در همین حال، برخی از سرمایه‌گذاران بر این باورند که از دست دادن اعتمادبه‌نفس در خصوص تتر می‌تواند «قوی سیاه» کریپتو باشد؛ رویدادی غیرقابل‌پیش‌بینی که به‌شدت بر بازار تاثیر خواهد گذاشت. به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، مسائل اطراف تتر پیامدهای قابل‌توجهی برای جهان نوپای رمزارزها دارد و اقتصاددانان به‌طور فزاینده‌ای می‌ترسند که بتواند بازارهای فراتر از ارزهای دیجیتال را نیز تحت تاثیر قرار دهد. CNBC در این باره به مواردی که موردنیاز سرمایه‌گذاران در این بازار است، اشاره‌ کرده است که به شرح ذیل هستند:

 تتر چیست؟

احتمالا چیزهایی در مورد بیت‌کوین شنیده‌اید. اما درباره تتر چطور؟ مانند بیت‌کوین، تتر نیز یک رمزارز است. در واقع این سومین سکه دیجیتالی بزرگ جهان براساس ارزش بازار است، اما با بیت‌کوین و دیگر ارزهای مجازی بسیار متفاوت است. تتر به‌عنوان یک پول باثبات شناخته می‌شود. اینها ارزهای دیجیتالی هستند که برای حفظ ارزش پایدار خود به دارایی‌های دنیای واقعی گره ‌خورده‌اند، برای مثال به دلار آمریکا،  برخلاف اکثر ارزهای رمزنگاری‌شده که غیر وابسته شناخته ‌شده‌اند. به ‌عنوان ‌مثال بیت‌کوین در ماه آوریل به بالاترین حد خود یعنی نزدیک به ۶۵هزار دلار افزایش یافت و از آن زمان تقریبا به نصف ارزش خود در آن ماه رسیده است. از ابتدا تتر طراحی ‌شده بود تا بر مبنای دلار باشد. درحالی‌که ارزش رمزارزهای دیگر اغلب در نوسان هستند، قیمت تتر معمولا معادل یک‌دلار است؛ هرچند همیشه این‌طور نیست و نوسان در ارزش تتر در گذشته باعث ترس سرمایه‌گذاران این حوزه شده بود. به ‌عنوان ‌مثال در یکی از روزهای اکتبر ۲۰۱۸، تتر، رمزارزی که سازندگان آن ادعا می‌کنند ۱۰۰درصد از طریق ذخایر ارزی فیات پشتیبانی می‌شود، به قیمت ۹۶۵/ ۰دلار معامله شد که ۵/ ۲درصد کاهش نشان می‌داد و اوایل صبح آن روز، ارزش این دارایی دیجیتال به حدود ۹۳سنت سقوط کرد. معامله‌گران کریپتو اغلب از تتر برای خرید رمزارزها، به‌عنوان جایگزین اسکناس سبز استفاده می‌کنند. این اساسا برای آنها راهی ایمن‌تر فراهم می‌کند که به دنبال ایمنی در یک دارایی باثبات‌تر طی نوسانات شدید در بازار رمزارز باشند. بااین‌حال، بحث ارزهای کریپتو، مهارشده نیست و بسیاری از بانک‌ها با توجه به سطح ریسک‌پذیری خود از انجام کسب‌وکار با مبادلات ارز دیجیتال اجتناب می‌کنند؛ اینجاست که نیاز به ارز باثبات (stablecoin) به وجود می‌آید.

