نقش موثر خودروهای چینی در توازن بازار تحریمی

 بازار محصولات چینی پرطرفدار

در این راستا به گفته مدیرعامل شرکت آرین دیزل پایا در بازار فعلی خودروی ایران، رونق خودروسازان چینی حقیقت انکارناپذیری است  به همین دلیل استقبال از محصولات شرکت آرین دیزل پایا در حوزه تولید خودروهای تجاری سبک با برند جک، ون و مینی بوس ازهمان کمپانی با نام تجاری سان‌ری در ایران، قابل پیش‌بینی بود. از طرفی پیشرفت خودروسازی چین در سال‌های اخیر و از سمتی دیگر، شرایط خاص اقتصادی ایران که هر از چندگاهی با تنگنای تحریم مواجه می‌شود، سبب شده است حال خودروهای چینی انطباق بهتری با شرایط روز ما پیدا کند. با این حال شرکت‌های بزرگ چینی (عمدتا سازندگان محصولات سواری) که امروزه به سمت جهانی شدن گام بر می‌دارند، رفتاری مشابه برندهای بین‌المللی از خود نشان داده و به محض تحریم، کشور را ترک می‌کنند یا با سرمایه‌گذاری کمتر در مجموع محتاط‌تر به بازار ایران نگاه کنند. در این حال برخی از برندهای تجاری با قبول ریسک بیشتر در هر شرایطی رابطه خود را با بازار ایران حفظ کرده‌اند.

رضا اخباریه گفت: در این میان چین با تبعیت از توصیه‌های FATF در انجام تراکنش با اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی، احتیاط می‌کند و از انجام تراکنش بانکی مستقیم پرهیز می‌کند. به گفته وی، پیگیری‌ها حاکی از آن است که کشورهای دوست نیز ناچار شده‌اند نسبت به وضعیت ایران در FATF آرایش جدیدی بگیرند و فعالیت‌های بانکی و ارتباط مالی با طرف تجاری ایرانی را محدود کنند.

 محصولات چینی جدید بی‌کیفیت نیستند

نماینده انحصاری خودروهای تجاری جکدر ایران در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» در مورد مقایسه کیفی محصولات چینی با خودروهای شرکت‌های معتبری همچون رنو و پژو و ... گفت: به نظر می‌رسد تصور مردم از کیفیت پایین خودروهای چینی، تصویری قدیمی‌است و با تصویر رایج این روزهای بازار خودرو انطباق ندارد. امروزه خودروهای قابل قبول چینی اتفاقا بسیار پرطرفدار شده و فاصله قیمتی محصولات مدل گذشته داخلی و خودروهای گران قیمت وارداتی را تا حدودی پر کرده است. این موضوع در خودروهای تجاری به گونه دیگری است؛ به‌طوری‌که امروزه سهم ۵۰درصدی خودروهای چینی با کیفیت خوب توانسته نظر بسیاری از صنایع بزرگ ایران را به خود جلب کند.

اخباریه معتقد است: یکی از عمده‌ترین ویژگی‌های خودروهای چینی داشتن آپشن‌ها و وسایل جانبی مختلف است؛ یعنی دقیقا چیزی که در تولید خودروهای داخلی به آن توجه زیادی نمی‌شود یا برای دسترسی به آنها نیاز به صرف هزینه اضافی است.زیبایی ظاهری خودروهای چینی که با نمونه‌های خارجی مطلوب تفاوت فاحشی ندارد، ازجمله مزیت‌هایی است که نمی‌توان نادیده گرفت. با صرف هزینه‌ای بسیار کمتر از خودروهای اروپایی و کره‌ای می‌توان اقدام به خرید خودروهای چینی کرد و صاحب ماشینی شد که ظاهر لوکس و زیبا دارد.

وی با بیان اینکه تنوع خودروهای چینی هم بسیار زیاد است می‌گوید: این به آن معناست که دست خریدار باز است که در طیف قیمتی مناسب، اقدام به انتخاب از میان مدل‌های مختلف کند. در حوزه سواری انواع محصولات شاسی‌بلند، اسپورت‌، سواری، ون و در حوزه تجاری تمامی‌رنج محصولات از سبک تا سنگین وجود دارد که باعث شده تنوع خودرو برای تمامی‌سلایق و نیازمندی‌های مصرف‌کننده داخلی وجود داشته باشد.

 تحریم و ارز؛ دو چالش بازار

وی در رابطه با تحولات قیمتی خودروهای چینی متناسب با رشد ارز گفت: خودروهای چینی نیز مانند سایر کالاهای وارداتی، همبستگی بالای قیمتی به ارز دارند و به مرور قیمت خود را اصلاح کرده‌اند، اما آنچه جالب توجه است آن که پس از افزایش قیمت بی‌حد خودروهای اروپایی و ژاپنی، آنها را به لحاظ اقتصادی به گزینه‌ای توجیه‌پذیر در بازار بدل کرده است.

مدیرعامل شرکت آرین دیزل پایا در مورد واردات قطعات خودروهای مذکور می‌گوید: مانند تمامی ‌کالاهای دیگر در زمان تحریم، واردات قطعات منفصله تولیدی خودروهای چینی به سختی و با طی مسیرهای متعدد جهت دورزدن تحریم‌ها وارد می‌شود و پروسه‌های بازرگانی داخلی و دریافت ارز و ترخیص، اخذ مجوز، استعلام و دریافت تایید سازمان‌هایی همچون استاندارد که بسیار زمان بر و دست و پا گیر هستند مشکلاتی را ایجاد کرده است.

