موفقیت تیم تحقیقاتی چین با بهره‌برداری از دستگاه حفاری بستر دریا

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، این آزمایش می‌تواند به جبران کمبودهای چین در فعالیت‌های حفاری در اعماق دریا کمک کند و شرکت‌های چینی را قادر می‌سازد تا در آب‌هایی با عمق بیشتر از ۱۰۰ متر به حفاری بپردازند و در فشار مداوم از کف دریا نمونه‌گیری کنند.  این دکل حفاری با ارتفاع ۶/ ۷ متری دارای وزن زیر آب ۱۰ تنی است، اما با این حال هنگام کار بسیار انعطاف‌پذیر است. خبرگزاری رسمی شینهوا در گزارشی اظهار کرد: دانشمندان چینی، در یک کشتی تحقیقاتی دریایی از سیستم حفاری بومی «Sea Bull II» ساخت این کشور برای به دست آوردن هسته رسوبی به طول ۲۳۱ متر (۲۵۳ یارد) در عمق ۲۰۶۰ متری دریا استفاده کردند.

وان بویان، سرپرست این برنامه و استاد دانشگاه علم و صنعت هونان به رسانه‌ها گفت: Sea Bull II تنها دستگاه حفاری است که می‌تواند برای نمونه‌های بیش از ۲۰۰ متر در جهان حفاری کند. لین چی، دستیار تحقیق در مرکز تحقیقات علوم دریایی موسسه ملی مطالعات دریای چین جنوبی در استان هاینان، در گفت‌وگو با گلوبال تایمز اظهار کرد: دکل حفاری Sea Bull II می‌تواند در اعماق دریا، یعنی بیش از ۲هزار متر پایین‌تر از سطح آب با عمق حفاری فراتر از ۲۰۰ متر، عملیات نمونه‌گیری را انجام دهد که این نوع حفاری با توجه به محدوده ذخیره‌سازی منبع، برای ردیابی هیدرات‌های گاز طبیعی‌،‌‌ ایده‌آل است.  به گفته لین تخمین زده می‌شود دریای جنوب چین ۸۰۰ تن نفت معادل (TOE) هیدرات گاز طبیعی که به عنوان یخ قابل احتراق نیز شناخته می‌شود، داشته باشد و افزود: Sea Bull II به صورت نوآورانه‌ای دقت تشخیص منابع را افزایش می‌دهد.

دقیقا مشخص نبود که محل حفاری در کدام بخش از دریای چین جنوبی واقع شده است، دریایی که پکن ادعا می‌کند حدود ۹۰ درصد آن جزو آب‌های سرزمینی این کشور است. مالزی، فیلیپین، تایوان، ویتنام و برونئی نیز مدعی مالکیت مناطقی از این دریا هستند که دارای پتانسیل گسترده منابع نفت و گاز است. فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز چین در دریای چین جنوبی، پیش از این تنش‌هایی را در این منطقه به وجود آورده است، به ویژه هنگامی که شرکت ملی نفت چین (CNOOC) یک دستگاه حفاری در آب‌های عمیق را در آب‌های مورد ادعای ویتنام در سال ۲۰۱۴ مستقر کرد.