مدیرعامل شرکت بیمه آسماری با بیان اینکه صنعت بیمه کشور ما همان‌قدر که به توسعه کمی نیاز دارد، توسعه کیفی را نیز باید در دستور کار قرار دهد، افزود: در شرایطی که رشته‌های بیمه‌ای چون مهندسـی، مسوولیت، پول، اعتبار و... حجم بسیار کمی از پرتفوی کل صنعت را تشکیل می‌دهند، چندان نمی‌توان به تغییر شرایط کنونی امیدوار بود.

علیرضا یزدان‌دوست، با تاکید بر اینکه اتکا به رشته‌های بیمه‌ای پردرآمد و البته پر خسارت که به‌صورت روزمره شرکت‌ها را از منابع پر و خالی می‌کند، نمی‌تواند چشم‌انداز دقیقی برای توسعه صنعت در اختیار بیمه گران قرار دهد، یادآور شد: در حال حاضر اغلب بیمه‌گران به دنبال بازاریابی محصولات کنونی خود هستند و ترجیح می‌دهند از ابزارهای موجود برای فروش استفاده کنند. گرچه ایجاد تغییر در کانال‌های فروش توانسته است تا حدودی روندهای موجود را از رکود جدا کند، اما واقعیت این اسـت که بازار هزاران هزارمیلیاردی بیمه کشور، نیازمند تحول اساسی در روش‌ها است.

وی «بازارسازی» را حلقــه مفقوده صنعت بیمه کشــور دانســت و افزود: اکنــون بســیاری از فعالان اقتصـادی و تجاری کشـور نه‌تنها به رشـته‌ها و پوشش‌های بیمه‌ای موجود آشنایی ندارند و نسبت به خدمات بیمه‌گران در روزهای سـخت خسـارت بی‌خبرند، بلکه امکان طراحی محصولات جدید را نیز غیرممکن می‌دانند.

یزدان‌دوست تصریح کرد: در طـول یک سال اخیر، برخی بیمه‌گران از جمله بیمه آسماری توانستند متناسب با شرایط روز، رشته‌های تازه‌ای طراحی و اجرا کنند، فارغ از اینکه این رشته‌ها تا چه اندازه همسان با نیازهای جامعه بود و چقدر از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار گرفت، اما اصل ماجرا این است که ذی‌نفعان صنعت بیمه نسبت به محصولات کنونی از نظر ذهنی اشباع ‌شده‌اند.

وی معتقد است: ثابت ماندن عنوان رشـته‌های بیمه‌ای مثل آتش‌سوزی که چند پوشش تبعی دیگر را نیز می‌توان به آن اضافه کرد، باعث شده است بسیاری از مردم با پیشینه ذهنی عدم رخداد آتش‌سوزی در بسیاری مناطق، نسبت به خرید آن اقدام نکنند! به گفته مدیرعامل بیمه آسماری، تحقیقات نشان می‌دهد بازارسازی، می‌تواند تاثیر بسـزایی در روند رشد یک صنعت داشته باشد. با این ابزار می‌توان علاوه بر طراحی محصولات جدید، مشــتریان را به خرید سبدی از خدمات ترغیب کرد و درنتیجه ضمن افزایش ضریب نفوذ بیمه، آرامش خاطر بیشتری نیز برای جامعه به ارمغان آورد.

یزدان‌دوست بر این  باور است: در شــرایط کنونی، شرکت‌های بیمه‌ای در کنار واحدهای بازاریابی و توسعه محصول، نیازمند واحدی باهدف بازارسازی نیز هستند تا با ایجاد تغییرات بنیادین در روش‌های عرضه و حتی نیازسنجی محصولات، این صنعت بزرگ را بیش ‌از پیش رشد دهند.