افزایش سرمایه 726درصدی بانک رفاه کارگران

سهامداران بانک رفاه کارگران شامل سازمان تامین‌اجتماعی با ۰۷/ ۱۶درصد، موسسه حسابرسی تامین اجتماعی، موسسه املاک و مستغلات تامین اجتماعی،شرکت سرمایه‌گذاری خانه‌سازی ایران، شرکت کار و تامین، شرکت میلاد سلامت تامین اجتماعی، شرکت رفاه و گردشگری تامین، شرکت رفاه‌گستر تامین اجتماعی  هر کدام با ۹/ ۹درصد و موسسه فرهنگی آهنگ آتیه با ۵۶/ ۹درصد، شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین با ۵درصد و مابقی سهامداران ترجیحی هستند.

مدیر عامل بانک رفاه کارگران گفت: با تایید مجمع عمومی، میزان سرمایه بانک از ۲۳ هزار میلیارد ریال به بیش از ۱۹۲ هزار میلیارد ریال افزایش یافت که با این افزایش، تحولات بزرگی در خدمات دهی به مشتریان و ذی‌نفعان اتفاق خواهد افتاد.

اسماعیل لله‌گانی با اشاره به اهمیت حیاتی این افزایش سرمایه در فعالیت‌های بانک رفاه کارگران تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی اگر نسبت کفایت سرمایه کمتر از ۳ درصد شود، هیات‌مدیره موسسه اعتباری موظف است حداکثر ظرف مدت ۹۰ روز کاری اقدام به افزایش سرمایه کند و در غیر این صورت، تشریفات قانونی انحلال موسسه را فراهم کند، این موضوع شامل حال بانک رفاه کارگران نیز می‌شد، اما با افزایش سرمایه، بانک از این مرحله دشوار و سخت عبور کرد.

مدیرعامل بانک رفاه کارگران خاطرنشان کرد: با این افزایش سرمایه که کار بی‌نظیری در تاریخ فعالیت این بانک است، کفایت سرمایه بانک به ۶۹/ ۸ می‌رسد که منجر به تغییرات گسترده‌ای در جذب منابع، تسهیلات اعطایی، تسهیلات اشخاص مرتبط (سازمان تامین اجتماعی و شستا)، سود مشاع و صدور ضمانت‌نامه‌ها خواهد شد.

وی ادامه داد: افزایش سرمایه در مجمع عمومی ‌فوق‌العاده صاحبان سهام، رویداد بزرگ و بی‌نظیری بود که مسیر تحول و توسعه فعالیت‌های این بانک را هموارتر خواهد کرد.

لله‌گانی در جلسه شورای اطلاع‌رسانی بانک با بیان این مطلب افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به فعالیت‌های بانک رفاه کارگران، افزایش سرمایه است که با مساعدت و همکاری هیات امنا، مدیرعامل و هیات‌مدیره سازمان تامین‌اجتماعی این فرآیند به پایان رسیده است که جای تقدیر و تشکر دارد.

 وی تاکید کرد: سرمایه پایه بانک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در بسیاری از بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های بانک‌مرکزی محدودیت‌هایی بر اساس میزان سرمایه پایه در نظر گرفته می‌شود. یکی از مهم‌ترین این محدودیت‌ها، حدود تسهیلات و تعهدات کلان است که بانک رفاه‌کارگران با سرمایه قبلی می‌توانست به یک شرکت تولیدی و صنعتی ۴۷۶میلیارد ریال تسهیلات دهد، اما با این افزایش سرمایه این مبلغ به حدود ۱۰ برابر افزایش می‌یابد.

لله‌گانی ادامه داد: سقف خرید دارایی‌های ثابت، سقف سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر و اوراق مشارکت و کفایت سرمایه از دیگر محدودیت‌های بانک مرکزی است که با این افزایش سرمایه برطرف می‌شود و بانک رفاه کارگران با استفاده از ظرفیت‌های جدید به وجود آمده در مسیر رشد و توسعه کشور و تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» گام برخواهد داشت.

پیشتر مدیر عامل بانک رفاه کارگران تصریح کرده بود: راهبرد و برنامه‌های شبکه بانکی و به ویژه بانک رفاه کارگران مبنی بر این است که پشتیبانی لازم از واحد‌های تولید اتفاق بیفتد و موانع پیش رو از جمله انتقال ارز و واردات کالا و مواد اولیه برطرف شود.

