طراحی؛ حلقه گمشده صادرات

 پیوند صنعت و دانشگاه

در مراسم اختتامیه این جشنواره دبیر شورای ملی مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته اظهار کرد: صنعت مبلمان ویژگی‌های منحصر به ‌فردی دارد. دانشگاه‌های مختلفی در این حوزه فعالیت می‌کنند و دارای موزه بسیار توانمندی است که آثار چند هزارساله این صنعت را به نمایش می‌گذارد و از طرفی تشکل‌های مختلفی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

مظفر علیخانی افزود: ما توانسته‌ایم تاکنون ۱۰ کنفرانس بین‌المللی و دومین دوره طراحی مبلمان ایرانی را برگزار کنیم که بعد از انقلاب چنین نظم و ساختاری را شاید در هیچ تشکل دیگری نتوان پیدا کرد. حتی در سال ۹۹ که به خاطر شیوع کرونا برگزاری مسابقه طراحی به مخاطره افتاد، با تلاش بی‌وقفه متولیان جشنواره را برگزار کردیم که با استقبال قابل ‌توجهی همراه بود.

علیخانی با اشاره به اینکه اعتقاد دارم رمز موفقیت صنایع مختلف در طراحی نهفته است و بیشترین سرمایه‌گذاری دنیا در بخش طراحی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: مهم‌ترین هدف ما پیوند صنعت و دانشگاه است تا با تجاری‌سازی ایده‌ها بتوانیم در بازارهای داخلی و خارجی موفق عمل کنیم.

 چهار ضلع صنعت

در ادامه این مراسم استاد دانشگاه و دبیر انجمن مبلمان و دکوراسیون اظهار کرد: در دنیایی زندگی می‌کنیم که دیگر مرزها معنای خود را از دست ‌داده‌اند و امروز باید قدری تامل ‌کنیم که اگر درهای دنیا برای صادرات به روی ما باز شود، آیا می‌توانیم تاثیرگذار عمل کنیم؟ معتقدم در صنعت مبلمان با تشکل‌های هماهنگ، موزه آثار، رسانه و سایر پتانسیل‌ها باید بتوانیم توانایی‌هایمان را در عرصه صادرات ارائه کنیم و البته طراحی در این میان حلقه گمشده صادرات است و برگزاری مسابقات طراحی می‌تواند این زنجیره را کامل کند.

رامین سمیع‌زاده ادامه داد: هر صنعت باید چهار ضلع هماهنگ داشته باشد. دانشگاه، بنگاه‌های اقتصادی، دولت و تشکل‌ها. دانشگاه‌ها مسوولیت خلق ایده را بر عهده‌ دارند، بنگاه‌های تولیدی کار تولید را انجام می‌دهند، تشکل‌ها وظیفه واسطه‌گری بین صنعت و دولت را عهده‌دار هستند و نقش دولت فراهم کردن بسترها برای بروز توانمندی‌ها است.

سمیع‌زاده با اشاره به اینکه طراحی مبلمان باید از روی کاغذ به صنعت و تجاری‌سازی برسد، می‌افزاید: امروزه موضوع تعرفه مواد اولیه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صنعتگران به شمار می‌رود؛ درحالی‌که دولت می‌تواند در زمان تعیین تعرفه واردات مواد اولیه ازنظر مشورتی شورای ملی مبلمان در تصمیم‌گیری استفاده کند.

 بخشنامه‌های متناقض

همچنین نایب ‌رئیس اتاق بازرگانی کشور و رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز با اشاره به رشد قابل ‌توجه صنعت مبلمان در سال‌های اخیر گفت: قطعا چنانچه پای تحریم‌ها در میان نبود، صنعت مبلمان به‌مراتب رشد بالاتری را ثبت می‌کرد. نمونه بارز آن قطر به‌عنوان میزبان جام جهانی فوتبال بود که باوجود نیاز بسیار بالا به مبلمان و دکوراسیون، به دلیل تحریم‌ها  نتوانستیم به این کشور صادرات داشته باشیم. امیدوارم هر چه سریع‌تر برجام به نتیجه برسد تا صنعت مبلمان که توانسته خودش را بازیابی کند و بسیاری از برندهای خارجی را از بازار رقابت خارج کند، حضوری پررنگ‌تر در عرصه داخلی و صادرات داشته باشد.

خوانساری با بیان اینکه قطعا اتاق بازرگانی ایران و تهران به صنعت مبلمان کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه علاوه بر تعرفه‌گذاری‌های مشکل‌ساز، شاهد بخشنامه‌های متناقض در صنایع مختلف هستیم به‌گونه‌ای که ظرف یک سال، ۱۵۰ بخشنامه در بخش ترخیص کالا صادر شده است. امیدوارم دولت در جهت رفع موانع تولید گام‌های اساسی بردارد.

