در این جلسه سیدمحمد حسینی عضو هیات‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق طی سخنانی گفت: در برنامه سوم توسعه به کمک برخی تسهیلات و مشوق‌های صادراتی، بخش صادرات روند صعودی به خود گرفت که به ۴۵میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دست یافتیم. وی افزود: متاسفانه تغییر در سیاست‌ها و تحول روابط با سایر کشورها ما را از دست‌یابی به روند صادراتی سالانه محروم کرد و سبب شد صادرات ما سال گذشته طی روند کاهشی به ۳۵میلیارد دلار برسد. حسینی گفت عراق به صورت رسمی دومین مقصد صادراتی کشور است و با احتساب صادرات غیررسمی و لب مرزی به جرات می‌توان گفت که اولین مقصد صادراتی ایران است. وی با اشاره به اتفاقات منطقه مبنی بر اخراج طالبان و سرنگونی رژیم بعث، عنوان کرد: این عوامل سبب شد ارتباط ما با کشورهای همسایه بهتر شود و درب بازارهای عراق و افغانستان به روی ما باز شود و در حال‌حاضر عراق اولین بازار صادراتی ما است. وی با بیان اینکه عراق کشوری است با ۹۰ درصد کالاهای وارداتی که جمعیت جوان دارد و زیرساخت‌های صنعتی آنها نابود شده است، عنوان کرد: در این بین عراقی‌ها به کالاهای صنعتی ایرانی علاقه خاصی دارند، بنابراین بازار عراق می‌تواند به صنعت ما کمک کند و سبب رشد توسعه اقتصادی شود.

حسینی بیان کرد: ما از فرصت خصوصی‌سازی و هدفمندی یارانه‌ها به عنوان ظرفیت خوبی برای توسعه اقتصاد استفاده نکردیم، ولی باید از توسعه  صادرات  در این جهت درست استفاده کنیم. عضو هیات‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه حمایت از تولید بدون دستیبابی به بازارهای صادراتی ممکن نیست، ابراز کرد: متاسفانه ما بازارهای عربی و آفریقایی را از دست دادیم که می‌توانستیم از طریق صادرات به آنها ۱۶۰میلیارد دلار آورده داشته باشیم.  وی با بیان اینکه برای رفع موانع تولید باید با دنیا تبادل و ارتباط داشته باشیم، اظهار کرد: باید روابط اقتصادی را توسعه دهیم، ما می‌توانیم از طریق عراق به بازار عربستان، کویت، سوریه و اردن دست پیدا کنیم. حسینی با بیان اینکه فرصت سوم دیگری در حال ایجاد شدن است، عنوان کرد:‌ چینی‌ها اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که از مرزهای زمینی به اروپا وصل شوند، به این ترتیب کشور ما در مسیر ترانزیت شرق و غرب قرار می‌گیرد. تغییر سیاست اقتصادی چین فرصت دیگری برای ما ایجاد می‌کند، بنابراین با این شرایط نباید از صادرات ناامید شد. عضو هیات‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه عمده کالاهای صادراتی ما به عراق بخش انرژی، لوازم ساختمانی و مواد غذایی است، گفت: در زمینه صادرات لوازم خانگی به عراق سهم ما نسبت به ترک‌ها و چینی‌ها کم است، در حالی‌که بازار عراق زمینه بسیار خوبی برای فروش لوازم خانگی ایرانی دارد و می‌شود از این فرصت استفاده کرد.

حسینی در ادامه جلسه با بیان اینکه امیدوارم پیمان ارزی برداشته شده و برخی از مشکلات در صادرات حل شود، اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در عراق نداشتن تبلیغات و متولی است همچنین باید کالاها کیفیت و بسته‌بندی بهتری داشته باشد.