لله‌گانی اظهار کرد: بانک‌رفاه کارگران تلاش می‌کند شرایط پرداخت تسهیلات برای واحد‌های تولیدی به سهولت انجام شود و برای تسریع در کار و با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا درصدد پرداخت تسهیلات به صورت الکترونیک هستیم تا مراجعه تولیدکنندگان و مشتریان به شعب به حداقل برسد.

مدیرعامل بانک رفاه کارگران تاکید کرد: فراهم کردن زمینه و بستر اقداماتی همچون، تملیک نشدن واحد‌های تولیدی، بخشودگی جرایم، استمهال و دریافت تسهیلات مواد اولیه از جمله برنامه‌های این بانک است که تلاش می‌کنیم با تدوین این برنامه‌ها و اجرای آنها بتوانیم در راستای تحقق شعار سال گام برداریم.

 عملکرد بانک رفاه کارگران

بانک رفاه کارگران که در سال گذشته توانست با کسب رتبه ۷ از نظر شاخص فروش، در ردیف ۱۰ شرکت برتر ایران از سوی دبیرخانه همایش شرکت‌های برتر ایران در سازمان مدیریت صنعتی معرفی شود، موفق شد در گروه بانک‌ها و موسسات مالی رتبه دوم در شاخص فروش را نیز به دست آورد. میزان فروش بانک ۴۲۶هزار میلیارد ریال بوده که موجب ارتقای ۱۱ پله‌ای بانک نسبت به سال ماقبل آن بوده است. سود هر سهم بانک رفاه کارگران برای سال مالی منتهی به اسفندماه ۱۳۹۸ به میزان ۹۴ریال بوده است. این بانک در حال حاضر دارای یک هزار و ۲۸ شعبه و ۹ هزار و ۸۸۴ کارمند است.

گزارش تسهیلات اعطایی بانک رفاه کارگران در ۱۱ ماه نخست سال‌جاری در بخش‌های مختلف اقتصادی، بنگاه‌های کوچک و متوسط، ضمانت‌نامه‌های صادره ریالی، قرض‌الحسنه اعطایی ازدواج و تهیه جهیزیه، اشتغال‌زایی و مشاغل‌خانگی مددجویان سازمان بهزیستی کل کشور، کمیته امداد امام خمینی (ره) و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صندوق توسعه ملی و طرح‌های حوزه اعتباری تشریح شد.

 این بانک در ۱۱ ماه ابتدای سال ۹۹، بیش‌از ۳هزار و ۱۰۴میلیاردریال تسهیلات از محل منابع بانک به بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخت کرده است.

همچنین بانک رفاه کارگران در ۱۱ ماه نخست سال ۹۹، در بخش‌های آب و کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، خدمات، بازرگانی و متفرقه بیش از ۵۹۸هزار میلیارد ریال تسهیلات اعطا کرده است.

این بانک در بازه زمانی یاد شده، بیش از ۱۳ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه مشاغل خانگی، اشتغال‌زایی و کارفرمایان طرح‌های مددجویی به مبلغ بیش از ۴ هزار و ۵۲۸ میلیارد ریال به معرفی شدگان کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت کرده است.

همچنین بانک رفاه کارگران در مقطع ۱۱ ماه نخست سال‌جاری، بالغ بریک هزار و۷۲۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع قراردادهای سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی اعطا کرده است.

بر اساس این گزارش، بانک رفاه کارگران در ۱۱ ماه ابتدای سال ۹۹، بیش‌از ۸۹هزارمیلیارد ریال انواع ضمانت‌نامه‌های ریالی به تعداد ۱۶۷ هزارفقره صادر کرده است.

همچنین شعب این بانک از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه نزد خود و در ۱۱ ماه نخست پارسال، تعداد ۴۵ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه به مبلغ بیش از ۲۳ هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است.

این گزارش می‌افزاید: بانک رفاه کارگران در ۱۱ ماه نخست سال ۹۹، بالغ بر ۴۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات بابت طرح‌های فعال حوزه اعتباری اعطا کرده است.

همچنین بانک‌رفاه کارگران فروردین سال ۱۴۰۰ در راستای کمک به زوج‌های جوان بیش از ۶۱۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه پرداخت کرد.

 بر اساس قانون بودجه سال‌جاری و بخشنامه بانک مرکزی، برای ترویج ازدواج جوانان شعب سراسر کشور این بانک بیش از ۶۱۰میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه در قالب ۸۶۲ فقره درخواست متقاضیان، پرداخت کردند.