشور  ال-۹۰ تولید می‎شد، آن زمان سیبک‎ها چگونه تهیه می‎شدند؟

سیبک ال-۹۰ را به‎تازگی در دستور کار تولید خود قرار داده‎ایم و  اطلاع ندارم این قطعه را خودروساز چگونه تهیه می‎کرد؛ شاید خودروسازان از شرکت‎های  خارجی که همکاری داشتند، مستقیم خرید می‎کردند.

امروز اگر تولیدکننده داخل بخواهد سیبک را برای خودروهایی مانند محصولات مونتاژی چینی داخلی‎سازی کند با مشکل استاندارد روبه‎رو است، چون شاخص‎های استانداردی سیبک در داخل این سازمان تعریف نشده و دارای دستورالعمل نیست. اگر علامت استاندارد هم زده نشود چون سیبک جز قطعات فوق‎‌ایمنی است در ادامه دچار مشکل می‎شویم.

تولیدکننده فعال سیبک در کشور زیاد است، اما سیبک برخی مدل‎ها با شاخص‎های استاندارد تولید نمی‎شود، زیرا اداره استاندارد تعریفی ندارد و مثلا همان‎طور که گفتم مجوزی برای سیبک برخی محصولات چینی صادر نکرده است. درحال ‎حاضر یزدان‎خودرو برای شرکت‎های کرمان‎موتور، ساپکو و مگاموتور سیبک تولید می‎کند. با این شرایط تکلیف قطعه‎ساز مشخص نیست. خودروساز قطعه می‎خواهد و نیاز خط تولید است، اما داخلی‌سازی برخی قطعات به دلایلی مانند تدوین نشدن شاخص‎های استاندارد از سوی سازمان استاندارد با مشکل مواجه است. از ما می‎خواهند این شاخص‎ها را خودمان تدوین کرده و در اختیار آنها قرار دهیم در حالی‎ که این جز وظایف خود سازمان استاندارد است. شرکت یزدان‎خودرو در راستای «نهضت تعمیق ساخت داخل» به‎تازگی برای داخلی‎سازی برخی قطعات از جمله سیبک برای  خودروهای چینی ورود کرده است. بنابر آنچه عنوان شد تولیدکنندگانی که برای بازار لوازم یدکی در حوزه خودروهای جدید، سیبک تولید می‎کنند یا بدون علامت استاندارد بوده یا مجوز استاندارد ندارند.

 تولیدکننده سیبک داخلی به‎لحاظ کیفیت چقدر با تولیدکنندگان خارجی می‎تواند در بازار جهانی وارد رقابت شود؟

اگر این مقایسه با سیبک‎سازان آسیایی مانند ترکیه، چین و حتی کره‎جنوبی باشد سیبک‎های ایرانی اختلاف زیادی با سیبک این کشورها ندارد. حتی برخی تولیدکنندگان داخل با استاندارد بالاتر نسبت‎به آنها تولید می‎کنند. در نتیجه رقابت با این کشورها سخت نیست. به‎عنوان نمونه بازخوردها در بازار کشورهای همسایه نشان می‎دهد بسیاری به‎دنبال سیبک برخی برندهای ایرانی هستند و آن را از نوع چینی و حتی ترکیه‌ای و کره‎ای بهتر می‎دانند. محصولات شرکت یزدان‎خودرو جزو این دسته است.

اما در مقایسه با برندهای بنام جهانی اختلافاتی وجود دارد و این اختلاف هم بیشتر در حوزه فناوری و استانداردهای روز بوده و البته مواد اولیه‎ای که مورد استفاده هم قرار می‎گیرد بی‎تاثیر نیست.