 معضل کثرت قوانین در کشور

مهدی میر اشرفی، رئیس‌کل گمرک کشور نیز با حضور در این مراسم اظهار کرد: ما امروز در عصر فناوری هستیم. روزگاری نه‌چندان دور  ۷۰ درصد قیمت تمام ‌شده کالاها ناشی از متریال مورداستفاده بود و ۳۰درصد قیمت را فناوری مورد استفاده تشکیل می‌داد، اما امروز این روند به‌وضوح برعکس شده است. به‌طور نمونه در یک گوشی موبایل بیش از ۹۵درصد قیمت ناشی از فناوری مورد استفاده است و متریال مورد استفاده کمتر از ۵درصد قیمت تمام‌شده را شامل می‌شود. نکته مهم دیگر اینکه تا چند سال پیش برندهای برتر دنیا، اغلب نوع فعالیت‌شان در حیطه غذایی بود، اما امروز شرکت‌ها و تشکل‌های دانش‌بنیان در صدر این لیست قرار دارند.

وی با بیان اینکه قرن نوزدهم را باید متعلق به اروپا و قرن بیستم را به‌واسطه وقوع جنگ‌های جهانی متعلق به آمریکا دانست، گفت: قرن بیست و یکم با توجه به شواهد و قرائن متعلق به قاره آسیا خواهد بود و امروز ۱۰ بندر بزرگ دنیا در آسیا قرار دارند. جمعیت کشور ما حدود یک درصد از جمعیت دنیا را شامل می‌شود و بر این اساس باید سهم ۲۴۰ میلیارد دلاری از صادرات داشته باشیم درحالی‌که تمام صادرات ما ۳۴ میلیارد دلار است.

میراشرفی تاکید کرد: دو تهدید کرونا و تحریم‌های بین‌المللی مشکلات بسیاری را برای صنعت به وجود آورده است، اما مهم‌تر از این دو تهدید، بوروکراسی اداری حاکم بر کشور است. کشوری مانند فرانسه که واضع قوانین در حوزه‌های مختلف است، با ۲۵۰ سال قانون‌گذاری حداکثر ۳هزار قانون برای کل کشور تدوین کرده‌ان؛ اما در کشور ما که عمر قوانین به حدود ۱۰۰ سال می‌رسد، بیش از ۱۲هزار قانون داریم. قطعا اگر می‌خواهیم پیشرفتی حاصل شود، باید این قوانین را  به‌شدت کاهش دهیم.

 حل مشکل با همکاری دولت و بخش خصوصی

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیز دیگر سخنران این مراسم بود. وی اظهار کرد: حل مشکلات صنعت مبلمان از مسیر همکاری دولت و بخش خصوصی می‌گذرد و قطعا چنانچه شرایط کشور عادی بود و تحریم‌ها وجود نداشت، بخشنامه‌های مذکور که فعالان عرصه مبلمان اشاره کردند، صادر نمی‌شد.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها هزینه صنعت را بالا برده است، افزود: به‌طور تقریبی ۵۰درصد مواد اولیه موردنیاز صنعت مبلمان وارداتی است که به خاطر تحریم‌ها  مانند هزینه انتقال پول گران‌تر تمام می‌شود و همین امر در زمینه صادرات هم کار تولیدکننده را سخت‌تر می‌کند. در چنین شرایطی تولیدکننده باید هزینه تمام ‌شده صنعت را کاهش دهد.

تابش خاطرنشان کرد: به‌عنوان یک مصرف‌کننده صنعت مبلمان امیدوارم تولیدکنندگان داخلی با حفظ ارزش‌های سنتی صنعت مبلمان خودمان را صنعتی کنند و سراغ طرح‌های اروپایی نروند. امیدوارم طراحان هم در این زمینه به صنعتگران کمک کنند.

 طراحان، لکوموتیو تولید

مهدی صادقی‌نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به‌عنوان آخرین سخنران مراسم اختتامیه دومین جشنواره طراحی ایرانی «بنه» با اشاره به مشکلات تحریم‌های بین‌المللی و شیوع کرونا برای صنعتگران گفت: با وجود مشکلات مختلف صادرات مبلمان نسبت به سال ۹۶ رشد داشته است. در سال ۹۶ رقم صادرات مبلمان ۱۵ میلیون دلار بوده، اما امروزه این رقم به ۵۰ میلیون دلار رسیده است.

وی ادامه داد: برای حضور در بازارهای جهانی، صنایع ما باید در حوزه  دارایی‌های نامشهود و تکنولوژیک بیشتر کار کنند. امروزه این دارایی در اغلب شرکت‌ها طی سال‌های متمادی رقمی ثابت و یکسان است. درحالی‌که دارایی‌های نامشهود بهره‌وری و قدرت یک شرکت را نشان می‌دهد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه طراحان باید لکوموتیو تولیدات صنعتی کشور باشند، تصریح کرد: علاوه بر جذابیت بصری مبلمان و دکوراسیون، باید در بحث کیفیت با جدیت و حساسیت بیشتری عمل کنیم  و با عبور از منافع کوتاه‌مدت، سراغ منافع بلندمدت و در اختیار گرفتن بازارهای بین‌المللی برویم.

 معرفی نفرات برتر

در پایان اختتامیه دومین جشنواره طراحی ایرانی «بنه» طراحان برتر در بخش‌های مختلف معرفی و با لوح سپاس و جوایز نقدی توسط هیات‌داوران جشنواره تقدیر شدند.