به همین منظور در کشورهای مختلف جهان سال‌هاست باهدف رفع وابستگی جامعه به مصرف گوشت مرغ، بهبود امنیت غذایی و توسعه و حمایت از تولیدکنندگان، پرورش بوقلمون، بلدرچین و شترمرغ به‌صورت یکی از شاخه‌های صنعت پرورش طیور تجلی پیدا کرده و مزرعه‌های بزرگی در بسیاری از کشورها برای این منظور به وجود آمده است. در کشور ما نیز طی یکی، دو دهه گذشته پرورش صنعتی این پرندگان شروع ‌شده است.

واحد کسب‌وکار مستقل استراتژیک کوثر ماکیان در اوایل سال ۱۳۹۹ با هدف تسهیل فرآیند تولید و برای تکمیل سبد محصولات پروتئینی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و کاهش وابستگی به گوشت مرغ و افزایش امنیت غذایی و مشارکت و سرمایه‌گذاری در واحد‌های غیرفعال یا نیمه فعال بخش‌خصوصی و دولتی، پس از مطالعات کارشناسی و بررسی‌های انجام‌ گرفته در معاونت تولید شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر با  حمایت مدیران سازمان اقتصادی کوثر و سرمایه‌گذاری هلدینگ کشاورزی کوثر تشکیل شد و به این منظور نخستین فارم این واحد در ایستگاه ملی تحقیق و توسعه بوقلمون کشور وابسته به سازمان تحقیقات کشاورزی  واقع در شهرستان بناب راه‌اندازی شد و تعداد ۵۵۰۰ قطعه جوجه بوقلمون برای دور اول با موفقیت پرورش یافت. همزمان، در طرح‌های مشارکتی با تولیدکنندگان بخش‌خصوصی نیز در اولین گام بیش از  ۱۰۰تن گوشت بوقلمون در استان فارس منطقه دشت ارژن توسط این واحد تولید شد. این واحد همچنین مشارکت در تولید گوشت بوقلمون در استان‌های کرمانشاه و قزوین و شهرستان ورامین با مجموع ۵۰هزار قطعه معادل حدود ۵۰۰تن گوشت بوقلمون در سال را در دستور کار دارد. با توجه به قیمت و ارزش غذایی گوشت بوقلمون پیش‌بینی می‌شود در آینده سرانه مصرف گوشت این پرنده افزایش چشم‌گیری داشته باشد. با توجه به مزیت نسبی گوشت بلدرچین و ظرفیت‌های موجود در واحد، پرورش این پرنده نیز در دستور کار واحد است و تاکنون مجموعا ۵۰هزار قطعه در فارم مالکیتی کردان و مشارکتی چهارباغ استان البرز صورت پذیرفته که تا پایان سال‌جاری پرورش ۳۰۰هزار قطعه پیش‌بینی ‌شده است.  همچنین فارم شترمرغ مولد این واحد واقع در مجتمع تفریحی فرهنگی ایثار منطقه کردان با چهار خانواده شترمرغ مولد برای تولید جوجه شروع به فعالیت کرد و امروز برنامه توسعه و تکمیل زنجیره تولید گوشت شترمرغ این واحد در همان محل در دستور کار قرار دارد.

وابستگی عموم به گوشت مرغ نه‌تنها سبد پروتئین حیوانی خانوار‌ها را محدود کرده، بلکه اقتصاد در این حوزه را نیز بسیار شکننده کرده است. به طوری که کالای جایگزین مناسبی برای گوشت مرغ متصور نیستیم. این در حالی است که ظرفیت‌های بالقوه تولیدی و سرمایه انسانی بزرگی در کشور وجود دارد که می‌توانند کالا‌های جایگزین مثل گوشت بوقلمون و سایر ماکیان را نیز وارد زنجیره طیور کنند. در این ‌بین مشارکت با مردم، امکان عرضه مستقیم محصول، سلامت محصول و وجود بازار‌های داخلی و بین‌المللی انگیزه‌ خوبی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند. اگر امکان صادرات گوشت این پرندگان فراهم شود می‌تواند ارزآوری قابل‌توجهی برای کشور داشته باشد که ارز حاصل از آن در رونق تولید و توسعه کشاورزی فعال خواهد شد. به‌خصوص بازار‌های آسیای مرکزی و خاورمیانه بسیار جذاب هستند و ایران نیز خوشبختانه محصولاتی با ارزش رقابتی بالا را می‌تواند در این مناطق عرضه کند. برای تکمیل زنجیره‌های تولید در حوزه سایر ماکیان سرمایه‌گذاری خوبی انجام ‌شده و متخصصان کشور در این حوزه فعالیت زیادی داشته‌اند و پیشرفت قابل‌توجهی در سال‌های اخیر مشاهده ‌شده که نتیجه‌  آن خوداتکایی اقتصادی و امنیت غذایی خواهد بود.