توان احداث یک‌میلیون واحد مسکونی در سال

رضا حیدریون، با نقد سیاست‌های حاکم برساخت‌وساز گفت: یکی از موضوعات، ناتوانی در تولید مسکن ارزان‌قیمت برای جامعه هدف ۱۲میلیونی جوانان در حال ازدواج است. سال گذشته با یک کاهش تولید در حوزه بازار مسکن مواجه شدیم که اثرات خود را در حال نشان دادن است و اگر اوضاع به همین منوال پیش برود شاهد اثرات مطلوبی  در این حوزه نخواهیم بود. تنها حدود ۳درصد از سرمایه در گردش در حوزه مسکن از طریق دولت تامین می‌شود. سرمایه‌گذار بخش خصوصی زمانی مسکن تولید می‌کند که قوانین حمایتی وجود داشته باشد. معاون سابق سازمان نظام ‌مهندسی استان تهران افزود: یکی دیگر از موضوعات بحث حاشیه‌نشینی و بد مسکنی بافت‌های ناکارآمد است که باعث می‌شود مهاجرت معکوس داشته باشیم و مهاجرت به شهرک‌های اطراف کلان‌شهرها افزایش پیدا کند و با توجه به اینکه خدماتی هم متناسب با این افزایش تعریف ‌نشده می‌تواند معضل‌های اجتماعی خاصی را همراه داشته باشد.

رئیس تشکل‌های مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه گفت: ناکارآمدی شورای عالی شهرسازی و سایر ارکان مربوطه در جلوگیری از احداث ساختمان‌های بلندمرتبه روی گسل‌های فعال تهران است. کسانی که سال گذشته در شورای عالی شهرسازی بودند  و به‌جای پاسخگویی در حال حاضر به‌عنوان مطالبه‌گر وارد سیستم شهرداری تهران شده‌اند و طنز تلخ ماجرا همین موضوع است. وی افزود: بیش از ۶۰ درصد مهندسان و فارغ‌التحصیلان حوزه ساخت‌وساز فعالیت مستقیم در این حوزه ندارند و این زنگ خطر برای مسوولان است که نتوانسته‌اند بازار کار متناسب را ایجاد کنند.

حیدریون درباره بی‌برنامگی کاندیداهای شورای شهر در حوزه ساخت‌وساز گفت: کاندیداهای شورای شهر برنامه خاصی در حوزه ساخت‌وساز ندارند؛ درصورتی ‌که حوزه ساختمان موتور محرکه اقتصاد است. همچنین در کلان‌شهرها دو برابر مساحت شهر تهران بافت فرسوده داریم. به نظر من ساختمان‌سازی یک نهضت بوده و واقعیت ملموس جامعه مدیریت شهری است که متاسفانه دیده نمی‌شود. بازسازی بافت فرسوده تنها راه‌حل تامین مسکن در شهر تهران است که می‌تواند تبعات زلزله احتمالی را نیز در این شهر کمتر کند.