رفتار تبعیض آمیز گرجستان با کامیون‌های ایرانی

با بالا گرفتن تحریم‌های یک جانبه امریکا علیه ایران، نهادهای تصیم گیر ایرانی اعلام کردند که در حال حاضر اولویت خود را بر افزایش تجارت با کشورهای همسایه و منطقه می‌گذارند و آمارهایی که از صادرات ایران در سال‌های گذشته منتشر شده نشان از آن دارد که در کنار چین، بخش قابل توجهی از صادرات ایران به کشورهای همسایه انجام شده است.

گرجستان به عنوان یکی از کشورهای اروپای شرقی که در سال‌های گذشته به منظور توسعه اقتصادی درهای خود را برای تجارت خارجی باز کرده، در سال‌های اخیر یکی از مقاصد اصلی صادرکنندگان و سرمایه گذاران ایرانی بوده است و در سال‌های قبل، آمارها حاکی از رشد قابل توجه صادرات به این کشور بودند.

با این وجود در ماه‌های گذشته به دنبال شکل گیری برخی اختلاف نظرها در قیمت تمام شده محصولات ایرانی در گرجستان و اعتراضاتی که برخی فعالان اقتصادی این کشور داشتند، فضای سابق بر هم ریخت و حضور کالاهای ایرانی در گرجستان دشواری‌های بیشتری را تجربه کردند. با این وجود در جلسه اخیر اعضای اتاق بازرگانی ایران و گرجستان با سفیر جدید ایران در تفلیس، دو طرف بر لزوم افزایش همکاری های بخش خصوصی و دولت برای افزایش حضور ایران در گرجستان تاکید کرده‌اند.

اعضای اتاق بازرگانی ایران و گرجستان می‌گویند که تبادل‌نظر میان این اتاق مشترک و سفارت ایران باهدف به‌روز کردن آخرین اطلاعات درباره ظرفیت‌ها و مقررات و اولویت‌ها در هر کشوری، مهم‌ترین نیاز بخش خصوصی برای حضور و سرمایه‌گذاری در بازارهای هدف است.

حسین وثوق عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و گرجستان نیز به مشکلات مرزی پیش آمده در گرجستان و بسته شدن مرزهای این کشور به دلیل شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: کامیون داران از تبعیضی که مقامات گرجی بین کامیون داران روسی، ترکی، آذری و ایتالیایی با کامیون داران ایرانی قائل هستند، انتقاد دارند. این کامیون‌ها برخلاف ایرانی‌ها امکان تردد در فضای کرونا را دارند اما به دلایل نامشخص این امکان را به کامیون داران ایرانی نمی‌دهند.

در ادامه این نشست، اکبر قاسمی، سفیر جدید ایران در تفلیس با توجه به مشکلات و پیشنهادهایی که از سوی حضار مطرح شد و ضمن تشریح برنامه‌های خود، گفت: اتاق ایران و اتاق مشترک ایران و گرجستان ازجمله مراکزی هستند که برای پیشبرد اهداف کشور باید با آنها همراهی لازم صورت پذیرد، نیازهای آنها را تأمین و مشکلات آنها را برای گسترش مراودات دو کشور برطرف کرد.

او تأکید کرد: باید کار با گرجستان را از مسیری احیا کنیم که کمترین هزینه را داشته باشد و بهره‌گیری از ظرفیت‌های استان‌های هم‌جوار و با دسترسی‌های بهتر که ازنظر مسافت نزدیک‌ترین مناطق ایران به گرجستان هستند مفید و مقرون‌به‌صرفه برای دو کشور هستند.

قاسمی با توجه به سیاست‌های گرجستان در مقابله با کرونا و بستن فضای اقتصادی خود در این دوران، ادامه داد: اتخاذ چنین رویکردی در خدمت منافع متقابل دو کشور نبوده و ازنظر اقتصادی به ضرر اقتصاد گرجستان بوده و موجب افزایش قیمت‌های تمام‌شده تولیدات این کشور شده است، ضمن اینکه ایران به‌راحتی می‌تواند، بازارهای جایگزین را در منطقه شکل دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.