 چرا تتر بحث‌برانگیز است؟

برخی از سرمایه‌گذاران و اقتصاددانان نگران هستند که شرکت ارائه‌دهنده و حامی تتر ذخایر دلار کافی برای ثابت نگه‌داشتن قیمت این ارز را نداشته باشد. در ماه مه، شرکت تتر میزان ذخایر برای ارز ثابت خود را شکست. این شرکت اعلام کرد که تنها کسری از دارایی‌هایش، بیش از  ۹/ ۲ درصد، به‌صورت نقدی بود، درحالی‌که مقدار زیادی به شکل اوراق تجاری بود که شکلی از بدهی‌های ناامن و کوتاه‌مدت است. براساس گزارش جی‌پی‌مورگان، این امر تتر را در بین ۱۰ دارنده اوراق تجاری در جهان قرار داده و تتر با صندوق‌های سنتی بازار پول مقایسه شده است، اما این اتفاق بدون وضع هیچ‌گونه مقررات مشخصی صورت پذیرفته است. این در حالی است که تتر با بیش از ۶۰میلیارد دلار توکن در گردش، سپرده‌های بیشتری نسبت به بسیاری از بانک‌های آمریکایی دارد. مدت‌هاست نگرانی‌هایی در مورد اینکه آیا تتر برای دستکاری قیمت بیت‌کوین مورداستفاده قرار می‌گیرد یا نه، وجود دارد. یک مطالعه ادعا می‌کند که این توکن برای بالا نگه‌داشتن قیمت بیت‌کوین در جریان سقوط قیمت‌های کلیدی در  سال ۲۰۱۷ و در زمان قیمت بالای آن مورد استفاده قرار گرفته است. اوایل سال‌جاری، دفتر دادستانی کل نیویورک با تتر و بیت فینکس (Bitfinex) به توافق رسید. بیت‌فینکس، صرافی ارز رمزنگاری‌شده مستقر در هنگ‌کنگ است که توسط شرکت آی‌فینکس (ifinex) اداره می‌شود، دفتر مرکزی آن در هنگ‌کنگ واقع ‌شده و در جزایر ویرجین انگلیس ثبت ‌شده است. مقام ارشد اجرای قانون این ایالت، بنگاه‌های مالی را متهم کرده بود که صدها میلیون دلار برای سرپوش گذاشتن بر ضرر و زیان ۸۵۰میلیون دلاری خود هزینه کرده‌اند.  در این توافقنامه تتر و بیت‌فینکس موافقت کردند که ۵/ ۱۸میلیون دلار در این خصوص پرداخت کنند و از فعالیت در ایالت نیویورک منع شدند، با این‌ حال شرکت‌ها به هیچ‌گونه کار غیرقانونی اعتراف نکردند.

 سرایت به بازار

تحلیلگران جی‌پی‌مورگان پیش ‌از این هشدار داده بودند که از دست دادن ناگهانی اعتماد بازار به تتر می‌تواند به وارد شدن شوک نقدینگی شدید به بازار وسیع‌تری از رمزارزها منجر شود. اما نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که افزایش ناگهانی برداشت تتر می‌تواند به سرایت این مشکل بالقوه در بازار منجر شود که این امر دارایی‌هایی فراتر از کریپتو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ماه ژوئن، اریک رزنبرگ، از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌ها به‌عنوان یکی از چند خطر بالقوه برای ثبات مالی یاد کرد. او در یک سخنرانی ادعا کرد که به‌زودی این استیبل‌کوین‌ها محبوب‌تر خواهند شد. رزنبرگ در ادامه افزود: یک بحران در آینده به‌راحتی می‌تواند آغاز شود، چراکه اینها به بخش مهم‌تری از بازار مالی تبدیل می‌شوند؛ مگر اینکه شروع به برنامه‌ریزی برای آنها کنیم و مطمئن شویم که در واقع ثبات بسیار ماندگارتری برای آنچه به‌عنوان یک استیبل‌کوین برای عموم مردم به بازار عرضه می‌شود، وجود خواهد داشت. هفته گذشته، فیچ ریتینگز، شرکت خدمات مالی آمریکایی هشدار داد که آزادسازی ناگهانی توده‌ای از توکن‌های تتر، می‌تواند بازارهای اعتباری کوتاه‌مدت را بی‌ثبات کند. آژانس رتبه‌بندی اعتباری آمریکا می‌گوید: خطرهای کمتر از جانب سکه‌هایی است که به‌طور کامل توسط دارایی‌های جاری و ایمن حمایت می‌شوند، هرچند مقامات ممکن است هنوز نگران باشند که ردپای آن به‌طور بالقوه جهانی یا سازمان‌دهی  باشد. استیبل‌کوین‌ها  از ذخایر ناچیز یا دارایی با ریسک بالاتر استفاده می‌کنند، از این ‌رو ممکن است با خطر اجرایی بیشتری مواجه باشند. تتر تنها استیبل‌کوین موجود نیست، اما تا حد زیادی بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین آنها است. از برخی دیگر از استیبل‌کوین‌ها می‌توان به  USD Coin و Binance USD اشاره کرد.