اخباریه در مورد تاثیر قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین روی صنعت خودروی ایران گفت: گشایش‌های خوبی پیرو این قرارداد در حال وقوع است. با رفع تحریم‌ها نیز مطمئنا برکات بیشتری از این قرارداد مورد انتظار خواهد بود. در مجموع حال که شرایط بازار ایران همانند همه جهان، تمایل به بسط و توسعه کار با طرف‌های چینی را دارد، تعهدات طرفین این قرارداد می‌تواند در همه بخش‌ها خصوصا صنعت رو به جهش خودروی چین، صنعت خودروی ایران را با اشتراک‌گذاری دانش‌های فنی در زمینه ایجاد پلت‌فرم‌های مشترک دگرگون کند؛ به شرط آنکه پتانسیل پذیرش موضوع از جانب طرف‌های ایرانی نیز فراهم آید.

 نسل جدید ون و مینی‌بوس به بازار آمد

وی در ادامه افزود: شرکت آرین دیزل پایا نماینده انحصاری شرکت جک(JAC) در ایران در حوزه خودرو‌های تجاری با کامیون‌های ۶ تن، ۵/ ۸تن و ۹ تن همچنین ون و مینی‌بوس با نام تجاری سان‌ری با ظرفیت ۱+۱۳ و ۱+۱۵ نفره در ایران فعال است که سابقا با عرضه محصولات وارداتی این برند، شبکه گسترده خدمات پس از فروش آن را ایجاد کرده بود و پس از دریافت بازخورد مناسب بازار سال‌ گذشته با بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص و ارزشمند وارد عرصه تولید این برند خوشنام تجاری در ایران شد و در تلاش است تا با تولید محصولات با کیفیت، رقابتی، مقرون به صرفه و مورد نیاز بازار، تبدیل به عرضه‌کننده قابل اتکایی در صنعت خودروسازی ایران شود.

به گفته اخباریه، خودروی مینی‌بوس و ون سان‌ری با برند جک (JAC) در بهمن ماه ۱۳۹۹ تولید و به بازار عرضه شده است که کلیه استانداردهای لازم ایمنی خودرو و سرنشین و محیط زیست (Euro ۵ EEV) را اخذ کرده است. این خودرو از لحاظ فنی و بدنه از کیفیت بالایی برخوردار است؛ همچنین دارای اتاق مناسب با ظرفیت ۱۴ یا ۱۶ صندلی و راهرو تردد راحت برای مسافران است. مینی‌بوس و ون سان‌ری از جمله معدود مینی‌بوس و ون‌های سقف بلند بازار (۱۹۰ سانتی‌متر) کشور است که با پیشرانه ۲۷۴۶ سی‌سی دیزلی توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۴۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۵۵ نیوتن متر را دارد.

از جمله سایر مزایای فنی این خودرو نسبت به محصولات مشابه می‌توان به سیستم کروز کنترل، سیستم سرمایش و گرمایش مناسب و دو ایربگ راننده و سرنشین، پله برقی جهت سهولت در سوار و پیاده شدن از خودرو و همچنین جاسازی مناسب دنده برای راحتی رانندگی اشاره کرد.

 توسعه ناوگان حمل و نقل با استانداردهای جدید

به گفته وی در راستای تسریع در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی‌ و تجاری دیزل کشور و مدیریت بر مصرف سوخت، سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای با همکاری سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و شرکت‌های خودروسازی در بهمن ۹۶ طرحی را به اجرا گذاشتند که از جمله نتایج آن می‌توان به بهبود عرضه خدمات حمل‌ونقل از طریق اصلاح، توسعه و یکپارچه‌سازی، ساماندهی مدیریت حمل‌ونقل، ایمن‌سازی و بهبود تردد اشاره کرد که با انجام بهسازی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده سبک و سنگین مسافری و باری درون و برون‌شهری، تبدیل خودروهای بنزین‌سوز و گازوئیل سوز به دوگانه‌سوز، الزام معاینه فنی، توسعه ناوگان حمل و نقل همگانی ون و مینی‌بوس و اتوبوس حاصل می‌شود.

به گفته اخباریه شرکت‌های خودروساز رکن اصلی طرح نوسازی ناوگان فرسوده کشور هستند؛ به‌طوری‌که مشارکت فعال آنها متضمن موفقیت این طرح در فاز اجرا است. شرکت آرین دیزل نیز برای انجام وظایف اجتماعی خود با مشارکت در این طرح اقدام به تولید و عرضه مینی‌بوس دیزلی سان‌ری پلاک عمومی‌ با تسهیلات حداکثر ۸۰درصد ارزش ریالی خودرو و زمان بازپرداخت حداکثر ۷ سال با کارمزد یارانه‌ای ۹درصد کرده است که جایگزین مینی‌بوس و ون‌های فرسوده با سن کارکرد بالای ۱۵ سال خواهند شد.

به گفته وی رانندگان می‌توانند با ارائه گواهی اسقاط یک دستگاه مینی‌بوس یا ون دیزلی با سن کارکرد بالای ۱۵ سال (۱۳۸۴ و ماقبل) و پرداخت ۲۰درصد قیمت خودرو، از این طرح بهره‌مند شده و خودروی تجاری خود را نوسازی کنند.

p26 (1)

p26 (2)